خبرگزاری کار ایران

خبرنگار سی‌ان‌بی‌سی در گفت‌وگو با ایلنا:

اروپا با ثبت «اینستکس» مقابل واشنگتن ایستاد/ آمریکا در مقابل اتحادیه اروپا آرام نمی‌نشیند/ باید به الحاق دیگر کشورها به این سازوکار امیدوار بود

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۵۹۹

‌خبرنگار سیاسی شبکه آمریکایی سی‌ان‌بی‌‌سی درباره راه‌اندازی INSTEX گفت: چیزی که مشخص است این است که آمریکا آرام نمی‌نشیند و کاملا با دقت تمام مراحل اجرایی و عملیاتی شدن این ساز و کار را بررسی، رصد و نظارت می‌کند.

 آلیس تایدی خبر‌نگار حوزه سیاسی شبکه آمریکایی سی.‌ان.‌بی.سی است. وی مدت‌ها در حوزه سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سیاست خارجی آمریکا تحقیق و کار کرده‌ است.

تایدی در گفت‌و‌‌گو با ایلنا نظرات خود را درباره راه‌اندازی INSTEX مطرح کرد.

اروپا با ثبت «اینستکس» مقابل آمریکا ایستاد

 آلیس تایدی در مورد موفقیت ساز و کار مالی ایران و اروپا و تمایل اروپا به ادامه تجارت با ایران گفت: در واقع انگلیس، فرانسه و آلمان با راه‌اندازی سازوکاری، به شرکت‌های اروپایی برای ادامه تجارت با ایران مجوز دادند و با این کار در برابر تحریم‌های آمریکا ایستادگی و مقابله کردند.

اروپا مخالف خودرای بودن ترامپ برای خروج از برجام است

وی در پاسخ به این سوال که چرا اتحادیه اروپا به دنبال ادامه تجارت با ایران است، خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا مخالف خودرای بودن و تصمیم یک‌جانبه ترامپ برای خروج از برجام است. همینطور اروپا معتقد است که ایران تمام تعهدات خود به برجام را حفظ کرده و برنامه‌های هسته‌ای‌اش را محدود کرده‌ است. بنابراین طبیعی است که مایل باشد برجام حفظ شود و رابطه تجاری با ایران ادامه‌ یابد.

ترامپ معتقد بود برجام فقط منافع ایران را پوشش می‌دهد

خبر‌نگار شبکه سی.‌ان.‌بی.سی با تاکید بر اشتباه بودن تصمیم ترامپ برای خروج از برجام گفت: ترامپ با این کار می‌خواست با اوباما مخالفت کند و تنها هدفش این بود. از طرفی هم این توافق را فقط برای ایران یک قرارداد مثبت ارزیابی و فکر می‌کرد برجام تنها منافع ایران را پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: ترامپ با لغو برجام می‌خواست شرایط جدیدی را ایجاد کند، برای همین هم بعد از خروج از برجام تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع شد و به شرکت‌های مهم هشدار داد که ایران را ترک‌ کنند.

اروپا تضمین لازم را به کشورهایی بدهد که تجارت با ایران را انتخاب می‌کنند

این روزنامه‌نگار آمریکایی در خصوص هشدار کاخ سفید درباره مجازات‌هایی که در انتظار کشورهای اروپایی برای ادامه تجارت با ایران است، اظهار کرد: کشورهای اروپایی به دنبال این هستند که تضمین‌های لازم را به شرکت‌ها و کشورها بدهند و خیال آنها را از ادامه تجارت با ایران راحت کنند.

می‌توان به الحاق دیگر کشورها به اینستکس امیدوار بود

وی ادامه داد: اگر این تضمین صورت بگیرد، در این شرایط می‌توان امیدوار بود در آینده شرکت‌های دیگری به پویش INSTEX  ملحق شوند. متاسفانه تعداد زیادی از شرکت‌های اروپایی بعد از شروع دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران از ادامه فعالیت در این کشور منصرف شدند، حال باید دید که اجرایی شدن این ساز و کار چقدر به ادامه فعالیت این شرکت‌ها کمک خواهد کرد.

تایدی در پاسخ به این سوال که چرا سه کشور آلمان و فرانسه و انگلیس تمایل داشتند که علیرغم تحریم‌های آمریکا تجارت با ایران را از سر‌بگیرند، خاطرنشان کرد: این سه کشور جزو امضا کنندگان برجام بودند، بنابراین با توجه به پایبندی ایران به برجام، طبیعی بود که آنها برای دفاع از توافقی که امضا کردند، تمایل داشته‌ باشند به ادامه تجارت با ایران بپردازند.

«اینستکس» ساز و کار برای انتقال کالاهای انسانی و مواد غذایی است

می‌توان در آینده شاهد تضعیف تحریم‌ها بود

وی در پاسخ به این سوال که «اینستکس» چقدر می‌تواند به تهران برای غلبه بر تحریم‌ها کمک کند، اظهار کرد: در واقع این ساز و کار برای انتقال کالاهای انسانی و مواد غذایی است. اما چیزی که به نظر من مهم است این است که با راه‌اندازی این ساز و کار، اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا ایستاده‌ است. پس می‌توان در آینده شاهد تضعیف تحریم‌ها بود.

اروپا در میان تنش ایران و آمریکا روزهای سختی را پشت سر گذاشت

تایدی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا در ماه‌های گذشته به ویژه بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه تهران، روزهای سختی را پشت سر گذاشته است؛ چراکه باید التهاب روابط بین ایران و آمریکا را آرام کند.

آمریکا در مقابل اتحادیه اروپا آرام نمی‌نشیند

این روزنامه‌نگار آمریکایی در خصوص آینده روابط اتحادیه اروپا و آمریکا اظهار کرد: چیزی که مشخص است این است که آمریکا آرام نمی‌نشیند و کاملا با دقت تمام مراحل اجرایی و عملیاتی شدن این ساز و کار را بررسی، رصد و نظارت می‌کند.

تایدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تهدیدهای کاخ سفید گفت: آمریکا بارها اعلام کرده‌ است کشورهایی که تجارت با ایران را انتخاب کنند، از تجارت با آمریکا باز می‌مانند اما نکته مهم این است که آمریکا تنها برای کاهش تجارت  کشورها با ایران تلاش می‌کند نه برای قطع آن.

پیش‌بینی آینده روابط ایران و جهان خیلی پیچیده‌ است

وی در ادامه به نقش ایران در موفقیت ساز و کار «اینستکس» اشاره‌ کرد و گفت: ایران بارها و بارها از اتحادیه اروپا خواسته تا به برجام متعهد باشد و به این توافق احترام بگذارد. رییس‌جمهور ایران و رییس سازمان انرژی اتمی ایران بارها برای تاخیر در اجرایی شدن این ساز و کار، اروپا را مورد نقد قرار داده‌اند.

این روزنامه‌نگار آمریکایی تاکید کرد: همه این‌ها در حالی است که اتحادیه اروپا اخیرا خود دست به اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران زده‌ است. بنابراین شرایط برای پیش‌بینی آینده روابط ایران و جهان خیلی پیچیده‌ است. هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست و ما باید منتظر ادامه مسیر باشیم و ببینیم شرکت‌های مختلف تا چه حد با INSTEX همراه می‌شوند و واکنش ترامپ در آینده چه خواهد بود. این موضوعات مهم و حساس است.

گفت‌و‌گو از نیلوفر ادیب‌نیا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز