خبرگزاری کار ایران

با انتشار پیام‌های معاون هنری و مدیرکل نمایشی؛

نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۶۵۰

نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به دبیری حجت‌الاسلام رحیم جعفری از ۲۶ تا ۳۰ مهر ماه در شهر مریوان برگزار می‌شود.

جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با انتشار پیام‌های معاون امور هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی کار خود را رسما آغاز کرد.

به گزارش ایلنا؛ متن پیام بدین شرح است:

" به نام خالق یکتا

زندگی مدرن با همه جذبه‌ها، جلوه‌ها و نیز ظرفیت‌ها و امکانات آن، بدون دمیدن روح فرهنگ و هنر در کالبد اجتماع، در نهایت مادیت و آسایشی بدون معنویت و آرامش برای بشریت فراهم می‌نماید که در بیان معنا و مفهوم و تبیین فلسفه هستی ناتوان خواهد ماند.

ناکامی‌ها، نامرادی‌ها و عدم درک و دریافت حکمت خلقت و آفرینش عموماً به تحیّر فکری وناهنجاری‌های رفتاری می‌انجامد و آمار رو به تزاید افسردگی‌ها وبیماری‌های روانی و نیز خودکشی‌ها به شیوه‌های نوین، می‌تواند ناشی از خلأ فکری و توانبخشی‌های فرهنگی و هنری تلقی گردد.

برون رفت از مسائل و مشکلات اجتماعی زندگی در جوامع توسعه یافته، علاوه بر راهکارهای اجرایی، قطعاً از طریق فعالیت‌های فرهنگی و هنری قابل تخفیف است. هنرهای نمایشی، عرصه فراخ فرهنگ‌سازی و تئاتر خیابانی در دسترس‌ترین کلاس آموزش غیر مستقیم مفاهیم فرهنگی و اجتماعی است.

ارتباط هنرمند با مخاطب در تئاتر خیابانی، محدود به تعدادی صندلی و مقید به گریم و دکور و صحنه به نحو مرسوم در سالن‌های رسمی نیست و ارتباط آزاد و رودروی هنرمندان با مردم بدون هرگونه تعیّن و تشخّص، امتیاز این گونه‌ی هنری متمایز است و همین ویژگی، نمایش خیابانی را به راهبرد " هنر برای همه " نزدیکتر می‌نماید.

استان کردستان با شرایط خاص اقلیمی و فرهنگ غنی منطقه‌ای و بومی و شهر مریوان با پیشینه قریب به یک دهه فعالیت مستمر، واجد مرجعیّت و مقام والایی برای مطالعه، پژوهش و انتقال تجارب هنری در زمینه تئاتر خیابانی است.

این ذخایر و ظرفیت‌های ارزشمند، مدیون بانیان، فعالان و به ویژه هنرمندان و مرهون خدمات مدیران هنری و همه دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان است که وظیفه خود می‌دانم از عموم آن عزیزان و به ویژه حمایت و مشارکت فعال استاندار فرهیخته و هنردوست کردستان صمیمانه تقدیر و تشکر و از خداوند متعال موفقیت همگان و توفیقات روزافزون جامعه هنری کردستان را مسألت نمایم. "

پیام مدیر کل هنرهای نمایشی به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

" به نام خداوند نقش‌آفرین

انسان امروزی برای مرتفع ساختن نیازهای خود و شناخت بهتر از جهانی که در آن زندگی می‌کند، نیازمند زبان است؛ زبانی رمزآلود و لذت‌بخش، که تعامل را در بین ملل جاری می‌سازد و او را به جست‌وجو وا می‌دارد، و در او، حس شعف و رهایی ایجاد می‌کند؛ و این‌جاست که زیبایی جلوه‌گر می‌شود.

هنر نمایش، با قدمت دیرینه‌اش، پیام خود را بی‌پروا و با بیانی شیوا مطرح می‌کند، و کماکان به عنوان هنری فاخر، نفس می‌کشد. اما، هنر نمایش نیز مانند سایر هنرها، نیازمند مخاطب است؛ مخاطبی که در زندگی پرمشغله امروزی، وقت کمی دارد و باید هر روز، هزاران هزار تبلیغ را از سر بگذراند، تا شاید به آسودگی زندگی برسد.

تئاتر خیابانی به این اعتبار، بدون هیچ واسطه‌ای، بر راهِ عابر کوچه و خیابان قرار می‌گیرد و پیام خود را با بیانی رسا، و با طرح مهمترین سئوال‌ها و دغدغه‌ها، به مخاطب عرضه می‌کند. مخاطب، فاغ از هیچ‌ پیش‌زمینه‌ها با تئاتر خیابانی روبه‌رو می‌شود و این‌جاست که اولین ارتباط شکل می‌گیرد و حتی با کمترین برخورد زمانی با این مقوله، بینندة نمایش خیابانی، دست خالی، به راه خود ادامه نمی‌دهد. این ویژگی تئاتر خیابانی می‌تواند نقطه مثبت این گونة هنرهای نمایشی با توجه به مشغله مخاطب، قلمداد شود. و نیاز تئاتر ایران به مخاطب عام، به نوعی در نمایش خیابانی جلوه‌گری می‌کند.

امید می‌رود برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، با توجه به لطف و همکاری مردم محترم مریوان و هنرمندان و مسئولان این شهر مرزی، حیاتی نمایشی‌تر یابد و پاینده باشد. "

گفتنی است نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به دبیری حجت‌الاسلام رحیم جعفری از ۲۶ تا ۳۰ مهر ماه در شهر مریوان برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز