خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر قزوین خواستار شد؛

بازنگری بخشنامه‌های روابط کار به منظور تقویت امنیت شغلی کارگران

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۹۵۱

در خواست جامعه کارگری از وزیر کار این است که دستور بازنگری بخشنامه‌ها یی که در دولت‌های گذشته بصورت غیر کار‌شناسی توسط مسئولان وقت وزارت کار صادر و ابلاغ شده‌اند وباعثکاهش امنیت شغلی کارگران شده‌اند را هر چه سریعتر بدهد.

دبیر خانه کارگر قزوین از وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی خواست، دستور ساماندهی قراردادهای سفید امضا وبازنگری در بخشنامه‌های گذشته این وزارت خانه را صادر کند.

«عید علی کریمی» بااشاره به رویکرد مثبت وزیر کار در جهت تقویت و حمایت‌ های قانونی وی از کارگر، به ایلنا گفت: در خواست جامعه کارگری از وزیر کار این است که دستور بازنگری بخشنامه‌ها یی که در دولت‌های گذشته بصورت غیر کار‌شناسی توسط مسئولان وقت وزارت کار صادر و ابلاغ شده‌اند وباعثکاهش امنیت شغلی کارگران شده‌اند را هر چه سریعتر بدهد.

او با بیان اینکه، ارتقای سطح ایمنی در محیط‌های کار وظیفه وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی است، افزود: نظارت بر صحت و اصالت قراردادهای موقت کار و برخورد با کارفرمایانی که در این زمینه ممکن است با اخذ قراردادهای سفید امضا و فاقد تاریخ مرتکب تخلف بشوند در اصل به بازرسان این وزارتخانه مربوط می‌شود.

به گفته وی، برخی کارفرمایان بویژه در استان قزوین در بدو استخدام کارگران با گرفتن چک و سفته و قرارداد سفید امضاء، قدرت چانه زنی و اعتراض در مقابل بی‌عدالتی‌هایی که بر آنان تحمیل می‌شود را می‌گیرند وهمچنان نظارتی از سوی بازرسی اداره کار بر عملکرد آنان نیست.

این مقام کارگری افزود: در حال حاضر نیز قرارداد سفید غیر قانونی است اما شرایط نابه سامان بازار کار، کارگر را راضی به انجام کار با کمترین حقوق و بدون هیچ ضمانتی کرده است.

کریمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه علاوه برموضوع قرار دادهای سفید امضاء ودریافت چک وسفته از کارگران، برخی دیگر از کارفرمایان در بدو استخدام از کارگر می‌خواهند تا سه ماه بدون حقوق و قطع مزایایی چون نهار، سرویس ایاب وذهاب به صورت رایگان کار کنند.

او با اشاره به غیر اخلاقی و غیر قانونی بودن این موضوع افزود: این موضوع از آن رو صورت می‌گیرد که در صورتی که کارفرما خواست به تعهدات خود در برابر کارگر عمل نکند، کارگر را با چک و یا سفته امضا شده تحت فشار قرار دهد تا مبادا از کارفرمای خود شکایت کند.

این فعال کارگری همچنین تصریح کرد: یکی دیگر از معضلات کارگرانواحد‌های تولیدی که گریبان گیر کارگران است موضوع حضور نمایندگان کارفرماییی در هیئت‌های حل اختلاف است که جای نمایندگان کارگری را در این هیئت‌ها گرفته‌اند.

وی در خاتمه تاکید کرد: چنانچه مسئله قراردادهای سفید امضا به عنوان یکی از مشکلات روز جامعه کارگری فیصله یابد کارگران می‌توانند در سایه امینت شغلی ایجاد شده نسبت به پیگیری سایر خواسته‌های صنفی خود همچون ایجاد تشکل‌های کارگری، رعایت استناندارهای بهداشتی و ایمنی و بهبود وضعیت معیشتی و بیمه‌ای امیدوار باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز