خبرگزاری کار ایران

آخرین اخبار و جزئیات درباره تظاهرات معترضان در عراق

asdasd
کد خبر : ۸۲۷۲۷۳

دامنه اعتراض‌های خیابانی در پایتخت و برخی شهرهای عراق از عصر روز جمعه با وجود حضور هزاران نفری معترضان فروکش کرده است، و معترضان در پایتخت از شب گذشته اقدام به برپایی چادر در میدان «التحریر» کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، دومین دور از تظاهرات مردمی در عراق در اعتراض به نبود اصلاحات، وضعیت بد اقتصادی و معیشتی و وجود فساد در بین مقام‌های دولتی این کشور، از پنجشنبه‌شب آغاز شد که روز گذشته نیز ادامه یافت، که مانند تظاهرات قبلی شاهد اقدامات خشونت‌آمیز افراد نفوذی به این تظاهرات مسالمت‌آمیز بود.

رسانه‌های عراقی گزارش دادند طی تظاهرات روز جمعه، ۲۴ ساختمان دولتی و مقرهای احزاب سیاسی در استان‌های «دیوانیه»، «میسان»، «واسط»، «بصره»، «بابل» و «ذی‌قار» به آتش کشیده شد.

در بغداد نیز معترضان در مرکز این شهر و منطقه دیپلماتیک «سبز» و میدان التحریر به تظاهرات پرداختند.

پایگاه خبری «السومریه‌نیوز» اعلام کرد استاندار کربلای معلی در پی تشددی اعتراضات و افزایش هرج و مرج، قانون منع آمد و شد در این استان وضع کرده است.

اعلام منع قانون آمد و شد در استان کربلا پس از متشنج شدن اوضاع آن و تجمع معترضان در چند نقطه شهر کربلا و اقدام آنها به برپایی آتش وضع شده است.

پیش‌تر هم شش استان جنوبی عراق اعلام کردند که بدلیل بروز خشونت‌های گسترده، این مقررات را از جمعه شب اجرا گذاشته‌اند.

در همین حال، کمیساریای عالی مستقل حقوق بشر عصر جمعه از افزایش شمار کشته های تظاهرات در عراق به ۲۱ نفر در ۴ استان و زخمی شدن ۱۷۷۹ تظاهرکننده و نیروهای امنیتی خبر داد.

بیانیه این کمیساریا حاکی است ۱۷۷۹ تظاهرکننده و نیروی امنیتی زخمی شدند که در استان بغداد ۱۴۹۳ نفر و در استان ذی قار۸۰ نفر ، در استان واسط ۱۰ نفرو ۷۶ نفر در استان المثنی ، ۱۵ نفر در بصره و ۳۶ نفر در الدیوانیه زخمی شدند که بیشتر آنان نیز به خاطر شلیک گلوله و گازهای اشک‌آور و شلیک گلوله‌های لاستیکی زخمی شدند.

این در حالی است که هنوز هیچ آمار رسمی از دولت عراق درباره آمار کشته‌ و زخمی‌های مربوط به تظاهرات روز جمعه منتشر نشده است.

این در حالی‌ست که طبق اعلام منابع خبری، اعتراض‌های خیابانی در پایتخت و برخی شهرهای دیگر از عصر جمعه یعنی موعد اصلی اعتراضات ۲۵ اکتبر که از مدت‌ها پیش فراخوان شده بود، فروکش کرده است.

السومریه‌نیوز گزارش داد که تظاهرات‌کنندگان در میدان «التحریر» در مرکز بغداد در شامگاه جمعه اقدام به نصب چادرهایی کرده‌اند. به نظر می‌رسد تظاهرات‌کنندگان تحصن باز را تا زمان برآورده شدن مطالبات‌شان از سوی دولت ادامه خواهند داد.

تدابیر امنیتی شدیدی در میدان التحریر حاکم است.

قرار است نمایندگان پارلمان عراق، امروز- شنبه- نشست فوق‌العاده‌ای برای بررسی خواسته تظاهرات‌کنندگان برگزار کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز