در دوازدهمین روز جشنواره تئاتر فجر برگزار شد؛
کارگاه «ایبسن شناسی» گروه نروژ ویژه بانوان
داهر قرار است نمایش «زنان ایبسن - عقابی در قفس» را پنجشنبه و جمعه ۱۰ و ۱۱ بهمن ماه در دو روز پایانی جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرد.
ایلنا: در قالب برگزاری کارگاههای آموزشی جشنواره بینالمللی تئاتر شهر چهارشنبه(۹ بهمن ماه) کارگاه آموزشی بازیگری و کارگردانی با حضور یونی داهر(کارگردان و مدرس دانشگاه که در ایبسن شناسی تخصص دارد) برای بانوان در طبقه هفتم تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش ایلنا، داهر قرار است نمایش «زنان ایبسن - عقابی در قفس» را پنجشنبه و جمعه ۱۰ و ۱۱ بهمن ماه در دو روز پایانی جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرد. در این نمایش زنانه شش شخصیت نمایشنامه های هنریک ایبسن به مخاطب معرفی می شوند.
در این کارگاه آموزشی که فقط بانوان حضور داشتند یونی داهر به همراه کریس پول نوازنده و مارینتا لوگودست طراح نور نمایشش درباره فرهنگ مردم نروژ و علاقه ای که این گروه در طول سالهای فعالیتشان به شخصیتهای ایبسن داشته اند صحبت کردند.
حدود ۲۰ هنرجوی دختر در این کارگاه آموزشی به همراه فریندخت زاهدی استاد دانشگاه و عضو هیات انتخاب جشنواره، نسیم احمد پور کارگردان و نویسنده و سمانه زندی نژاد کارگردان تئاتر حضور داشتند.
در ابتدای کارگاه، داهر با توضیحی درباره تئاتر نروژ و اشاره به اینکه در این کشور علاوه بر داشتن یک تئاتر ملی تئاترهای مستقل هم فعالیت میکنند از هنرجویان خواست تا اطلاعاتی درباره نحوه اداره تئاتر در ایران به وی بدهند.
داهر با اشاره به اینکه در نروژ گروههایی مستقل زیادی فعالیت میکنند درباره پرداختن به آثار ایبسن توضیح داد: ایبسن نویسنده ای رئالیستی است که شخصیتهای آثارش بسیار واقعی و بر گرفته از شخصیتهای اجتماع هستند. کاراکترهای ایبسن از عمق فراوانی برخوردارند و به نظر می رسد که هنگام بازی در نقش کاراکترهای این نویسنده، بازیگر آینهای مقابل خودش گرفته است. ایبسن یک منتقد اجتماعی است چون به نظر می رسد زمان بازی کردن در نقشهای او روبروی خود ایستادهاید و این کار بسیار جذاب و در عین حال سخت است.
وی با اشاره به اینکه سالهاست روی آثار ایبسن کار میکند عنوان کرد: این نمایش از روز اول کامل نبود و طی سالها تمرین و اجرا به تکامل رسیده است. من ابتدا فقط میدانستم که عاشق کاراکتر نورا در «خانه عروسک» هستم اما بعدا متوجه شدم که تم اصلی نمایشنامه درباره آزادی است و اینکه معنای آزادی چیست؟
این کارگردان نروژی ادامه داد: از هنریک ایبسن به خاطر نگارش چنین شخصیتهایی بسیار تشکر میکنم. هرچقدر بیشتر روی ایبسن کار میکنم این سوال برایم پیش میآید که ایبسن چطور به این خوبی زنها را میشناخته و میدانسته که آنها از زندگی چه میخواهند. نمایشنامه «خانه عروسک» نقد اجتماعی را مطرح میکند که هر بار که به صحنه میرود حرفی برای گفتن دارد. حتی این اثر در نروژ که زنانش مستقل هستند هنوز اثری بسیار قوی به حساب میآید.
یکی از هنرجویان این کارگاه با اشاره به اینکه داریوش مهرجویی بر اساس نمایشنامه ایبسن فیلم «سارا» را ساخته است توضیح داد که در این فیلم مهرجویی شرایط کشور ایران و تلاشی که زنها برای عبور از سنت و نزدیک شدن به استقلال میکنند را به تصویر کشیده است.
فریندخت زاهدی نیز در ادامه صحبتهای بچه های کارگاه درباره ایبسن گفت: ایبسن عنوان کرده است که منظور من از آزادی، آزادی روح انسانهاست و این آزادی روح در مرد و زن به یک اندازه اهمیت دارد.
داهر در بخشی از صحبتهایش با اشاره به اینکه برای ارتباط بیشتر با مخاطب و نزدیک شدن آنها به قصه نمایش «خانه عروسک» را در یک آپارتمان واقعی اجرا کرده است عنوان کرد این تجربه را هیچگاه فراموش نمی کند چون با مخاطب ارتباط بسیار نزدیکی یافته است.
پول کریس طراح موسیقی نمایش نیز که در کارگاه حضور داشت درباره واکنش های مختلف مخاطبان نمایش «زنان ایبسن - عقابی در قفس» در کشورهای مختلف گفت: در جاهای مختلف دنیا معنای آزادی با هم متفاوت است. در آمریکا معنای آزادی بیشتر شخصی است اما وقتی ما این نمایش را در شوروی سابق هم به صحنه بردیم مفاهیم دیگری از آزادی را با توجه به نظام آن کشور به ذهن مخاطبان متبادر می کرد. حتی این اثر را در پاکستان نیز اجرا کردیم و در آنجا به ما گفتند با توجه به شرایط کشور انتظار نداشته باشیم که زنان در جلسه پرسش و پاسخ نمایش حضور یابند اما بر خلاف انتظار اولین سوال را پیرزنی ۷۰ ساله درباره آزادی از ما پرسید.
داهر در ادامه کارگاه، لباس مادربزرگش را که متعلق به ۱۰۰ سال قبل است به هنرجویان نشان داد و عنوان کرد: بعد از فوت مادربزرگم این لباس را پوشیدم و به محض پوشیدن متوجه شدم که این لباس کاملا متناسب با شخصیتهای ایبسن است.