خبرگزاری کار ایران

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

چالش آینده پوتین ورود به مسابقه تسلیحاتی با آمریکا است/ اتحادیه اقتصادی اوراسیا، طرح مقابله مسکو با تحریم‌های اروپا

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۶۷۹

پیروزی رئیس‌جمهوری فعلی روسیه در انتخابات پیش رو تا حد زیادی قطعی است اما چالش‌های پس از آن، روسیه را در طول شش سال آینده وادار به مسابقه تسلیحاتی با آمریکا می‌کند.

«افشار سلیمانی» تحلیلگر مسائل روسیه در تشریح ابعاد انتخابات ۲۰۱۸ ریاست‌جهوری روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ساختار سیاسی روسیه تا حدودی بر مبنای دیدگاه مردم این کشور پیش می‌رود که در راس آن قهرمان‌پروری جای دارد و همین موضوع باعث می‌شود که پوتین را برای بار چهارم رئیس‌جمهوری روسیه بدانیم. چراکه ناسیونالیسم روسی و به دنبال آن احیاء ملی‌گرایی توسط پوتین مهمترین مولفه به پیروزی رسیدن او خواهد بود. به گونه‌ای که او توانسته در راستای این موضوعات بحران‌هایی مانند چچن را مهار کند و مجموع این موضوع‌ها باعث برجسته شدن چهره او شده است.

وی ادامه داد: مساله‌ای که تا حدودی پوتین و چهره او را تا حدی با مشکل روبه‌رو می‌کند، بحث مشکلات اقتصادی است؛ به گونه‌ای که برآوردها و داده‌ها نشان می‌دهد که او نتوانسته به شعارهای اقتصادی خود در داخل جامه عمل بپوشاند و همین موضوع نهایتاً باعث شده تا بیکاری و فقر در بسیاری از نقاط روسیه همچنان مشهود باشد که این موضوع را باید یک نقطه بحران جدی در روسیه دانست. تنها راه برون‌رفت از این بحران اقتصادی انتخاب راهبرد اقتصاد آزاد است که این موضوع ریشه در سیاست‌های اتخاذی روسیه دارد.

مدل سیاست‌ روسیه دقیقاً با تمرکز بر داخل است و از این جهت است که می‌گویم اقتصاد آزاد تنها راه برای برون‌رفت از این وضعیت اقتصادی به شمار می‌آید. اما باید توجه داشت که این موضوع در کوتاه مدت حل و فصل نخواهد شد و به وضعیت داخلی و خارجی این کشور و همچنین سیاست‌های آن ارتباط دارد؛ چراکه مدل سیاست بر اقتصاد تاثیر دارد و روسیه آرام آرام به ورطه رقابت تسلیحاتی کشیده می‌شود که این دقیقاً خواست ایالات متحده است.  

سفیر سابق ایران در آذربایجان با بیان اینکه ایالات متحده به دنبال گشودن پرونده جدید در راستای تضعیف روسیه از حیث اقتصادی است، گفت: آمریکا به دنبال آن است تا بتواند سیاست مسابقه تسلیحاتی را به زبان خود اجرایی کند و هدف اصلی آن بالا بردن هزینه رقابت برای مسکو است. درست است که پوتین به دنبال به حاشیه راندن اولیگارش‌ها از نظام اقتصادی روسیه است اما عدم وجود بخش خصوصی موجب شده تا مشکلات زیادی برای اقتصاد روسیه به وجود بیاید. از سوی دیگر، اعمال تحریم بر پوتین و اطرافیان او از سوی آمرکا موضوع دیگری است که باید آن را مکمل سناریوی مسابقه تسلیحاتی آمریکا دانست که پوتین هم بحث تقویت ملی‌گرایی در داخل را در دستور کار گذاشته است.

وی در پایان تصریح کرد: طرح افتتاح واحد اقتصادی اوراسیا دقیقا در راستای احیاء شوروی صورت خواهد گرفت؛ چراکه پوتین همانگونه که در ظهارات اخیر خود گفته بود به دنبال جلوگیری از فروپاشی شوروی بوده است و افتتاح واحد اقتصادی اوراسیا برای احیاء همان تفکر و متحد کردن کشورهای این جغرافیا با روسیه در راستای تقویت بنیه اقتصادی خواهد بود. در این میان عده‌ای معتقدند که با پیروزی پوتین باید شاهد نزدیک شدن ترامپ به کرملین باشیم اما واقعیت این است که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و حتی چالش میان آنها افزایش پیدا می‌کند. در این راستا اروپا هم به عنوان بازیگر دیگر وارد میدان تقابل با مسکو شده است اما به صورت واضح آنها در کنار آمریکا اقدام به تقابل خواهند کرد.  اروپایی‌ها به دلیل موضوع‌های مختلف همانند اوکراین و حتی کشته شدن جاسوس روس در بریتانیا به دنبال آن هستند تا بر مسکو هجمه وارد کنند اما یکی دیگر از نگرانی‌های ‌آنها بحث تقابل کرملین با ناتو است و قاره سبز هم عضو این پیمان است و همین موضوع علاوه بر حوزه نظامی و امنیتی به بحث کشمکش‌های سیاسی وارد خواهد شد. در این بین یارگیری میان دو طیف یعنی روسیه از یک سو و کشورهای اروپایی از سوی دیگر کاملاً مشهود خواهد شد و در آینده برجسته‌تر می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز