خبرگزاری کار ایران

بازنشر / آسیب‌شناسی مزد غیر نقدی - ۲

چمنی: سبد کالا بین «همه» کارگران توزیع نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۱۳۶

چکیده: به دلیل ضعف نظارت دولتی، بسیاری از کارگران تحت حمایت قانون کار قرار نمی‌گیرند؛ بنایراین اگر سبد کالا به عنوان بخشی از مزد محاسبه شود، مطمئنا میان همه کارگران توزیع نمی‌شود.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران معتقد است اگر سبد کالاهای ضروری مبنای مزد قرار بگیرد مطمئنا اکثریت کارگران متضرر می‌شوند.

«ناصر چمنی» با اشاره به وعده وزارت کار مبنی بر اختصاص سبد کالا‌های ضروری «به کارگران مشمول قانون کار» برای مشارکت در تامین بخشی از دستمزد سال ۹۳، به ایلنا گفت: به دلیل ضعف نظارت دولتی، بسیاری از کارگران تحت حمایت قانون کار قرار نمی‌گیرند؛ بنایراین اگر سبد کالا به عنوان بخشی از مزد محاسبه شود، مطمئنا میان همه کارگران توزیع نمی‌شود.

وی با اشاره به توزیع سبد کالا در ماه رمضان میان کارگران دولتی، ادامه داد: در ماه رمضان دیدیم که سبد کالاهای ضروری میان کارگران دولتی توزیع شد اما به کارگران پیمانی و… تعلق نگرفت، بنابراین پرداخت مزد غیر نقدی تبعیض آمیز و البته ناقض هدفش است چرا که آن دسته از کارگرانی که بیش از سایرین به سبد کالاهای ضروری نیاز دارند را شامل نمی‌شود.

این فعال کارگری افزود: کارگران شاغل در کارگاه‌های کوچک و زیر زمینی، کارگران روزمزد و… وضعیتشان چگونه می‌شود؟ آیا برای آن‌ها برنامه ریزی شده است؟ یا می‌خواهند سبد کالاهای ضروری را بدون نظر گرفتن آسیب‌هایش مبنای مزد قرار دهند؟

او تاکید کرد: اجرای ماده ۴۱ قانون کار و افزایش مزد پایه به میزان نرخ رسمی تورم بهترین راه حل برای کاهش فاصله مزد کارگران با خط فقر است.

وی با اشاره به تجربه منفی پرداخت نقدی بن کالا، تصریح کرد: وزارت کار پیش از دوران احمدی‌نژاد از طریق خانه کارگر میان کارگران بن کالا توزیع می‌کرد و کارگران با مراجعه به فروشگاه‌های خانه کارگر، سبد کالای خود را که معمولا شامل یک کیسه برنج، ۲۰ قوطی تن ماهی، یک کیلو کره، چند بسته پنیر و… در سال می‌شد، تهیه می‌کردند اما این پرداخت غیرنقدی، بدلیل نداشتن پایه قانونی قوی، پایدار نبود.

چمنی با اشاره به تصمیم «محمد جهرمی» اولین وزیر کار دولت احمدی‌نژاد مبنی بر پرداخت نقدی بن کالا بدلیل تسویه حساب سیاسی با خانه کارگر، گفت: جهرمی به کارگران وعده داد ماهانه ۱۰ هزار تومان بن کالا به آن‌ها پرداخت شود اما آن هم بعد از ۲ سال قطع شد و در عمل کارگران متضرر شدند.

وی در ادامه بیان کرد: در آن برهه، فقط کانون عالی شوراهای اسلامی کار فعال بود و کانون‌های عالی دو تشکل رسمی دیگر هنوز شکل نگرفته بودند اما هیچ صدای اعتراضی از شورا‌ها برنخاست.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در پایان اظهار داشت: علاوه بر اینکه سبد کالاهای ضروری میان همه کارگران توزیع نمی‌شود و کالاهای توزیعی مرغوبیت لازم را نخواهند داشت، با قطع این سبد کالا با کارگرانی مواجه خواهیم بود که فاصله مزد پایه‌شان با تورم که طی چند سال از قدرت خرید آن‌ها کاسته، زیاد شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز