خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

اعزام نظامیان آمریکا به عربستان بخش اصلی پازل امنیتی منطقه است/تلاش ترامپ برای سناریوچینی در عرصه داخلی ایالات متحده

asdasd
کد خبر : ۸۳۷۰۷۳

کارشناس مسائل آمریکا گفت: بخشی از اعزام نظامیان آمریکا به عربستان برای تقابل با انصارالله است اما بحث سناریوچینی منطقه‌ای جزئی از این اقدام به حساب می‌آید.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل اعزام نظامیان ایالات متحده به عربستان و افزایش تعداد آن به سه هزار نفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخباری در مورد اعزام تعدادی از نظامیان آمریکا به عربستان توسط رسانه‌های آمریکا منتشر شده که بر اساس آن قرار شده رادار، دو اسکادران‌ جنگنده، ناوگان هوایی و سامانه‌های پدافند موشکی به علاوه تعداد زیادی از تفنگداران آمریکایی وارد خاک عربستان شوند که با احتساب نیروهای جدید تعداد کل نظامیان آمریکا در عربستان به سه هزار نفر افزایش پیدا می‌کند. هدف اول اعزام این نظامیان آمریکا به عربستان حمایت از ناوگان آمریکا در خلیج فارس است؛ به گونه‌ای که آمریکا معتقد است به دلیل تنش موجود در منطقه، تعدادی از موشک‌های سرگردان باعث تهدید نظامیان ایالات متحده در خلیج فارس شده و بر این اساس بخشی از نیروهایی که به عربستان اعزام می‌شوند برای مقابله با این تهدید به کار گرفته خواهند شد. در این میان نشانه‌های زیادی وجود دارد که مثلث آمریکا، اسرائیل و عربستان تدریجاً برای حل مشکلات خود در منطقه به دنبال جنگ فرسایشی و نظامی هستند، اما مساله اینجاست که مکمل این جنگ‌ها محور اقتصاد است.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به افزایش تنش در منطقه خاورمیانه و همچنین به پرواز درآمدن انواع و اقسام موشک‌ها بیاندازیم می‌بینیم که اخیراً اسرائیل برای نشان دادن قدرت خود و آنچه که دفع تهدید می‌نامد، چندین هدف در اطراف دمشق را مورد اصابت قرار داده و به دنبال آن ایالات متحده هم با اعزام سه هزار نیروی نظامی به عربستان سعی دارد تهدید را به نحوی دیگر برجسته کند و در نهایت این وضعیت را به نفع خود رقم بزند. هر دو طرف سعی می‌کنند تا سناریوهای مورد نظر خود در غرب‌آسیا را آنگونه که می‌خواهند پیش ببرند اما باید متوجه بود که سناریوی برجسته کردن تهدیدِ ایران بخشی از دستورالعمل آنها به حساب می‌آید و به نظرم بخشی از دلایل اعزام نیروهای جدید آمریکا به عربستان هم به همین دلیل صورت گرفته است.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه هدف دیگر ترامپ از اعزام نیروهای جدید به عربستان سناریوچینی در عرصه داخلی ایالات متحده است، گفت: یکی از دلایلی که باید در این میان مورد توجه قرار داد این است که سعودی‌ها همچنان از ناحیه انصارالله احساس خطر می‌کنند و به همین دلیل است که بحث ایران و مقابله با نفوذ منطقه‌ای تهران به میان می‌آید؛ از این جهت  فاکتورِ حضور نظامیان آمریکا در عربستان، قبلاً توسط ریاض پرداخت شده اما بحث اصلی این است که هشدار به ایران بخشی از طرح عربستان، آ‌مریکا و اسرائیل به حساب می‌آید.

مجلسی افزود: بسیاری معتقدند که ایالات متحده در آ‌ستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ دست به آتش‌افروزی در منطقه یا سایر نقاط جهان نمی‌زند اما واقعیت این است که سیاست خارجی ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است؛ چراکه با توجه به مشکلاتی که ترامپ در داخل آمریکا با آن مواجه است، به دنبال آن است که سناریوهایی را برای فرار از فشارِ استیضاح مطرح کند. از این‌رو رئیس‌جمهوری ایالات متحده فعلاً در فضای نسبی چالش داخلی در حال رد و بدل پیام‌های مثبت و منفی به مخالفان خود در داخل و خارج از کشور است اما برای فرار از فضای شکننده داخلی که دموکرات‌ها علیه وی رقم زده‌اند، اقدام به حرکت‌های تند و زننده خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه ترامپ با ارسال نامه به کنگره ایالات متحده خواهان اعزام نظامیان بیشتر به عربستان سعودی است و در مجموع تعداد آنها در این کشور به سه هزار نفر می‌رسد نشان می‌دهد که وی برای انحراف افکار عمومی سعی دارد موضوع جدیدی در خاورمیانه و خلیج فارس کلید بزند. به بیان دیگر محور داخلی این اقدام ترامپ را باید تحریک ناسیونالیسم آمریکایی در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ بدانیم اما همانگونه که پیش‌تر گفته شد، اعزام نظامیان آمریکا به عربستان بخشی از یک پروژه وسیع‌تر است که سعودی‌ها در یک طرف و اسرائیل در طرف دیگر آن قرار دارد. به همین جهت احتمال تند شدن یک سری از رفتارهای نظامی و همچنین مواضع سیاسی در خلیج‌فارس و خاورمیانه علیه ایران یا متحدان آن وجود دارد؛ چراکه خروجی و همگرایی متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آمریکا دقیقاً مشهود و در راستای منافع واشنگتن در حال صورت گرفتن است که می‌توانیم آن را بخشی از پازل امنیتی منطقه بدانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز