خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه اوپن انگلستان در گفت‌وگو با ایلنا:

استفاده از فناوری موشکی حق طبیعی ایران است/ ورشو بی‌ثباتی به همراه داشت اما سوچی صلح به ارمغان می‌آورد/ آمریکا مسئول عدم ثبات در منطقه است

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۷۴۸

استاد علوم سیاسی داشگاه اوپن انگلستان با تاکید بر رفتار ریاکارانه کاخ سفید در حمایت از مبارزه با تروریسم و با اشاره به حمله تروریستی اخیر زاهدان گفت: تروریست‌ها عمدا این زمان را برای حمله انتخاب کردند؛ چراکه با این حمله به فکر آرام کردن رهبرانشان در ورشو بودند که شکست تلخی را تجربه می‌کردند.

ادوارد واستیج، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اوپن انگلستان است. وی تاکنون سال‌ها به صورت تخصصی در حوزه خاورمیانه و ایران تحقیق، مطالعه و تدریس کرده است.

در ذیل متن مصاحبه واستیج با ایلنا را می‌خوانید:

ترامپ در سیاست خارجه خود مطابق میل اسرائیل و عربستان رفتار می‌کند

رئیس‌جمهور آمریکا درک واقعی از روابط بین‌الملل ندارد

***با توجه به اینکه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پایبندی ایران به برجام را تایید کرده‌اند اما ترامپ آنها را مورد انتقاد قرار داد و این سازمان‌ها را منفعل نامید تحلیل شما از این رفتار رییس‌جمهور آمریکا چیست؟

ترامپ در جست‌و‌جوی سیاست‌های غلط خود در سیاست خارجه است. او درک واقعی از روابط بین‌الملل ندارد این سیاست توسط افرادی که در کابینه‌اش هستند پر‌رنگ می‌شود.

افردی مثل مایک پمپئو و جان بولتون سیاست‌های ایران ستیزانه‌ای دارند که از حملات تروریستی صورت گرفته علیه ایران حمایت می‌کنند.

این در حالی است که پایبندی ایران به برجام نه تنها توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بلکه توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تایید شده است. من فکر می‌کنم دلیل اینگونه رفتارهای ترامپ همراهی با سیاست‌های ضدایرانی عربستان و اسراییل است.

حق طبیعی ایران است که برای دفاع از خود فناوری موشکی داشته باشد

***ایران بارها از سوی مقام‌های کاخ سفید و رژیم صهیونیستی به دلیل آزمایش‌های موشکی مورد انتقاد قرار گرفته است در حالی‌که این طرف‌ها و حامیانشان از این فناوری‌ها برخوردار هستند. این استاندارد دوگانه را چگونه توجیه می‌کنید؟

فکر  می‌کنم این حق طبیعی ایران است که برای دفاع از خود فناوری موشکی داشته باشد و نباید آنها را تهدید دانست.

ادعاهای رژیم صهیونیستی علیه ایران بسیار ریاکارانه است چرا که خود به دلیل عملیات‌هایی علیه فلسطینیان و تضییع حقوق آنها مورد انتقادهای بین‌المللی واقع شده است.

عملکرد عربستان باعث افزایش تنش در منطقه می‌شود

***شایعاتی بین کارشناسان مطرح است که عربستان برای بهره‌مندی از فناوری موشکی پاکستان به این کشور نزدیک شده است، چقدر این شایعات را درست می‌دانید؟

عربستان سعودی نشان داده است که برای داشتن هژمونی در منطقه تلاش می‌کند. آنها در تصمیماتشان به نظم بین‌المللی توجه نمی‌کنند. من این اقدام سعودی‌ها را هم عملی در جهت مقابله با ایران‌ می‌دانم.

امیدوارم‌ پاکستان در مقابل پیشنهادهای سعودی‌ها مقاومت کند؛ چراکه این این مساله تنها تنش بیشتری برای منطقه خواهد آورد به جای اینکه باعث ایجاد صلح و ثبات شود. عربستان از ظرفیت بومی کمی برخوردار است بنابراین به سایر کشورها متکی است.

نشست ورشو قبل از برگزاری مرده بود

***تحلیل شما از نشست ورشو چیست؟

نشست ورشو به نظر من یک نشست یک طرفه است که نشان می‌دهد آمریکا وابسته به متحدانش در منطقه است، علیرغم اظهارات آمریکایی‌ها این نشست با محوریت ایران بود که تلاش کرد فرصتی برای اتحاد بیشتر اعراب و اسراییل فراهم کند.

اما این موضوع که سران قدرت‌های اروپایی در این نشست حضور کمرنگی داشتند، مخالفت جهان با سیاست خارجی آمریکا به ویژه در مورد ایران را نشان داد.

نشست ورشو قبل از برگزاری مرده بود و تصمیم آمریکایی‌ها برای برپایی این نشست خجالت‌آور بود.

فکر می‌کنم ایالات متحده با برگزاری نشست ورشو ضعف خود را نشان داده است؛ چراکه آمریکا دیگر بازیکن کلیدی منطقه نیست. در حال حاضر روسیه قدرت منطقه است.

اینکه آمریکا نشست ورشو را نشست صلح و ثبات در منطقه دانست یک شوخی بیمارگونه است؛ چرا که آمریکا خود به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم مسئول عدم ثبات در منطقه است.

نشست سوچی به دلیل داشتن یک هدف مشخص موفق است

***با توجه به همزمانی این نشست با نشست سوچی، تحلیل شما از نشست سوچی چیست؟

نشست سوچی و آستانه اکنون بر موضوع سوریه تمرکز دارند. این نشانه نقش مهم روسیه، ایران و ترکیه در منطقه است. من این نشست را مثبت ارزیابی می‌کنم؛ چراکه این نشست نقش دیپلماسی را نشان می‌دهد. نشست سوچی به دلیل داشتن یک هدف مشخص موفق است.

مقام‌های کاخ سفید ریاکارانه حامی منافقین و تروریسم هستند

آمریکا و متحدانش در فاجعه‌بارترین اقدامات خشونت‌آمیز منطقه شرکت کرده‌اند

***ایران بارها از سوی مقام‌های کاخ سفید متهم به حمایت از تروریسم شده این در حالی است که ایران خود قربانی تروریسم است. تحلیل شما از این موضوع چیست؟

هیچ توجیهی برای این رفتار وجود ندارد. ایالات متحده و همراهانش در سال‌های اخیر در فاجعه‌بارترین اقدامات خشونت‌آمیز در منطقه شرکت کرده‌اند. همچنین عربستان سعودی از گروهک‌های تروریستی داخل ایران حمایت کرده و می کند.

ما می‌دانیم که ترامپ و بولتون و رودی جولیان حامی گروهک منافقین و بسیار ریاکار هستند در حالیکه از مقابله با تروریسم حرف می‌زنند از آنها حمایت می‌کنند آنها فاقد اخلاقیات هستند.

خاورمیانه برای حل مشکلاتش نیاز به قدرت خارجی ندارد

***با توجه به عدم‌موفقیت نشست ورشو به نظر شما آیا بهتر نیست کشورهای خاورمیانه خودشان برای حل بحران‌ها بدون‌ حضور دولت‌های خارجی تلاش کنند؟

من کاملا موافقم این منطقه دیگر نیازی به قدرت خارجی ندارد تا برایش تصمیم بگیرد. سابقه طولانی در این زمینه وجود دارد. ما اثرات ویران‌کننده‌ای که انگلیس و فرانسه در جنگ جهانی دوم داشته‌اند را دیده‌ایم.

اگر آمریکا به دنبال صلح و ثبات در منطقه است، باید اجازه دهد کشورهای خاورمیانه خود برای منطقه تصمیم بگیرند.

ورشو بی‌ثباتی به همراه داشت اما سوچی صلح به ارمغان می‌آورد

ورشو شکست خورد چراکه تنها اهداف اسراییل و عربستان را دنبال می‌کرد

***عامل موفقیت نشست سوچی را در مقایسه با شکست نشست ورشو چه می‌دانید؟

تفاوت این دو نشست در این است که اولا نشست سوچی یک موضوع و هدف مشخص یعنی حل بحران در سوریه را دنبال می‌کند در حالیکه ورشو اصلا هدفی جز تشکیل ائتلاف علیه ایران نداشت.

اکثر دولت‌های منعطف تمایلی به حضور در این ائتلاف ندارند. ورشو بی‌ثباتی به همراه دارد و سوچی صلح به ارمغان می‌آورد. ورشو شکست خورد چراکه تنها اهداف اسراییل و عربستان را دنبال می‌کرد.

تروریست‌ها برای خشنودی رهبرانشان در ورشو دست به حمله انتحاری در ایران زدند

***با توجه به همزمانی نشست ورشو و حمله تروریستی زاهدان، به نظر شما ارتباطی بین این دو اتفاق وجود دارد؟

فکر می‌کنم تروریست‌ها عمدا این زمان را برای حمله انتخاب کردند؛ چراکه با این حمله به فکر آرام کردن رهبرانشان در ورشو بودند که شکست تلخی را تجربه می‌کردند.

گفت‌وگو از نیلوفر ادیب‌نیا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز