خبرگزاری کار ایران

سفارت روسیه در واشنگتن:

مواضع وزارت خارجه آمریکا در مورد کریمه آزاردهنده و زننده است

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۵۷۶

سفارت روسیه در واشنگتن، در پی بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه آمریکا پس از سفر رئیس‌جمهور روسیه به شبه‌جزیره کریمه منتشر کرد، ایالات متحده را به تلاش برای اثرگذاری بر امور سیاسی روسیه در آستانه انتخابات پیش روی این کشور متهم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از تاس، سفارت روسیه در واشنگتن بیانیه وزارت امور خارجه این کشور به مناسبت سالگرد رفراندوم کریمه و سفر اخیر «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، به این شبه‌جزیره را «به‌شکلی بی‌سابقه آزاردهنده و زننده» خواند و آن را تلاشی آشکار برای اثرگذاری بر وضعیت سیاسی در روسیه دانست. 

سفارت روسیه روز گذشته- چهارشنبه- اعلام کرد: «چهار سال پیش، کریمه تصمیمی تاریخی گرفت. وزارت خارجه آمریکا نمی‌تواند به چنین روزی بی‌توجه بماند و چنین بیانیه‌ای را منتشر کند که به‌شکلی بی‌سابقه آزاردهنده و زننده است. اما، به قول معروف، آدم عصبانی همیشه برخطاست.»

این سفارتخانه همچنین تصریح کرد: «اتهام‌های بی‌پایه و اساسی که در پی سفر ولادیمیر پوتین به شبه‌جزیره کریمه، مبنی بر این‌که روسیه نظم جهانی را متزلزل می‌کند، مطرح شد خود نشان از تلاشی دیگر برای نفوذ و تاثیر بر موقعیت سیاسی ما در انتخابات پیش رو دارد. اما چنین اقدام‌هایی راه به جایی نمی‌برد.»

«هدر نائورت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن اشاره کرده بود که ایالات متحده، تا زمانی‌که کنترل کریمه به اوکراین بازگردانده نشود، همچنان به فشار تحریم‌ها بر روسیه ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: «چهار سال پیش، روسیه «رفراندوم»ی غیرقانونی و دروغین در اوکراین برگزار کرد و بیهوده کوشید الحاق جعلی این شبه‌جزیره اوکراین را به خاک خود قانونی جلوه دهد. ساکنان کریمه، تحت مراقبت سنگین نیروهای روس، مجبور به تن دادن به این همه‌پرسی شدند. این ادعای دولت روسیه که اوکراینی‌ها آزادانه به این «رفراندوم» رای داده‌اند همیشه بی‌اعتبار بوده است.»

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، رئیس‌جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین، در طی سفرش در روز گذشته -چهارشنبه- به کریمه، «بر ادعای دروغین روسیه در مورد بخشی از خاک اوکراین پای فشرد که این خود نشان از این دارد که دولت روسیه  نظم جهانی را بی‌اهمیت می‌شمارد و به حق یکپارچگی و حاکمیت کشورها توجهی نشان نمی‌دهد.»

سفارت روسیه تاکید کرد: «جمهوری کریمه و شهر سواستوپول برای همیشه در فضای سیاسی و قانونی روسیه ادغام شده‌اند. تعهدات بین‌المللی ما در حوزه حقوق بشر کاملا مبتنی بر تمامیت ارضی این شبه‌جزیره است. استانداردهای زندگی در کریمه به‌شکل محسوسی در حال بهبود است. دستمزدها و مقرری‌های بازنشستگی بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته‌اند، یعنی بیش از دو برابر در چهار سال گذشته.»

سفارت روسیه در واشنگتن، با اشاره به اتهام‌های وزارت امور خارجه ایالات متحده درباره آزار و اذیت تاتارها و اوکراینی‌ها در کریمه، تاکید کرد: «هیچ اختلاف نژادی یا مذهبی جدی و مهمی میان اقوام این شبه‌جزیره در طی اتحاد کریمه با روسیه گزارش نشده است.»

این سفارتخانه همچنین افزود: «۵۸ رسانه جمعی در کریمه به زبان تاتار وجود دارد و همچنین ۷۸ رسانه به زبان اوکراینی.»

جمهوری کریمه و سواستوپول، شهری با موقعیت ویژه در شبه‌جزیره کریمه که بیشتر ساکنان آن روس هستند، دولت جدید اوکراین را که پس از شورش و کودتا در ۱۸ مارس ۲۰۱۴ روی کار آمد به رسمیت نشناخت. 

کریمه و سواستوپول در ۱۱ مارس ۲۰۱۴ اعلام استقلال کرد.

در تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۱۴ رفراندومی در این شبه‌جزیره برگزار شد که در آن ۹۶ و ۷۷ صدم درصد از مردم کریمه و ۶۵.۶ درصد از اهالی سواستوپول به جدایی از اوکراین و الحاق به فدراسیون روسیه رای دادند. ولادیمیر پوتین در تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۱۴ با الحاق این شبه‌جزیره به روسیه موافقت کرد.

به رغم نتایج قانع‌کننده این همه‌پرسی، اوکراین همچنان کریمه را بخشی از خاک روسیه نمی‌داند.  

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز