خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران:

پرداخت غیر نقدی مزد، ناقض کرامت انسانی کارگران است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۹۶۱

چکیده: پرداخت غیر نقدی مزد به معنای دخالت دولت در تعیین چگونگی هزینه بخشی از درآمد کارگران است در حالی که اختیار مبلغ ناچیز مزد پایه کارگران که جوابگوی حداقل‌های زندگی هم نیست باید به خودشان واگذار شود.

سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران معتقد است پرداخت غیر نقدی مزد بر خلاف کرامت انسانی کارگران است.

«هادی ابوی» با تاکید بر پرداخت نقدی دستمزد کارگران در سال ۹۳، به ایلنا گفت: پرداخت غیر نقدی مزد به معنای دخالت دولت در تعیین چگونگی هزینه بخشی از درآمد کارگران است در حالی که اختیار مبلغ ناچیز مزد پایه کارگران که جوابگوی حداقل‌های زندگی هم نیست باید به خودشان واگذار شود.

وی ادامه داد: ایجاد محدودیت برای جامعه کارگری با تعیین سبد کالای مصرفی، کرامت انسانی آنها را نقض می کند و نوعی بازگشت به گذشته به شمار می‌آید که با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب جلوه مناسبی ندارد.

این فعال صنفی با اشاره به پرداخت غیر نقدی بن کالا قبل از سال ۸۶، بیان کرد: اگر دولت به پرداخت غیر نقدی حقوق علاقه‌مند است می‌تواند با تقویت بن کارگری، آن را به شیوه سابق به کارگران پرداخت کند.

ابوی تصریح کرد: پرداخت غیر نقدی مزد جوابگوی معیشت کارگران نیست و از افزایش تورم نیز جلوگیری نمی‌کند چرا که قیمت کالاهای اساسی زندگی در کشور نوسان شدیدی دارد و قوانین مصوب دولت در این رابطه به سرعت تغییر می‌کند.

وی با اشاره به بیش از ۵ میلیون کارگر بدون شناسنامه(کارگران شاغل در بخش غیر رسمی و زیر زمینی اقتصاد) که مشمول پرداخت مزد غیر نقدی نخواهند شد، گفت: کارگران مظلوم و بدون شناسنامه‌ای که مشکلات معیشتی شان چندین برابر سایرین است و از ابتدایی‌ترین حقوق اجتماعی محروم‌اند، مانند کارگران باربر، کارگران ساختمانی و… مشمول دریافت مزد غیر نقدی نمی‌شوند.

سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در پایان از وزارت کار بدلیل بی‌اعتنایی به نظر شرکای اجتماعی در خصوص مسائل کارگری انتقاد کرد و از این وزارتخانه خواست تا با احیای سه جانبه گرایی با تشکل‌های عالی کارگری به صورت جدی وارد مذاکره شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز