خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگوی اختصاصی با ایلنا مطرح شد:

مخالفت مدیرعامل تاپیکو با تعدیل کارگران/مدیران پروازی هزینه‌بَر هستند

asdasd
کد خبر : ۳۸۹۶۰۵

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین– تاپیکو گفت: امنیت شغلی و رضایت کارگران بسیار مهم است و باعث ایجاد دل‌بستگی به محیط کار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندر امام‌خمینی، غلامرضا امیرشقاقی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایلنا درباره اخراج کارگران در ماه‌های اخیر به دلیل تعدیل نیرو گفت: گرچه در واحدهای زیرمجموعه‌ خود با تورم نیروی کار روبرو هستیم ولی اعتقادی به تعدیل نیرو ندارم، زیرا معتقد هستم که مدیران ما باید توان ایجاد کار و افزایش تولید را داشته باشند تا بتوانیم نیروهای خود را حفظ کنیم.

تعدیل نیرو به امنیت روانی جامعه آسیب وارد می‌کند
وی افزود: شاید تعدیل نیرو به نفع ما باشد، ولی به نفع جامعه نیست، زیرا باعث اخلال در روند زندگی مردم می‌شود. وقتی کارگری با اعتقاد و اطمینان به همکاری با ما تشکیل خانواده می‌دهد، نباید دچار مشکل بیکاری شود. این مسئله به امنیت روانی جامعه آسیب وارد می‌کند.

مدیرعامل تاپیکو ادامه داد: البته کارگران نیز باید ارتباط خوبی با محیط کار داشته باشند. ما نیز باید با اجرای سیاست‌هایی، زمینه‌ ایجاد دل‌بستگی بین کارگر و کارفرما را ایجاد کنیم. باید با برنامه‌ریزی، خانواده‌های کارگران را نیز به‌ سوی ایجاد یک رابطه روانی خوب هدایت کنیم. ایجاد برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و از این قبیل فوق‌برنامه‌ها، کمک شایانی به توسعه‌ بازدهی کار می‌کند. دل‌بستگی سازمانی بسیار مهم است و باید در سیستم، این دل‌بستگی را تعریف کنیم.

اخراج به بهانه تعدیل نیرو را قبول ندارم
امیرشقاقی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر اخراج تعدادی از کارگران یکی از شرکت‌های موجود در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام در آستانه عید نوروز ۹۵ به بهانه‌ تعدیل نیرو و مسائل اخلاقی گفت: اخراج به بهانه‌ تعدیل نیرو را قبول ندارم، اگر کارگری در محیط کار خود رفتاری ناشایست داشته باشد که توسط کمیته رسیدگی به تخلفات، محکوم شناخته شود، می‌توان با او برخورد کرد ولی اینکه در خارج از محیط کار چه نوع رفتاری دارد، به ما مربوط نمی‌شود. با اخراج ۶ کارگر، هیچ کمکی به برطرف شدن مشکلات مالی هیچ سازمان و کارخانه‌ای نمی‌شود.

مدیران پروازی، هزینه‌بَر هستند
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در مدیریت‌های واحدهای تابعه‌ خود، فقط از مدیران غیربومی و به عبارتی «پروازی» استفاده می‌کنید، آیا این مناصب سرقفلی دارند؟ گفت: استفاده از مدیران بومی در صورتیکه شایستگی لازم را داشته باشند، مقرون‌ به‌ صرفه است، زیرا بسیاری از هزینه‌های جاری را کم می‌کند ضمن اینکه مدیران پروازی، هزینه‌بر هستند.

مدیرعامل تاپیکو در پایان بیان داشت: برای نرمال کردن تورم نیروی کار، قصد سرمایه‌گذاری در صنایع میانی را داریم. صنایع تکمیلی مثل صنایع پلیمری، علاوه بر اینکه امکان حفظ نیروهای موجود را به ما می‌دهد، زمینه‌ اشتغال جدید را نیز فراهم می‌کند.

لازم به ذکر است، در حالی‌که منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، با حدود ۲۳ مجتمع پتروشیمی در بندر امام خمینی واقع شده و ده‌ها هزار نیروی کار را در دل خود جای داده است، متأسفانه آمار بالای بیکاری بین جوانان ماهشهر و بندر امام، به یکی از معضلات لاینحل در این منطقه تبدیل شده است.

حدود ۹۹ درصد مدیران عامل این پتروشیمی‌ها را افراد غیربومی تشکیل داده‌اند؛ همین مسئله در سال‌های اخیر باعث سرازیر شدن موج نیروهای کار با استفاده از رابطه، از سایر استان‌ها به این منطقه شده است که باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی ازجمله گرانی مسکن و بازار، ایجاد ترافیک‌های جاده‌ای و ده‌ها مورد دیگر شده است.

اکثر مدیران این شرکت‌ها در هفته بیش از دو روز در منطقه نیستند و باقی ایام را یا در دفاتر خود در تهران سپری می‌کنند و یا در مسافرت‌های خارجی بسر می‌برند.

وجود این شرکت‌ها و نقش آن‌ها در پیشرفت منطقه و رفع محرومیت از آن، در قیاس با نقش پالایشگاه آبادان در توسعه‌ این شهر، صفر است.

گردش مالی اکثر این شرکت‌ها در بانک‌های تهران صورت می‌گیرد و بانک‌های استان خوزستان از این امتیاز بی‌نصیب مانده‌اند.

تنها مسئله‌ای که سخاوتمندانه از این صنایع عاید مردم منطقه شده، آلودگی محیط‌زیست، گرانی، تصادفات جاده‌ای و ده‌ها معضل دیگر بوده است.

تلاش استانداری خوزستان در سال‌های اخیر برای برقراریِ گردش مالی این شرکت‌ها در بانک‌های استان و همچنین تمرکز مدیریت و تصمیم‌گیری این صنایع در خوزستان، نتیجه‌ی مثبتی در بر نداشته است.

آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی در روز عید فطر، یکی از ده‌ها خطرات بالقوه این صنایع است که می‌تواند فاجعه‌ انسانی برای شهروندان منطقه به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز