خبرگزاری کار ایران

شاهرخ گیوا درباره انتصاب شجاعی‌صائین:

مدیران محافظه‌کار به مدیران تحول‌طلب ترجیح داده می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۷۹

مسوولان بجای بالا بردن ظرفیت‌ مخالفان و افراطی‌ها، ترجیح می‌دهند حوزه‌ی نشر را محدود کنند / اگر اوضاع و احوال به همین شکل ادامه پیدا کند، طولی نمی‌کشد که سرخوردگی بزرگی گریبان نویسندگان و اهالی نشر را خواهد گرفت.

ایلنا: شاهرخ گیوا(نویسنده) وضعیت حوزه‌ی نشر و کتاب را در تضاد با امیدواری‌ها و شعارهای تحول‌طلبانه‌ای دانست و یادآور شد این وضعیت متاوقت از شرایطی است که انتظار تحقق یافتنش را داشتیم.

وی ضمن بیان این مطلب که اگر اوضاع و احوال به همین شکل ادامه پیدا بکند، طولی نمی‌کشد که سرخوردگی بزرگی گریبان نویسندگان و اهالی نشر را خواهد گرفت، به خبرنگار ایلنا گفت: البته من از همان ابتدا چندان به شعارها و ادعاها خوشبین نبودم، زیرا مساله‌ی ممیزی فراتر از اختیارات یک مدیر و حتی یک دولت است.

گیوا ادامه داد: ممیزی همیشه بوده؛ حالا در دولت‌های مختلف، از شدت آن کاسته یا بر آن افزوده می‌شود. دلیلش هم وجود جریان‌ها و توده‌های سازمان‌یافته و یا نیمه سازمان‌یافته‌ای است که در جامعه حضور دارند و خواهان این گرفت و گیرها هستند!

وی ضمن ارائه‌ی مثالی خاطرنشان کرد: چند درصد از مردم در این مملکت خواستار آزادی قلم هستند و دغدغه‌ی این را دارند که ممنوعیت‌ها برداشته شود؟ طبیعتا وقتی این دغدغه، دغدغه‌ی اکثریت نیست، تداوم یافتن آن اتفاق دور از ذهنی نیست.

نویسنده رمان " اندوه مونالیزا " و " مونالیزای منتشر " ادامه داد: در مقابل برخی از جریان‌ها هستند که اتفاقا دغدغه‌شان سانسور و همین سخت‌گیری‌هاست. مثلا خبر دارم که یکی دو ماه قبل کتابی با مجوز رسمی ارشاد منتشر شد اما ناشر از سوی برخی افراد مورد تهدید قرار گرفت که این کتاب را باید از بازار جمع کنی!

وی گفت: با این حساب اولا ما باید انتظارات‌مان را از مدیران دولتی کم کنیم. ثانیا مدیران و مسوولان هم به جای شعارهای قشنگ و امیدوارکننده، گروه‌ها و اندیشه‌های مخالف را به تحمل و اعتدال تشویق کنند. اما متاسفانه نقدی که به مسوولان در این‌باره وارد است، این است که به جای بالا بردن ظرفیت‌ مخالفان و افراطی‌ها، ترجیح می‌دهند حوزه‌ی نشر را محدود کنند.

این نویسنده که معتقد است وزارت ارشاد همواره از بیرون و توسط نهادهای دیگر تحت فشار بوده و هست، اظهار داشت: همین فشارها باعثشده که مدیران محافظه کار به مدیران ساختارشکن و تحول طلب ترجیح داده شوند. به نظر من انتصاب آقای شجاعی صائین هم به عنوان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی(اداره کتاب) به همین خاطر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز