خبرگزاری کار ایران

مصرف روزانه 110 الی 115 میلیون لیتری بنزین در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۱۵۹

مدیر عامل البرز گاز گفت: در 10 سال گذشته در کشور به دلیل عدم رشد CNG از 25 میلیون متر مکعب به 40 میلیون و همچنین افزایش مصرف بنزین، 40 میلیارد دلار متضرر شده‌ایم.

اردشیر دادرس در گفتگو با ایلنا گفت: خوشبختانه انجمن صنفی  CNGتهران و صنایع وابسته بر اساس برنامه‌های راهبردی که در دستور کار داشت، چندین مصوبه را از وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و همینطور نهاد ریاست جمهوری پیگیری کرده است. بنابراین در سال جدید موفق به ایجاد تغییراتی نسبت به اثبات 6 نوع کارمزد CNG کل کشور از طریق استان تهران شده‌ایم.

 

مطالبات جایگاه‌داران

دادرس افزود: همچنین پیگیر مصوبات شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی در جهت طلب 2600 جایگاه به مبلغ 2800 میلیارد تومان هستیم. این مبلغ طلب جایگاه‌داران کل کشور از دولت دوازدهم است که به دولت جدید انتقال پیدا کرده که میانگین این مبلغ برای هر جایگاه بیش از 1 میلیارد تومان است.

وی عنوان کرد: کارمزد ضوابط ایمنی و فنی جایگاه‌ها که در سالهای 97 از 7 تومان به 31 تومان افزایش پیدا کرده بود در حال حاضر به 150 تومان رسیده است ولی همچنان 20 تومان بابت ضوابط ایمنی، فنی و استاندارد پرداخت می‌کنند و این جزو مطالبات جایگاه‌داران کل کشور به ویژه پایتخت است که با پیگیری درصدد آن هستیم تا در سال جدید بتوانیم این طلب را از دولت برای تمامی جایگاه‌داران دریافت کنیم البته کارمزد‌ها در سال 1402 با افزایش 60 درصدی همراه بود و از 400 متر مکعب به 800 متر مکعب افزایش داشته است.

دادرس ادامه داد: بر اساس برآورد کارشناسان دادگستری در ابتدای سال 1402 هزینه‌ی هر یک متر مکعب CNG «1250» تومان شد که جایگاه‌داران ضررهای زیادی متحمل شدند و نتوانستند دستمزد کارگران و کارمندان را پرداخت کنند.

مدیر عامل البرز گاز اظهار داشت: با وجود تولید میانگین 22 الی 23 میلیون متر مکعب گاز و صرفه‌جویی در بنزین با همین میزان، همچنان جایگاه‌داران دچار ضرر و زیان‌های زیادی شده و با 50 درصد ظرفیت مشغول به کار هستند.

 

مصرف روزانه بنزین کشور

وی در خصوص واردات روزانه‌ی بنزین گفت: میزان مصرف روزانه بنزین در کشور 110 الی 115 میلیون لیتر است که دولت به دلیل عدم توانایی در توسعه‌ی CNG به میزان 10 میلیون دلار بنزین وارد کشور می‌کند. بنابراین توصیه‌ی ما به دولت این است که 10 درصد از این هزینه‌ را صرف توسعه‌ی جایگاه‌های CNG و ما بقی را صرف توسعه‌ی ناوگان حمل و نقل عمومی کند چرا که در سال آینده 1 و نیم میلیون خودروی تولید شده به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه خواهد شد. لذا راهکار حل بحران تامین و ناترازی بنزین در سال 1403 توسعه زیربنایی و ساختار CNG کشور

توسط دولت محترم و مجلس جدید است.

 

سرمایه‌گذاری در صنعت گاز

دادرس با اشاره به چند مورد از مهمترین آمار‌های صنعت گاز کشور تشریح کرد: خوشبختانه در صنعت گاز بیش از 1200 میلیارد دلار سرمایه به صورت دارایی‌های مشهود وجود دارد و همچنین 1600 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسط بخش دولتی و خصوصی به صورت نامشهود با منابع گازی و ثروت عمومی داخلی در طی 70 سال گذشته صورت گرفته است. در صنعت گاز کشور دارای 430  هزار کیلومتر شبکه مویرگی، 44 هزار کیلومتر شبکه فشارقوی، 2600 هزار جایگاه شارژ و ایستگاه سوخت‌گیری، 4 میلیون و 500 هزار خودروی دو گانه سوز هستیم که ارزش بزرگی برای این صنعت به شمار می‌رود.

 

گازسوز کردن ناوگان حمل و نقل عمومی

وی افزود: با توجه به اینکه کشور ما با در اختیار داشتن 3/18 منابع گاز دنیا باید با برنامه‌ریزی و تلاش خودروهای حمل و نقل سنگین، کامیون‌ها و اتوبوس‌های درون شهری و برون شهری و خودروهای سبک را به صورت فراگیر گازسوز کنیم لذا با برنامه‌ریزی و تلاش باید خودروهای حمل و نقل سنگین، کامیون‌ها و اتوبوس‌های درون شهری و برون شهری و خودروهای سبک را به صورت فراگیر گازسوز کنیم و بنابراین خودروهای گازی می‌بایست جایگزین خودروهای برقی شوند چرا که در کشور برای نیازهای روزانه نیز با کمبود برق مواجه هستیم و هزینه‌ها‌ی هنگفتی برای دولت ایجاد می‌کند و توجیه اقتصادی ندارد.

 

خودروهای فرسوده

دادرس اضافه کرد: از مجموع 27 الی 28 میلیون خودروهای داخل کشور 13 میلیون خودروی فرسوده وجود دارد که روزانه دو لیتر بنزین اضافه معادل 26 میلیون لیتر مصرف می‌کنند که باید با برنامه‌ریزی صحیح ظرف 2 الی 3 سال آینده 80 درصد آنها یعنی 8 تا 10 میلیون خودرو از دسترس خارج و جایگزین خودروهای گازسوز شوند.

 

 

ارائه کارت سوخت اعتباری

وی ادامه داد: پیشنهاد ارائه کارت سوخت اعتباری 300 متر مکعبی به صورت ماهیانه برای خودروهایی که گازسوز هستند راهکار خوبی است تا ناوگان حمل و نقل عمومی در مدت یکسال از گاز رایگان بهر‌مند شوند.

 

ناترازی بنزین

مدیرعامل البرز گاز خاطر نشان کرد: در برنامه هفتم توسعه هیچگونه اشاره‌ای به افزایش راهکارهای توسعه ظرفیت ناوگان و جایگاه‌های CNG نشده است و ناترازی بنزین نیز ناشی از ناترازی مدیریتی مسئولین است اما می‌توان بر اساس الگوهای جهانی و آژانس بین المللی انرژی که عرضه و تقاضا در کشور را با یک برنامه‌ی بلند مدت و میان مدت تنظیم کرده و میان قیمت بنزین داخلی و صادراتی تعادل ایجاد میکند، مشکلات داخلی را حل کرد.

وی افزود: بر اساس مصوبات و با افزایش قیمت، دولت 392 ریال از مردم هزینه دریافت کرده و در حساب شرکت گاز ذخیره شده است که مجموع این مبالغ حدود 1600 میلیارد تومان است و متاسفانه این هزینه‌ها  صرف هوشمند‌سازی جایگاه ها نمی‌شود و در این مورد بازرسی کشور و دیوان محاسبات هیچ دخالتی برای حل این موضوع نمی‌کنند.

 

بسته‌های حمایتی از سوی انجمن

دادرس اضافه کرد: انجمن با ارائه راهکارهای بسته‌های حمایتی لازم در خصوص موضوعات مطرح شده در 5 حلقه زنجیره صنعت CNG به دولت و مجلس پیشنهاد داده است و این ناشی از خبرگان صنعت، اصحاب و فعالان صنعت CNG می‌باشد. یکی از راهکارهای حل چالش‌های صنعت CNG تدوین سند چشم‌انداز و همچنین ایجاد متولی واحد برای سیاست‌گذاری این صنعت است.

 

تخلف خودروسازان

وی اظهار داشت: سبد سوخت 25 درصد از تولیدات خودرو‌ساز‌ها را تشکیل می‌دهد که باید از 1 میلیون خودروی تولیدی 250 هزار عدد آن گازسوز باشد ولی متاسفانه خودروساز‌ها با تولید کمتر از50 هزار تخلف می‌کنند که با این وجود خودرو‌ساز باید با قیمت پایین‌‌تری خودرو را تحویل دهند.

 

ارائه کارت گاز‌سوز یکساله

مدیر عامل البرز گاز ادامه داد: همچنین باید دولت هزینه و کارت گاز‌سوز یکساله جهت بهره‌مندی از گاز رایگان ارائه دهد و همینطور مخازن تمامی خودرو‌ها، تست و بازرسی آنها باید رایگان صورت گیرد این در حالی است که به غلط در کارگاه تبدیل، از فرد مراجعه کننده هزینه دریافت می‌کنند که همین امر باعث بی اشتیاقی نسبت به استفاده از ماشین‌های گازسوز می‌شود.

 

کمبود جایگاه گاز در تهران

وی اظهار داشت: در تهران با کمبود 160 جایگاه گاز و 80 الی 90 جایگاه بنزین مواجه هستیم که همین مورد جزو اصلی‌ترین دلیل عدم استقبال مردم از خودروهای گازسوز است. 8 الی 9 سال پیش به کمک مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهر تهران تعداد 157 زمین‌ را برای خدمات سوخت‌رسانی مشخص کردیم که متاسفانه شهرداری در قالب تجاری به فروش رسانده است. متاسفانه در بحث بنزین و CNG رتبه‌ی سوم و چهارم دنیا را دارا هستیم که این رتبه در شان دولت، وزارت نفت و صنعت یکصد و 10 ساله نفت و 70 ساله‌ی گاز نیست

دادرس ضمن تبریک سال نو و با آرزوی سعادت و خوشبختی عنوان کرد: امیدواریم نیروهای نظارتی نسبت به این موضوعات با جدیت و قاطعیت برخورد کنند و نسبت به توسعه‌ی جایگاه‌های CNG و بنزین معاونت جداگانه‌ای با قدرتی که توسط وزیر دیده شود چون این معظلات نیازمند کار جهادی و انقلابی است 

 

 

حجم ویدیو: ۱۱.۶۰M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۴:۰۵ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز