خبرگزاری کار ایران

کوروش احمدی در گفت‌وگو با ایلنا:

روابط تجاری واشنگتن و ریاض مانع درج نام عربستان در فهرست جدید مهاجرتی شد/ترامپ به فکر استفاده دوباره از کارت مهاجرت در انتخابات است

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۷۰۹

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: اینکه هفت کشور جدید منهای عربستان در دستور جدید ضد مهاجرتی آمریکا قرار گرفتند نشان می‌دهد که سطح روابط اقتصادی با ریاض بر همه چیز مقدم است.

«کوروش احمدی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل عدم قرار گرفتن نام عربستان در میان هفت کشور ممنوع المهاجرت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اصل ماجرا این است که دونالد ترامپ اخیراً طی فرمانی، ورود اتباع کشورهای بلاروس، اریتره، قرقیزستان، میانمار، نیجریه، سودان و تانزانیا به خاک آمریکا را ممنوع اعلام کرده است. این خبر را پولیتیکو (سه‌شنبه گذشته) به نقل از مقاماتی که نامشان ذکر نشده بود، منتشر کرد و بعد از آن «وال استریت ژورنال» هم مقاله‌ای در این مورد نوشت. نهایتاً ترامپ در مصاحبه‌ای در اجلاس داووس کلیات این خبر را تایید کرد ولی وارد جزئیات و اسامی کشورها نشد. صحبت از این است که این تصمیم رسماً در سومین سالگرد صدور فرمان اولیه در مورد منع ورود اتباع از هفت کشور اسلامی یعنی ایران، لیبی، سومالی، سوریه، یمن، عراق، سودان و چاد در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۷ اعلام شود. البته از این لیست نهایتاً عراق، سودان و چاد حذف شدند و محدودیت‌هایی در مورد سفر برخی مقامات دولتی و نزدیکان آنها از ونزوئلا و کره شمالی به لیست اضافه شد.

وی ادامه داد: مقامات آمریکا ادعا کرده‌اند که دلیل حذف نام سودان، عراق و چاد از فهرست مذکور این است که هر سه کشور اقداماتی در جهت شناسایی افراد و تبادل اطلاعات با آمریکا در مورد متقاضیان سفر به ایالات متحده انجام داده‌اند. این تصمیم از ابتدا موجب اعتراضات گسترده و اغتشاش در فرودگاه‌های آمریکا شد. نسخه اول و دوم تصمیم ترامپ در دادگاه‌های فدرال آمریکا رد و باطل شد و نسخه رقیق شده سوم آن نیز بعد از مردود اعلام شدن، در یک دادگاه فدرال در ژوئیه ۲۰۱۸ (یعنی نزدیک به یک سال و نیم بعد) با پنج رای موافق و چهار رای مخالف به تصویب دیوان عالی آمریکا رسید. دیوان این استدلال دادگاه فدرال را که چنین تصمیمی خارج از چارچوب اختیارات رئیس‌جمهور است و اینکه اقدام ترامپ علیه مسلمانان تبعیض‌آمیز است را نپذیرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اهداف ترامپ در محدودسازی ورود مسلمانان به خاک آمریکا، گفت:  بطور کلی سیاست ترامپ در مورد منع یا محدود کردن ورود مسلمانان به آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی او در سال ۲۰۱۶ اعلام شد و این تنها بخشی از سیاست ضد مهاجرتی ترامپ بود. او علاوه بر این تصمیم، برای جلوگیری از ورود مهاجران آمریکای لاتین به آمریکا سخت کوشید و برای این منظور قول احداث دیوار در سراسر مرز مکزیک را داد. ترامپ طی سه سال گذشته همواره در پی تشدید قوانین مهاجرتی و کاستن از شمار مهاجران از کشورهای در حال توسعه بوده است که اغلب در پی اعتراضات فعالان حقوق مدنی و مخالفت دموکرات‌ها، عقیم مانده است. در مورد انگیزه ترامپ در این مورد، علاوه بر گرایش نژادپرستانه شخصی ترامپ که چند بار به وضوح عیان شد، می‌توان به انگیزه او برای جلب جریانات دست راستی و مخالف مهاجرت نیز اشاره کرد. مساله مهاجرت همواره یکی از محورهای مهم و اصلی در برنامه‌های عوام‌فریبانه پوپولیست‌ها در آمریکا بوده است.

احمدی افزود: در فاصله ۹ ماه از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، باید قضیه را عمدتاً اینطور دید که ترامپ مجدداً به فکر استفاده از کارت مهاجرت برای بسیج پایگاه رای خود و فعال کردن آنها در حمایت از خود افتاده است. لذا افزودن تعداد جدیدی از کشورها به لیست منع مسافرتی را باید عمدتاً از ادر این چارچوب مورد بررسی قرار داد. البته دولت ترامپ، هم در گذشته و هم این بار، مباحث امنیت ملی را در این رابطه پیش می‌کشد. به عنوان مثال اخیراً سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که اگر کشوری می‌خواهد به طور کامل در برنامه‌های مهاجرتی آمریکا مشارکت داشته باشد باید با تمام تدابیر امنیتی و ضد تروریستی آمریکا موافق باشد و در این رابطه همکاری کند. از جمله اعضای دولت ترامپ گفته‌اند کشورهایی که با آمریکا در شناسایی داوطلبان سفر و مهاجرت به آمریکا همکاری نکنند، در لیست منع مسافرتی قرار می‌گیرند. البته می‌توان با اطمینان گفت که این اظهارات عمدتاً بهانه‌ای است با این هدف که دوستان واشنگتن را به این عنوان که همکاری‌های امنیتی با آمریکا دارند، در لیست قرار ندهند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود محرز شدن جرایم افسران آموزشی عربستان در پایگاه پنساکولا، ریاض در فهرست کشورهای ممنوع‌السفر قرار نگرفت، تصریح کرد: همانطور که قبلاً گفتم دلیل اصلی این امر را باید روابط دوستانه و مهمتر از آن روابط اقتصادی بین آمریکا و عربستان دانست. طبعاً وارد کردن عربستان در چنین فهرستی روابط دو کشور را مختل خواهد کرد. روابط نظامی هم قطعاً مهم است؛ به گونه‌ای که در حال حاضر حدود سه هزار سرباز آمریکایی در عربستان مستقر هستند که بخش عمده هزینه آن را سعودی‌ها می پردازد. طبیعتاً با چنین سطحی از روابط ممکن نیست که آمریکا محدودیت سفر بر اتباع عربستان اعمال کند. در این میان عده‌ای معتقدند که این سیاست‌های دوگانه می‌تواند بر آراء ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ تاثیر بگذارد اما بعید می‌دانم که این دوگانگی تاثیر خاصی بر آراء ترامپ داشته باشد. مسئله این است که جامعه آمریکا به شدت دو قطبی شده و موافقان ترامپ به هر حال موافق او هستند و مخالفان ترامپ هم به هر حال مخالف او. تلاش دو رقیب اصلی، نهایتاً بر این معطوف خواهد بود که حامیان خود را فعال کرده و کمک مالی از آنها دریافت کنند تا بتوانند ۱۰ یا ۵ درصدِ مردد را به سوی خود جلب کنند. به علاوه، سیاست خارجی نقشی در انتخابات آمریکا ندارد و رای‌دهندگان اهمیت چندانی به این امور نمی‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز