خبرگزاری کار ایران

مدیر کل اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران؛

ذخایر استراتژیک کشور در شرایط مطلوبی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۴۰۵

با توجه به گرانی و کمبود برخی از محصولات استراتژیک،‌ خبرگزاری ایلنا بنابر رسالت حرفه‌ای خود با عباس ارشدی، مدیر کل اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران به گفت‌وگو نشسته است. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

در خصوص وظایف اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران توضیح دهید؟

هدف از تشکیل اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران، انجام فعالیت‌های بازرگانی در زمینه تنظیم بازار، تهیه و تدارک، نگهداری، خرید و فروش و توزیع کالاهای اساسی، حساس، ضروری و هرگونه فعالیت مرتبط  و لازم است. اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران با گستره جغرافیایی و جمعیتی مربوط به استان تهران بزرگترین اداره در خصوص تأمین، نگهداری، ذخیره سازی، توزیع و کنترل کیفیت کالای استراتژیک گندم، آرد، نان و انواع کالاهای اساسی شامل: برنج، روغن، قند و شکر و ... درکشور است.

ذخایر استراتژیک کشور در شرایط مطلوبی است

وضعیت ذخیره استراتژیک کشور چگونه است؟

در حال حاضر وضعیت ذخیره محصولات استراتژیک کشور در شرایط مطلوب است. برای 2 ماه و نیم نیاز کشور به گندم مرتفع شده و همچنین، برنج و شکر ذخیره سازی شده و تهران قادر است نیاز استان‌های همجوار را در شرایط خاص را تامین کند.

در حال حاضر وضعیت توزیع برنج،‌ شکر و گندم  در کشور چگونه است؟

در تامین شکر، خوشبختانه وضعیت ذخیره سازی مطلوب بوده و هیچ دستوری تا کنون ز ستاد تنظیم بازار برای توزیع ابلاغ نشده است. اما با توجه به شرایط کشور در مصرف برنج، تصمیم گرفته شده 30 هزار تن ذخیره برنج در کل کشور توزیع شود. از این میزان 5 هزار تن از سه نوع برنج تایلندی، هندی و پاکستانی برای استان تهران است.

در حال حاضر 1500 تن برنج هندی به قیمت 17 هزار تومان، برای مصرف کننده 18 هزار 500 تومان؛‌ 3 هزار تن برنج تایلندی به قیمت 11 هزار تومان، برای مصرف کننده 12 هزار 500 تومان؛ 500 تن برنج پاکستانی به قیمت 19 هزار تومان، برای مصرف کننده 20هزار 500 تومان از سوی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران در فروشگاه های زنجیره ای و شرکت‌های تعاونی بدون واسطه عرضه می‌شود.

ذخایر استراتژیک کشور در شرایط مطلوبی است

برنج ها وارداتی از کدام بنادر به کشور وارد می‌شود؟

برنج‌ها از بنادر جنوبی شامل: خوزستان، بندر امام، هرمزگان، بندر چابهار و بندر بوشهر، ترخیص و بخش عمده‌ای از آن مستقیم به تهران ارسال و در انبارهای اصلی نگهداری می‌شود.

شرایط کشور در ذخایر گندم چگونه است؟

با توجه به شرایط جوی کشور و خشکسالی‌های پی در پی،‌ از سال 1399 تا 1400 تولید گندم به شدت کاهش پیدا کرده و به 50 درصد رسیده است. با این وجود خوشبختانه ذخایر گندم ما در شرایط مطلوبی است.

چرا با وجود ذخیره مناسب در انبارها برخی مواقع با گرانی و کمبود محصولی مواجه می‌شویم؟

در حال اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران وظیفه توزیع مستقیم و بدون واسطه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌ها دارد. در زمانی که در بازار با کسری مواجه می‌شود؛ اداره کل غله و خدمات بازرگانی از ذخیره استراتژیک برای جبران کسری بازار استفاده می کند تا از گران فروش جلوگیری شود.

ایا کرونا باعث افزایش و یا کاهش ذخایر احیاطی شده است؟

خیز. این اداره به روال گذشته ذخیره سازی انجام داده است. به دلیل اینکه ما مسئول امنیت غذایی جامعه هستیم باید شبانه روز کالاها را به موقع ذخیره و به موقع توزیع کنیم.

وضعیت توزیع آرد در کشور چگونه است. دلیل شکایت‌های که از پخت و قیمت نان انجام می‌شود، چیست؟

40 کارخانه وظیفه تامین آرد تهران را دارند. کیفیت نان به عواملی مانند: ماشین آلات، پخت، قیمت نان و... بستگی دارد. تنها نمی توان علت آن را توزیع آرد دانست. آرد تنها در 20 درصد قیمت نان موثر است. 80 درصد دیگر به عواملی همچون اجاره مغازه، هزینه نیروی انسانی و... مربوط می‌شود.

ذخایر استراتژیک کشور در شرایط مطلوبی است

علت تفاوت قیمت گندم‌های توزیع شده چیست؟

قیمت گندم یارانه‌ای 665 تومان است که به 75 درصد خبازها توزیع می‌شود. 20 تا 25 درصد از خبازها که فانتزی فروشی هستند گندم 900 تومانی داده می‌شود. قیمت گندم برای قنادان 2 هزار 700 تومان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز