خبرگزاری کار ایران

آسیب‌شناسی مزد غیر نقدی - ۳

فرج‌اللهی: سبد کالا بدون تضمینی برای ارزش‌گذاری‌، به زیان کارگران است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۱۱۸

چکیده: مادامی که تضمینی برای ارزشگذاری کیفیت و کمیت پرداختی‌های غیر نقدی وجود نداشته باشد، هرگونه پرداخت کالایی می تواند به زیان کارگران منجر شود. / در شرایطی که همواره اکثریت شورای عالی کار معتقدند که افزایش دستمزدها باعثاخراج کارگران می شود، پرداخت غیر نقدی مزد تنها به تثبیت این تفکر کمک خواهد کرد.

یک فعال مستقل کارگری گفت: شرایط اجتماعی - اقتصادی ایران برای پرداخت کالایی و غیر نقدی دستمزدها فراهم نیست.

«کاظم فرج‌اللهی» در این باره به ایلنا گفت: در شرایط کنونی پرداخت کالایی و غیرنقدی دستمزد به معنی مثله(تکه تکه) کردن قدرت اقتصادی کارگران است.

وی بابیان اینکه در حال نیز به دلیل پرداخت شدن مبالغ ثابتی که تحت عنوان مزایای جانبی حقوق مسکن، اولاد، خواروبار و بن صورت می‌گیرد، قدرت خرید کارگران هرسال بطور کامل افزایش نمی‌یابد، افزود: با این شرایط و با پرداخت بخشی دیگری از دستمزد کارگران در قالب سبد کالا باید شاهد تکه تکه شدن بیشتر قدرت کارگران باشیم.

وی تاکید کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی به خصوص پس از نوسانات دو سال اخیر اقتصادی، هم اکنون دستمزد کارگران نیازمند بازنگری و افزایش واقعی است.

فرج‌اللهی همچنین با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از نیروی کار در سراسر کشور به دلیل اشتغال در کارگاه‌های کوچک و غیر رسمی از شمول حمایت‌های قوانین کار و تامنی اجتماعی خارج هستند و حتی در بیشتر مواقع دستمزدهای زیر حداقلی دریافت می کنند، گفت: پرداخت کالایی و غیر نقدی دستمزد باعثتقلیل بیشتر قدرت خرید این گروه از کارگران می‌شود، زیرا کارفرمایان این واحدها چندان خود را ملزم به رعایت معیارهای قانونی نمی‌داند.

این فعال صنفی کارگری گفت: در چنین شرایطی پرداخت غیر نقدی دستمزدها به منزله بدعتی برای کاهش بیشتر حمایت‌های اجتماعی از نیروی کار تلقی می‌شود.

فرج اللهی در بخش دیگری از این گفتگو به سابقه پرداخت‌های غیر نقدی در سال‌های پس از انقلاب تا پیش از روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: در زمان توزیع بن کارگری به تدریج از کیفیت و کمیت کالاهای توزیعی کاسته شد. کارگران باسابقه و قدیمی به خاطر دارند که در سالهای نخست توزیع بن کارگری، به هر خانوار معادل ۲۰ کیلوگرم اقلام مصرفی مرغوب تعلق می‌گرفت اما درسالهای پایانی به تدریج ارزش سبد کالای بن کارگری برای هر خانوار به حدود ۴ کیلوگرم اقلام مصرفی نامرغوب کاهش یافته بود.

وی افزود: مادامی که تضمینی برای ارزشگذاری کیفیت و کمیت پرداختی‌های غیر نقدی وجود نداشته باشد، هرگونه پرداخت کالایی می تواند به زیان کارگران منجر شود.

این فعال کارگری با یادآوری معیار تعیین دستمزد با لحاظ کردن «شرایط واقعی» اقتصادی کشور، افزود: در شرایطی که همواره اکثریت شورای عالی کار معتقدند که افزایش دستمزدها باعثاخراج کارگران می شود، پرداخت غیر نقدی مزد تنها به تثبیت این تفکر کمک خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز