خبرگزاری کار ایران

هم‌زمان با پایان جشنواره تئاتر فجر نمایشگاهی در زیرگذر افتتاح نشد؛

سازمان فرهنگی هنری شهرداری علیه تئاتر عمل کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۸۹

از جایی مخالفتی با برگزاری این رویداد هنری صورت گرفته که مسئولیت شفاف‌سازی در خصوص فرد، ‌ نهاد یا موسسه مخالف برگزاری نمایش‌گاه پوستر تئاتر ایران را برعهده مسئولان سازمان فرهنگی هنری می‌گذارد.

ایلنا: درحالیکه مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری فرارسیدن زمان برگزاری یک نمایش‌گاه را بهانه‌ی جمع‌آوری نمایش‌گاه پوستر و عکس جشنواره تئاتر فجر از زیر گذر چهارراه ولیعصر عنوان کردند، ‌ این راهرو همچنان خالی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هم‌زمان با راه‌اندازی زیرگذر چهارراه ولیعصر توسط شهرداری تهران و نزدیکی این محل به مجموعه تاریخی تئاترشهر تهران به عنوان رویدادگاه اصلی تئاتر کشور، این امید در دل‌ هنرمندان و هنردوستان ایجاد شد که با توجه به کاستی‌های موجود در زمینه فضای فرهنگی مورد نیاز شهروندان تهرانی به تناسب جمعیت پایتخت، ‌ از این محل به عنوان فضایی برای ارتقای سطح فرهنگی و بالا رفتن سواد بصری و هنری عابران و عموم مردم بهره گرفته شود.

بر همین اساس مسئولان برگزاری سی و دومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر طی گفتگو با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصمیم به برگزاری نمایش‌گاه بخش پوستر و عکس مهمترین رویداد تئاتر کشور در زیرگذر خالی و بدون برنامه چهارراه ولیعصر(عج) گرفتند که پس از گذشت تنها دو روز و به صورت ناگهانی توسط مسئولان سازمان فرهنگی هنری جمع‌آوری شد.

قادر آشنا، مدیرکل پیشین مرکزهنرهای نمایشی و دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در همین رابطه عنوان کرد که " نباید از خاطر دور داشت تاثیرگذاری رویدادی مانند تئاتر فجر در جامعه در گرو همکاری تمامی دستگاهی فرهنگی کشور است. مساله مهم آن است که مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت امور هنری وزارت ارشاد پیش از برگزاری این رخداد با مدیران بخش فرهنگی شهرداری به عنوان متولیان زیرگذر چهارراه ولی عصر صحبت کرده و به توافق رسیده بودند. "

وی با تاکید بر تاثیر تمام مدیران فرهنگی کشور برای معرفی و ورود تئاتر به سبد فرهنگی خانواده‌ها به عنوان هنری فرهنگ ساز و جریان ساز، کمترین بازخورد وجود این نمایشگاه در یک گذرگاه عمومی مانند زیرگذر چهارراه ولی عصر را برخورد عموم مردم با عکس‌ها و پوسترهای تئاتر دانسته بود که آشنایی مردم با این هنر و ترغیب آنها برای حضور در سالن‌های نمایشی را با خود به همراه خواهد داشت اما این امکان از عابران این گذرگاه عمومی گرفته شد.

مدیرکل پیشین اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ فعالیتی در کارها و اقدامات فرهنگی بالاتر و برتر از پرداختن به مفاهیم و آرمان‌های انقلاب اسلامی نیست، مهمترین هدف جشنواره‌های فرهنگی فجر مانند تئاتر فجر را بازتاب هنر انقلابی در میان افراد جامعه عنوان کرده و بیان دلایلی برای توجیه هرگونه فعالیتی که در تحقق این امر آسیبی ایجاد کند را به دور از منطق دانست.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اما همان زمان در گفتگو با رسانه‌ها تاکید کرد، جمع‌آوری نمایش‌گاه پس از دو روز براساس توافق اولیه صورت گرفته و بر این نکته نیز تاکید کرده بود که " زیرگذر ولیعصر(عج) اساساً با هدف پوشش رویدادهای ملی و دینی طراحی شده و جشنواره تئاتر فجر یکی از این رویدادهاست که هم مهم بوده و هم برگزاری نمایشگاه آن موفق بوده است. اما در آستانه دهه فجر نمایشگاه‌های متعدد و با مضامین انقلابی با نگاه هنری پیش‌بینی شده که باید براساس تقویم و توافقات صورت گرفته با مراکز مختلف در این مکان برگزار شود. "

بیان این مطالب از سوی روابط عمومی محترم سازمان در حالی رخ داد که بنا به مشاهده‌های میدانی خبرنگار ایلنا، تا این لحظه هیچ نمایش‌گاهی با عنوان بیان شده برگزار نشده و همین امر می‌تواند به عنوان مهر تاییدی بر مخالفت ریاست جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران یا اعمال نفوذ برخی بنگاه‌های خاص با رویدادهای مرتبط تئاتر در سطح پایتخت باشد.

متاسفانه چنین رویکردی برای هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی تازگی ندارد و مسئولان پیشین سازمان نیز با پیاده کردن طرح‌های غیرکارشناسی(همچون نصب پایه‌های آهنی برای آویزان کردن چراغ‌های رنگی) در محوطه تئاترشهر همین رویه را در پیش گرفته بودند که در نهایت هیچ ردی جز آسیب بصری فضای پیرامونی تئاترشهر از طرح مورد نظر به یادگار نماند و تنها بودجه‌ای که خدا می‌داند مقدار آن چقدر بود از دارایی‌هایی بیت‌المال به جوی آب ریخته شد.

جمع‌آوری نمایش‌گاه پوستر و عکس تئاتر ایران به بهانه برگزاری نمایش‌گاه‌هایی هم‌زمان با فرا رسیدن بهار انقلاب در حالی صورت گرفت که جشنواره تئاتر فجر اتفاقا هرسال به منظور پاسدات پیروزی مبارزات به حق مردم ایران با رژیم جور و ظلم و ستم در سال ۵۷ برگزار می‌شود. اما اینکه عنوان شود تعداد ۱۳۰ تابلوی طراحی شده توسط بهترین‌ هنرمندان گرافیک و عکاسان کشور تنها برای دو روز به دیوار آویخته شده کمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

همین نکته موجب شد شایعاتی مبنی بر اعمال نفوذ یک موسسه خاص وابسته به ارگان‌های نظامی – امنیتی با عنوان موسسه ظاهرا خصوصی به تازگی وارد عرصه‌ی چاپ عکس و پوستر و تبلیغات شهری شده قوت بگیرد.

صحت این گفتار که دهان به دهان در میان اهالی هنر و رسانه می‌چرخد مشخص نیست، اما با توجه به اینکه مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر تا ساعاتی دیگر برگزار می‌شود و برخلاف گفتار مسئولان سازمان فرهنگی هنری همچنان هیچ نمایش‌گاهی مرتبط با مضامین انقلابی! تا این لحظه در زیرگذر چهارراه ولیعصر اتفاق نیفتاده؛ موجب قوت گرفتن این نظر می‌شود کهبه هرحال از جایی مخالفتی با این رویداد ساده هنری صورت گرفته که مسئولیت شفاف‌سازی در خصوص فرد، ‌ نهاد یا موسسه مخالف برگزاری نمایش‌گاه پوستر و عکس تئاتر ایران را برعهده مسئولان سازمان فرهنگی هنری می‌گذارد تا شائبه مخالفت ریاست سازمان با هنر تئاتر نیز در میان افکار عمومی، نمایندگان رسانه‌ها و اهالی هنر شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز