خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر ایذه در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

لزوم هم‌خوانی مبلمان شهری ایذه با فرهنگ منطقه/ شهرداری برای تجدید نظر در احکام صادره از سوی دادگاه، اقدام کند

asdasd
کد خبر : ۵۵۹۹۸۳

عضو شورای شهر ایذه در گفتگو با خبرنگار ایلنا از مسائل مختلف این شهر و موضوع بدهی شهرداری و آراء صادره از سوی دادگاه سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، سید شاهرخ موسوی در مورد جزئیات جلسه‌ی اخیر شورای شهر، گفت: این جلسه چند ساعت طول کشید و موضوعات مختلفی در آن مطرح شد. در خصوص احکام صادره از طرف دادگستری بر علیه شهرداری، به نظر این حقیر باید از طرف شورا درخواستی برای تجدیدنظر و یا بررسی آراء صادره از طرف قضات وقت که ظاهراً محکومیت آنها به خاطر مشکلات کاری اثبات گردیده و از قضاوت منع شده‌اند به دادستان محترم داده شود و شورا و شهردار باید این موضوع را بررسی و آسیب‌شناسی کنند و عواملی که باعث این‌چنین موضوعاتی شده‌اند را شناسایی کنند و اقدام لازم از طرف شهردار به عمل آید.

وی در مورد ساماندهی وضعیت تاکسیرانی ایذه عنوان داشت: موضوع ساماندهی وضعیت تاکسیرانی شهر نیز باید مشکلاتی که همشهریان و رانندگان تاکسی با آن مواجه هستند برطرف گردد. مسائل و مشکلاتی که قبلاً نیز خدمت شما عرض کردم، از جمله انتقال ایستگاه‌های روستایی به مکانی مشخص و خارج از محدوده پرتردد و شلوغ شهر، جابجایی ایستگاه‌های تاکسی درون‌شهری از خیابان امام به مکان‌های مناسب، ارائه راهکارهای مناسب جهت یک‌طرفه نمودن قسمتی از خیابان امام و مشخص نمودن مسیر برگشت و یا اینکه در ساعاتی که ترافیک شهر بالاست، تردد ماشین‌های شخصی از خیابان ممنوع و تنها ماشین‌های عمومى اجازه تردد داشته باشند.

موسوی در ادامه گفت: انتقال مطب‌ها و مراکز ارائه خدمات پزشکی و دارویی از خیابان امام به خیابان‌های حافظ شمالی و جنوبی از دیگر برنامه‌های آتی خواهد بود که در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهند گرفت.

عضو شورای شهر ایذه با بیان اینکه محور خوزستان به چهارمحال و بختیاری و اصفهان، از ایذه تردد می‌کند و برای گرفتن عوارض باید امکانات جاده‌ای میسر شود، افزود: عوارض، زمانی گرفته می‌شود که  خدماتی ارائه شود. با توجه به اینکه مسیر دوطرفه است و ظرفیت تردد این حجم کامیون با وزن بالای بیست تُن را ندارد،  اگر ما بتوانیم به‌صورت قانونی از تردد ماشین‌های سنگین جلوگیری کنیم و با توجه به اینکه محور اندیمشک، پل زال به استان‌های مرکزی و شمالی که به‌صورت اتوبان می‌باشد، جایگزین این محور شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

موسوی سپس اشاره‌ای به  مبلمان شهری کرد و افزود: برای داشتن شهری زیبا و یک زندگی شهری مناسب در کنار ساختمان‌ها، بناها و نماهای زیبا، یکسری عناصر تکمیلی لازم است که با ایجاد آن، محیطی آرام‌بخش خواهیم داشت. درواقع مبلمان شهری شامل: ١- مبلمان خیابانی ٢- مبلمان پارکی٣- مبلمان ترافیکی٤- سازه‌ها می‌باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: در مبلمان شهری باید ٤ جریان مدنظر باشد:

١.حرکت: عابر پیاده و سوار رو

٢.سکون: مراکز و نقاطی که عابر توقف می‌کند

٣.تفریح: فضاهایی جهت تفریح و بازی

٤.عدم اضطراب و سردرگمی در سطح شهر

موسوی گفت: ‎در دنیای امروز که انسان‌ها از هم دورتر و دورتر می شوند، یکی از کاربردهای عناصر مبلمان شهری، رفتارسازی و تسهیل ارتباط مردم است.

عضو شورا شهر ایذه بیان داشت: ‎امروزه چگونگی طراحی مبلمان شهری می تواند باعث تشدید ارتباط مردم شود و بین آن‌ها روابط اجتماعی بیافریند. به همین دلیل است که در طراحی مبلمان جدید، طراحی‌های قوس‌دار، نیم‌دایره، مارپیچ و روبروی هم توصیه می شود، چون ارتباط اجتماعی را توسعه می دهند.

‎ترکیب طبیعت با فضاهای شهری، نکته دیگری است که طراحان باید به آن توجه کنند. توسعه‌ی فضاهای سبز از طریق طراحی باغچه‌ها و گلدان‌های شهری، در راستای چنین تفکری است. همچنین نزدیک‌تر کردن جانوران (مثل پرنده‌ها) به فضاهای شهری نیز از رویکردهای نوین و معاصر است.

سید شاهرخ موسوی در مورد راهکاری برای مبلمان شهری اظهار داشت: راهکار دیگری که بر مبنای این رویکرد مورد استفاده قرار می گیرد، توجه به آب و حرکت آب در فضاهای شهری است. ثابت شده است که صدای آب به انسان آرامش می بخشد. در فضای شهری امروزی، طرح‌هایی ارائه می شوند که در آن‌ها صدای آب و در واقع موسیقی طبیعت در مبلمان شهری مترنم می شود.

‎عامل مهم دیگر در طراحی عناصر مبلمان شهری بحث فرهنگ است. امروزه متأسفانه شهرهای ما رفته‌رفته شبیه به هم می شوند. معماری فضای شهر و خیابان امروزی، در حال گذر از تغییرات عمده‌ای است و این مسئله بلای جان انسان معاصر شده است. طراحی اجزای مبلمان شهری برای هر منطقه کاملاً باید با توجه به فرهنگ آن منطقه صورت پذیرد و هویت آن مکان را تداعی کند.

‎این، مسئله‌ای است که باعث هویت‌بخشی به شهر و اجزای آن می شود. به‌طور مثال ما در معماری ایران‌زمین، دارای شیوه‌هایی چون شیوه پارلی، پارتی، خراسانی، رازی، آذربایجانی و اصفهانی بوده‌ایم.

‎ایمنی، نکته دیگری است که در طراحی مبلمان شهری باید مدنظر قرار گیرد. یک عنصر مبلمان شهری در هنگام استفاده نباید کمترین آسیبی برای کاربر خود ایجاد نماید. عدم استفاده از لبه‌های تیز و پرهیز از کاربرد مواد و رنگ‌های شیمیایی آسیب‌رسان، ازجمله راهکارهای کلی در این زمینه به شمار می روند.

اگر به شهر ما توجه بفرمائید متأسفانه توجه زیادی به مبلمان شهری نشده است، امیدواریم شاهد تغییر چهره غمگین و افسرده شهر به شهری پویا، زنده و شاداب برای پرورش و رشد باشیم، با توجه به پتانسیل طبیعی بسیار بالای شهر ایذه، دسترسی آسان به وسایل و مصالح مورد نیاز، نیروی انسانی خلاق و توانمند که شامل افراد تحصیل‌کرده و صاحب‌نظر در بحث برنامه‌ریزی شهری، معماران و شهرسازان قوی جهت همفکری و مشاوره و نیروی اجرایی با تجربه، می‌توان در جهت آبادانی شهرمان گام برداریم.

وی در مورد اینکه چرا ایذه از داشتن یک پارک با تمام امکانات محروم است، گفت: گاهی برای کندن از روزمرگی و رفع خستگی، پارک‌ها بهترین اماکن در پیرامون ما هستند و یا گاهی امکانات موجود در پارک  فرصت ورزش و تفریح و گذراندن وقت در کنار خانواده و اقوام را برای ما فراهم می‌کند. اما چرا ما از داشتن این‌چنین فضا و امکاناتی محروم هستیم؟ اگر به پارک‌های شهر ایذه توجه نمایید می‌بینیم که شاید بدون کار کارشناسی و برای اینکه فقط در دوره زمانی مشخصی کار خاص و شاخصی انجام شود و با صرف هزینه‌های بسیار بالا اقدام به احداث پارک‌هایی نموده‌اند که نیاز به تغییرات اساسی دارند. لذا دلیل اصلی نداشتن یک پارک خوب و با امکانات کافی علی‌رغم صرف هزینه‌های بسیار زیاد برای همشهریان عزیز، عدم انجام مطالعات لازم توسط کارشناسان مربوطه و اعمال نظرات غیرحرفه‌ای توسط مسئولین وقت، در احداث پارک‌های شهر ما بوده است. امیدوارم شورای شهر و شهردار محترم با استفاده از طرح‌های روز و مشاوره گرفتن از افراد متخصص در اصلاح و تغییرات لازم در پارک‌های شهر و احداث پارک‌های زیبا در مناطق مختلف، این کمبود  را برطرف نمایند.

موسوی در ادامه، اشاره‌ای به بدهی شهرداری ایذه داشت و عنوان نمود: اگر به بدهی‌های شهرداری توجه نمایید مبلغ عمده‌ای از بدهی‌ها بابت احکام صادره توسط قضاتی می‌باشد که در یک بازه زمانی مشخص صادر شده است و نکته جالب اینکه بعضی از این قضات به خاطر مشکلاتی که داشته‌اند از کار قضاوت منع شده‌اند. لذا این موضوع باید از طرف شهردار و شورای شهر پیگیری شود و از دادستان محترم تقاضامندیم با توجه به اینکه مبلغ بسیار زیادی از بیت‌المال و حق‌الناس از طرف شهرداری بابت این احکام تلف می‌شود، در صورت امکان همکاری لازم را در خصوص بررسی مجدد و یا فرصت دوباره برای اعتراض و تجدیدنظر در این خصوص همکاری لازم را مبذول فرمایند.

همچنین مبلغ بیش از ده میلیارد تومان طبق اظهارات شهردار و کارشناسان شهرداری بدهی به پیمانکاران خدمات شهری و پیمانکاران پروژه‌های عمرانی می‌باشد، پیشنهاد این حقیر به شهردار محترم در این خصوص نیز بررسی اسناد و صورت‌وضعیت‌های پیمانکاران و دقت در نحوه بررسی اسناد مربوطه می‌باشد. به‌عنوان مثال در بحث فضای سبز طبق اظهارات پیمانکار، تقریباً دو میلیارد تومان مطالبات پیمانکار می‌باشد در صورتیکه نه‌تنها به سرانه فضای سبز افزوده نشده است بلکه از فضای سبز موجود نیز نگهداری و مراقبت به عمل نیامده، بطوریکه درختان تنومندی را که ده‌ها سال هزینه و وقت صرف شده تا به این شرایط برسند، با کم‌کاری و عدم استفاده از کارشناسان فضای سبز توسط پیمانکار و کم‌کاری مسئولین و کارشناسان فضای سبز شهرداری خشک شده‌اند، باید هزینه‌ها برآورد و از صورت‌وضعیت پیمانکار کسر و کارشناسان و مسئولین فضای سبز شهرداری در خصوص عدم نظارت صحیح جوابگو باشند.

سید شاهرخ موسوی عضو شورای شهر ایذه در پایان گفت: از اصحاب رسانه که همیشه با اطلاع‌رسانی و حقیقت‌گویی پیگیر مشکلات مردم هستند کمال تشکر و قدردانی را داریم و از همه همشهریان گرامی که در امورات مختلف شهری تخصص دارند تقاضامندیم با مشاوره، همراهی و همدلی، خدمتگزاران خود در شورای شهر را در راستای ساختن شهری آباد و در خور شأن مردم غیور، شهیدپرور، نجیب و با اصالت ایذه تنها نگذارند.

 

منبع ایلنا
انتهای پیام/
فیروز بیگلری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز