خبرگزاری کار ایران

«رای الیوم» بررسی کرد:

شهروند سعودی متضررترین قشر از سیاست‌های ریاضتی آل‌سعود است/ جنگ یمن، عامل اصلی هدر رفت بودجه عربستان بود

asdasd
کد خبر : ۹۱۳۴۲۲

شهروند سعودی یکی از متضررترین اقشار آسیب‌دیده از سیاست‌های ریاضتی است که دولت عربستان تحمیل خواهد کرد و بعید نیست که این دولت به اعمال مالیات بر درآمد متوسل شود چنانکه روزها، ماه‌ها و سال‌های آینده برای عربستان دشوار و حتی دردناک خواهد بود.

روزنامه «رای الیوم» در سرمقاله خود نوشت: 

تصمیم دولت عربستان سعودی مبنی بر افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از پنج به ۱۵ درصد و قطع کمک هزینه زندگی به کارکنان این کشور که مبلغ یک هزار ریال در ماه (۲۲۶ دلار) است، نشانگر آغاز اقدام‌های سخت و دردناکی است که چند روز پیش «محمد الجدعان»، وزیر دارایی سعودی درتلاش برای رفع کسری بودجه عمومی که ۱۱۲ میلیارد دلار تخمین زده شده و احتمال افزایش آن باز هم وجود دارد، اعلام کرد.

قیمت پایین نفت و اقدام مقام‌های سعودی به کاهش تولید چهار میلیون بشکه‌ای آن که بر اساس توافق گروه اوپک پلاس به منظور جلوگیری از سقوط قیمت به دلیل کاهش تقاضا باید به هفت میلیون بشکه برسد و علاوه بر آن رکود اقتصادی عربستان به میزان دو و سه دهم درصد طبق برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، هر دو مورد موجب کسری ۴۰ درصدی میزان بودجه در این کشور شده است.

دو گزینه پیش روی دولت عربستان سعودی برای خارج شدن از این وضعیت بی‌سابقه یا کاهش زیان‌های آن وجود دارد:

نخست: کاهش هزینه‌ها و بلوکه کردن یا لغو پروژه‌های عمومی مندرج  در بودجه سال جاری، مانند پروژه توریستی نئوم که هزینه‌ای ۵۰۰ میلیارد دلاری دارد و نیز  متوسل شدن به بازارهای مالی جهانی برای وام گرفتن و برداشت از ذخیره مالی (۴۰۰ میلیارد دلار).

دوم: اعمال مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم بر شهروندان، نخستین مورد آن افزایش دو برابری مالیات بر ارزش افزوده به میزان ۱۵ درصد، لغو کمک‌هزینه زندگی، توقف همه کمک‌هزینه‌ها به کارکنان بخش دولتی، افزایش هزینه خدمات عمومی از جمله آب، برق، حمل و نقل و بهداشت و کاهش همه یارانه‌ها برای کالاهای اساسی مانند برنج، شکر، روغن، آرد و سوخت‌های یارانه‌ای.

بودجه عربستان مورد سه ضربه سهمگین قرار گرفته است: 

نخست: کاهش قابل توجه منابع داخلی غیرنفتی که تقریباً ۲۰ درصد از بودجه دولت را به خود اختصاص می‌دهد.

دوم: کاهش درآمدهای نفتی به میزان دو سوم طبق اظهارات الجدعان. 

سوم: کاهش درآمدهای گردشگری مذهبی، یعنی عمره (سالانه ۱۷ میلیون زائر) و حج (سالانه ۲ میلیون و ۶۰۰ زائر).  گردشگری دینی سالانه حدود ۱۶ میلیارد دلار جذب خزانه دولت می‌کند.

آنچه گذشت، تفسیر سخنان الجدعان است مبنی بر اینکه دولت ۶۰ میلیارد دلار از بازارهای مالی جهان  وام می‌گیرد و ۳۲ میلیارد دلار از صندوق ذخایر مالی خود که ارزش مجموع ان حدود ۴۴۰ میلیارد دلار و متعلق به نسل‌های آینده و روزهای سیاه است، برداشت می‌کند.

به طور خلاصه می‌توان گفت که شهروند سعودی یکی از متضررترین اقشار آسیب دیده از  سیاست‌های ریاضتی است که دولت عربستان تحمیل خواهد کرد و بعید نیست که این دولت به اعمال مالیات بر درآمد متوسل شود و بسیاری از هزینه‌ها مانند هزینه سفر، گذرنامه و سایر معاملات دولتی را در آینده نزدیک افزایش دهد، زیرا سیاست گام به گام را در این زمینه دنبال می‌کند.

بهایی که قرار است شهروند سعودی در ازای این فداکاری‌ها دریافت کند، هنوز مشخص نیست؛ اگر نگوییم کلا وجود ندارد و ما در اینجا در مورد اصلاحات سیاسی و گسترش دایره مشارکت در تصمیمات استراتژیک مرتبط با اداره امور عمومی و نحوه هزینه منابع دولتی سخن می‌گوییم.

جنگ در یمن بزرگ‌ترین هدر رفت در بودجه عربستان از نظر مالی و انسانی است و پیروزی جنبش انصار الله در سایه جنگ داخلی دشمنانش بسیار قوت گرفته است.

روزها، ماه‌ها و سال‌های آینده برای دولت عربستان سعودی دشوار و حتی دردناک خواهد بود و آنچه وزیر دارایی این کشور گفته و با شفافیت اندکی همراه بوده چه بسا نیمی از حقیقت یا کمتر است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز