خبرگزاری کار ایران

نظر هنرمندان تئاتر درباره روند کند انتخاب مدیر مرکز توسط مرادخانی؛

تغییر مدیریت پیش از برگزاری جشنواره فجر به صلاح نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۰۲

ایوب آقاخانی: تغییر را باید در منش مدیران مشاهده کنیم. / رویا تیموریان: به تغییر سیاست‌های کلان فرهنگی نیاز بیشتری داریم. / محمد بهرامی: روند انتخاب مدیران طولانی نشده است. / دلارا نوشین: تغییر در مدیریت مرکز باید پس از فجر اتفاق بیفتد.

ایلنا: تغییر مدیریت مرکز هنرهای نمایشی این روز‌ها به یکی از انتظارت مهم هنرمندان تئا‌تر بدل شده و چه بسا همین انتظار موجب انتشار شایعه‌های‌گاه و بیگاه در این رابطه باشد. گروهی معاون هنری را به باد انتقاد می‌گیرند که چرا درخصوص تغییر مدیران به ویژه، مدیرعامل مرکز عجله نمی‌کند؟ و این درحالی اتفاق می‌افتد که با توجه به عدم اختصاص بودجه مشخص مورد نیاز برای اداره تئا‌تر کشور و پیش رو بودن رویداد مهم تئا‌تر کشور یعنی جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر مشخص نیست تغییر مدیرعامل چه دردی از دردهای کلان تئا‌تر را درمان می‌کند. سوالی که با تعدادی از هنرمندان فعال در عرصه نمایش در میان گذاشتیم که پاسخ آن‌ها را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایوب آقاخانی ضمن نامشخص دانستن برنامه‌های مدیران طی سه ماه گذشته از آغاز به کار دولت در پاسخ به این سوال بیان کرد: نسبت به عملکرد چندماه گذشته انتقاد مشخص دارم چون تقریبا می‌توان گفت تغییر محسوسی رخ نداده، اما از طرفی تا این حد کوته فکر نیستم که فکر کنم با تغییر مدیر حتما باید همه عوض شوند تا اتفاق خاصی بیفتد.

ایوب آقاخانی: تغییر را باید در منش مدیران مشاهده کنیم

او با تاکید بر اینکه منظور از آنچه عنوان می‌کنم، منش مدیران در حوزه هنر است؛ افزود: در این مدت یا اتفاقی رخ نداده و یا از بس کند است که نزدیک به صفر به نظر می‌رسد. اعتقاد دارم هرگونه تغییر در مرکزهنرهای نمایشی امروز موجب ضعف و لطمه بیشتر تئا‌تر خواهد شد و در کنار مشکلات بودجه‌ای رکود بیشتری بر این عرصه تحمیل می‌کند.

این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه به نظرم هیچ تغییری تا پایان فجر امسال ضرورت ندارد؛ اظهار داشت: اما در عین حال باید تغییر روش و نگاه مدیران را مشاهده کنیم. همچنین با توجه به شعار دولت یازدهم، انتظار گشایش‌هایی در حوزه فرهنگ داریم اما در کمال تاسف شاهد عذرخواهی وزیر به خاطر روی صحنه رفتن یک اثر نمایشی هستیم که انطباقی با خواسته‌ها ندارد.

آقاخانی همچنین به اندک تغییرات صورت گرفته در معاونت هنری اشاره کرد و ادامه داد: به نظرم یک سری از انتصابات و تغییرات کوچک رخ داده ما را به جایی سوق می‌دهد که مطلوب نیست و متاسف هستم که مدیران گاهی فراموش می‌کنند برای یک دوره چهارساله بر صندلی تکیه می‌زنند و فرصت چندانی برای عملی کردن برنامه‌های خود ندارند. باید توجه داشته باشیم تا به خود بجنبیم یک سال کاری سپری شده و عملا سه سال دیگر باقی می‌ماند و نمی‌دانم دوستان انتظار چه چیز را می‌کشند؟ آیا اساسا طرح خاصی وجود دارد یا خیر؟

این هنرمند ضمن اشاره به فضای امید پیش آمده در میان هنرمندان گفت: فضا در شرایط فعلی دل‌انگیز نیست، درحالی که همه بسیار امیدوارانه جریانات را پی‌گیری می‌کنیم و تاکید دارم منظور من عوض شدن مدیران نیست، بلکه روش و نگاه آن‌ها اهمیت دارد.

آقاخانی در پایان صحبت‌های خود اظهار داشت: اصلا نمی‌پسندم افرادی را کنار بگذاریم و مدیران همسو را سر کار بیاوریم. مثلا مدیرعامل بنیاد رودکی جزو معدود افرادی بود که سیاسی کار نبود و فرهنگی برخورد می‌کرد اما متاسفانه رفت. شاید فرد دیگر بهتر باشد اما این شیوه تغییر پسندیده نیست.

رویا تیموریان: به تغییر سیاست‌های کلان فرهنگی نیاز بیشتری داریم

رویا تیموریان یکی دیگر از هنرمندان فعال در عرصه نمایش با بیان اینکه سیاست‌گذاری فرهنگی نابسامان و نامشخص پیش می‌رود، گفت: به نظرم تغییر سیاست‌های کلان در مواجه با تئا‌تر بیشتر از عوض کردن یک مدیر اهمیت دارد. احتمالا هر فرد دیگری هم به عنوان رئیس مرکزهنرهای نمایشی بیاید باید طبق همین روش موجود کار کند و اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.

وی جریان حرکت و روند مناسبات را لاکپشتی و بسیار کند دانست و افزود: سالی‌های زیادی است که برنامه‌ریزی درستی در عرصه فرهنگ و هنر وجود ندارد و هر مدیر دیگری سر کار بیاید، باید بر مبنای سیاست‌های بی‌نتیجه گذشته حرکت کند. در این شرایط تنها می‌توانیم دست به آسمان بلند کنیم تا شرایط مالی و اقتصادی تئا‌تر بهتر شود، بلکه به این واسطه اتفاقی رخ دهد که بعید به نظر می‌رسد.

محمد بهرامی: روند انتخاب مدیران طولانی نشده است

محمد بهرامی، روزنامه‌نگار با سابقه و مدیر روابط عمومی خانه تئا‌تر در ارتباط با انتفاد هنرمندان تئا‌تر درخصوص عدم تغییر مدیریت مرکزهنرهای نمایش گفت: روند انتخاب و تغییر مدیریت مرکزهنرهای نمایشی به نسبت دولت‌های گذشته خیلی کند پیش نرفته و سال ۷۶ در دوران مسئولیت آقای سلیمی در وزارت ارشاد حسین پاکدل اواخر آذرماه و مدتی پس از انتخاب مدیر مرکزهنرهای نمایشی به تئاترشهر آمد.

او افزود: آقای مرادخانی هم قصد دارد فردی را انتخاب کند که از پس کار بر بیاید و معاونت هنری در آینده به هر بهانه‌ای درگیر رفع مسائل با هنرمندان نشود و از سویی تئاتری‌ها هم بتوانند کار خود را انجام دهند. به هرحال برای این سمت باید فردی انتخاب شود که ضمن داشتن برنامه، توانایی عملیاتی کردن برنامه‌های خود را نیز داشته باشد.

شهرام کرمی: بدون برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اتفاقی نمی‌افتد

شهرام کرمی نمایش‌نامه نویس و کارگردان ضمن بی‌نتیجه خواندن تغییر مدیر مرکزهنرهای نمایش بیان کرد: تئا‌تر ما با مشکلات پایه‌ای مواجه است که تا این مسائل برطرف نشوند راه به جایی نمی‌بریم. برای طی شدن این مسیر به خلاقیت، فکر تازه و برنامه مدون نیاز داریم. به هرحال بودجه تئا‌تر در مقایسه با سایر هنر‌ها حداقلی است و بخشی از آنچه تئا‌تر ایران امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند از همین ناحیه به وجود آمده است.

دبیر چندین دوره جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان همدان ادامه داد: تئا‌تر هنر مادر محسوب می‌شود و نیاز به حمایت مناسب دولتی دارد، چیزی که در سینما هم شاهد آن هستیم و گاهی فیلم‌هایی ساخته می‌شوند که بازگشت مالی ندارند.

کارگردان نمایش «پوتین‌های عمو بابا» در ارتباط با این موضع که تغییر مدیریت در شرایط موجود چه تاثیری خواهد داشت، گفت: تغییر افراد شرایط تئا‌تر ما را عوض نمی‌کند، چون مدیری نداریم که علاقه به موفقیت در حوزه مدیریتی خود نداشته باشد و همه دوست دارند به نیکی از آن‌ها یاد شود. مهم داشتن ایده و برنامه در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است تا بتوانیم تئا‌تر را به این واسطه در مسیر درست قرار دهیم به جز این تغییر مدیر به تنهایی حاصلی نخواهد داشت.

دلارا نوشین: تغییر در مدیریت مرکز باید پس از فجر اتفاق بیفتد

دلارا نوشین مترجم و کارگردان تئا‌تر نیز ضمن بی‌نتجیه دانستن تغییر مدیریت در شرایط فعلی و تنها دو ماه مانده به برگزاری جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر اظهار داشت: اگر قرار بر تغییر باشد باید پس از برگزاری جشنواره تئا‌تر فجر اتفاق بیفتد. جز این باید انتظار داشته باشیم همین وضعیت موجود که از آن ناراضی هستیم تشدید شود، به همین علت نیاز داریم تا اجازه دهیم مدیریت فعلی جشنواره‌ای را که مسئولیت برگزاری آن را برعهده دارد به سرانجام برساند و پس از آن درخصوص مدیر جدید صحبت کنیم.

این هنرمند با تاکید بر اینکه بحثبودجه یکی از بیماری‌های تئا‌تر ما محسوب می‌شود؛ تصریح کرد: اصل ماجرا این است که در جامعه ما هیچ چیز سر جای خودش نیست و حتی اگر بهترین گزینهٔ دلخواه اهالی تئا‌تر را به مدیریت مرکز هنرهای نمایشی منصوب کنند، این فرد جدید نیاز دارد تا برای سامان بخشیدن به امور بخشی از آنچه تا اتفاق افتاده را زیر و رو کند.

کارگردان نمایش «اوریدیس» ضمن اشاره به اینکه تغییر در مدیران پایین دستی معمولا بدون توجه به تخصص افراد صورت می‌گیرد؛ گفت: اگر فردی مدبر سر کار باشد احتمال دارد اتفاق خوبی بیفتد و بتوانیم از استعدادهای موجود به خوبی بهره بگیریم. درحال حاضر هنرمندانی را می‌شناسم که استعدادهای بسیار درخشانی هستند ولی به دلایل شرایط سخت حاکم بر تئا‌تر ترجیح دادند دست از کار بکشند، در حالی که بعضی از افراد بی‌استعداد فعال هستند.

این هنرمند در پایان بیان کرد: خود ما تئاتری‌ها هم در به وجود آمدن این شرایط بی‌تقصیر نیستیم. عده‌ای از ما بعضا به این افراد بی‌استعداد توجه بی‌دلیل می‌کنیم و سراغی از هنرمندان با استعداد نمی‌رویم که بیش از پیش موجب گوشه نشینی هنرمندان جوان شده است.

حمیدرضا نعیمی: تئاتر کشور باید شورایی اداره شود

حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان به تجربه مدیریت‌های گذشته اشاره کرد و در همین رابطه بیان کرد: تا امروز ۵ مدیر را در مرکزهنرهای نمایشی دیده‌ام و بنا بر این تجربه می‌توانم عنوان کنم تنها مدیری که با صداقت صحبت کرده و من جز رو راستی از او ندیدم قادر آشنا بوده است. این مدیر هرگاه پولی در اختیار داشت خیلی رک و راست گفت و اگر هم چیزی نبود با هنرمندان در میان گذاشت. در یک نمونه آقای فتحعلی‌بیگی گفت جشنواره تئا‌تر آیینی سنتی نباید برگزار می‌شد اما با ایستادگی آقای آشنا موفق به برگزاری این رویداد شدیم.

کارگردان نمایش «درخشش در ساعت مقرر» ادامه داد: مدیرانی را سراغ دارم که برای چاپ بولتن جشنواره قراردادهای ۴۰میلیونی با شرکتی که همسر یا آشنایان خود آنجا مشغول به فعالیت بودند منعقد کردند و همچنین مدیرانی را سراغ دارم که در دوران مدیریت تنها به فکر سفرهای خارجی بودند.

وی با بیان اینکه اگر مدیری سر کار بیاید اما بودجه‌ای در اختیار نداشته باشد نمی‌تواند کاری از پیش ببرد اظهار داشت: با توجه به روحیه‌ای که از قادر آشنا سراغ دارم امیدوارم دست او پر باشد تا همچنان تئا‌تر را پیش ببرد، اما به طور کل معتقدم تئا‌تر کشور باید به صورت شورایی و با رویکرد شایسته‌ سالاری پیش برود.

نعیمی در پایان گفت: تئا‌تر روزهای سختی را از سر می‌گذراند: مدیرکل مرکز نقش زیادی در شرایط پیش آمده مالی ندارد، اما اگر مدیر جدیدی بیاید امیدوارم با گروه‌های نمایشی روراست باشد ولی فکر می‌کنم تغییر مدیر مرکز تحت هیچ شرایطی صحیح نیست و به ضرر تئا‌تر خواهد بود.

با توجه به نظر هنرمندان می‌توان چنین نتیجه گرفت که تغییر مدیریت مرکز هنرهای نمایشی در شرایط فعلی نه تنها مشکلات تئا‌تر کشور را برطرف نمی‌کند بلکه موجب پیچیده‌تر شدن شرایط در نتیجه عزل و نصب‌های آینده خواهد شد. اما به هر روی بد نیست معاونت هنری تحرک بیشتری در ارتباط با موضوع مورد نظر از خود نشان دهد تا حساسیت‌ها روند صعودی به خود نگیرد. می‌توان این پیشنهاد را مطرح کرد که شاید ارائه گزارشی از مذاکرات صورت گرفته برای قبول مدیریت‌ها با چهره‌های مختلف تئاتری توسط مدیران، شبه‌های به وجود آمده تا حدودی برطرف شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز