خبرگزاری کار ایران

استاد علوم‌سیاسی دانشگاه کانزاس در گفت‌وگو با ایلنا:

با اجرای INSTEX تحریم‌ها کارآیی خود را از دست می‌دهد/ سازمانی برای نظارت بر «اینستکس» احداث شود

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۶۲۱

استاد علوم سیاسی دانشگاه کانزاس با ابراز خرسندی از اجرای «اینستکس» گفت: اروپا با طراحی و ثبت این ساز و کار نشان داد که برای ادامه تجارت با ایران مصمم است.

وب کلایتون مک لافلین استاد علوم سیاسی، اقتصاد بین‌الملل، سیاست خارجی و روابط بین‌الملل دانشگاه کانزاس آمریکا است. وی تاکنون سال‌ها به بحث و تحقیق در حوزه روابط بین‌الملل و علوم سیاسی پردخته است.

وی با خبرنگار ایلنا در مورد اهمیت و میزان موفقیت ساز و کار مالی ایران و اروپا که روز پنج‌شنبه رسما به ثبت رسید، گفت‌و‌گو کرده است که متن آن به این شرح است:

اروپا با طرحی و ثبت این سازو کار نشان داد که برای ادامه تجارت با ایران مصمم است

وب کلایتون مک لافلین در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن ابراز خرسندی از اجرایی شدن اس پی وی که به عنوان «اینستکس» شناخته می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به گفته‌های مقام‌های اروپایی که نشان از عزم راسخ اروپاییان برای ادامه تجارت با ایران دارد، بعید می‌دانم تهدیدهای آمریکا علیه این ساز و کار خیلی جدی باشد و بتواند مانعی جدی برای ادامه تجارت با ایران تلقی شود؛ چراکه اروپا با طراحی و ثبت این سازو کار نشان داد که برای ادامه تجارت با ایران مصمم است.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه کانزاس یادآور شد: از طرفی همه سران اروپایی می‌دانند که آمریکا با رهبری اداره می‌شود که فاقد هر گونه رحم و پر از خشونت است. سیاست خارجی‌اش معیوب و فاقد هرگونه تحلیل و عمق است.

شاید روزی گرایش‌های نزدیک به ترامپ بر جریان حاضر در اروپا غلبه کند

وی در ادامه افزود: البته بسیاری از گرایشات پوپولیستی در سراسر اروپا وجود دارد که شاید در آینده مانعی بر سر راه این ساز و کار باشد، شاید روزی گرایش‌های نزدیک به ترامپ بر جریان حاضر در اروپا غلبه کند، آن روز شاید این مکانیزم با مشکل روبرو شود.

کلایتون تاکید کرد:‌ شاید در آینده اتفاق‌هایی رخ دهد که شاهد تمایل بیشتر اروپا به تجارت با ایران باشیم البته در حال حاصر که اروپا کاملا با برنامه و صادقانه به تجارت با ایران پایبند و وفادار است.

با اجرای ساز و کار مالی اروپا، تحریم‌ها کارآیی خود را از دست می‌دهد

کلایتون در مورد پیش‌بینی‌اش از آینده این مکانیزم و میزان موفقیت این ساز و کار برای کمک به ایران برای حل مشکلات تجاری‌اش گفت: من معتقدم که این ساز و کار برای تجارت و مبادلات مالی می‌تواند بسیار مفید باشد. اما حالا چالشی برای آمریکا با اجرایی شدن این ساز و کار شکل می‌گیرد و آن این است که در این صورت تحریم‌ها چقدر می‌تواند در تحقق هدف آمریکا برای افزایش فشار بر ایران مفید باشد. بنظر من با اجرایی شدن این ساز و کار تحریم‌ها دیگر نمی‌تواند اجرا شود و کارآیی خود را از دست می‌دهد.

سازمانی برای نظارت بر «اینستکس» احداث شود

وی تاکید کرد: اما به نظر من موضوع مهم این است که سازمانی در آینده نزدیک احداث شود که بر اجرایی شدن «اینستکس»  نظارت کند و بتواند شرکت‌ها را در تجارت با ایران نگه دارد؛ چراکه باید دارایی‌ها و منابع درآمدی خارجی از طریق یک سازمان مورد بررسی قرار گیرد.

قراردادهای نفتی به زودی تحت تاثیر ساز و کار مالی اروپا قرار می‌گیرد

این استاد دانشگاه ضمن ابراز امیدواری از اینکه این ساز و کار بتواند در مسیر خود موفق باشد، اظهار کرد: واقعا پیش‌بینی مسیر این ساز و کار و موفقیت آن بسیار سخت است. ولی به نظر من چیزی که به راحتی می‌تواند موفقیت اس پی وی را به سرعت نشان دهد بازار نفت و قراردادهای نفتی در ماه‌های آتی است.

برجام گامی برای کاهش اختلاف‌های ایران و آمریکا بود

وی در نهایت این ساز و کار را تلاشی برای دور زدن تحریم‌ها دانست و ضمن ابراز تاسف از تلاش ترامپ برای نابودی برجام گفت: اگر ترامپ از برجام خارج نمی‌شد اتفاق‌هایی مثل تحریم را شاهد نبودیم. به نطر من برجام یک پیشرفت بود، پیشرفت در روابط دیپلماتیک دو کشوری که سال‌ها باهم در نزاع بودند. اما با خروج ترامپ التهاب روابط بین این دو کشور بیشتر شد.

گفت‌وگو از نیلوفر ادیب‌نیا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز