خبرگزاری کار ایران

استرالیا خواستار بازگرداندن مظنون داعش از ترکیه شد

دادستان‌های استرالیایی خواستار بازگرداندن مظنون داعش که در ترکیه بازداشت است، به خاک این کشور شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، دولت استرالیا امروز – شنبه – اعلام کرد که این کشور در تلاش است تا فردی را که مظنون به خدمت گرفتن نیروها برای داعش است، از ترکیه مسترد کند.

دولت استرالیا، «نیل پراکاش»، معروف به «ابو خالد الکامبوجی»، فرد مظنون به این اقدام‌ها را به عنوان « خطرناکترین استرالیایی» معرفی کرده  که در فعالیت‌های تروریستی در خاورمیانه مشغول است و پیش از این گفته می‌شد در ماه می به واسطه حمله‌های هوایی آمریکا در شهر موصل در عراق کشته شده است.

«مایکل کینان» وزیر دادگستری استرالیا امروز گفت که این فرد ۲۴ ساله از این حمله‌ها جان سالم به در برده و در حال حاضر در ترکیه در بازداشت به سر می‌برد.

دفتر کینان در بیانیه‌ای با افزودن اینک‌ه استرالیا درخواست رسمی بازگرداندن این فرد را ارائه داده است، اعلام کرد: «فردی که به باور ما نیل پراکش است، در ترکیه و در جریان فرایند‌های قانونی ترکیه بازداشت و زندانی شده است.»

این بیانیه اعلام نکرده که این فرد ۲۴ ساله چگونه به ترکیه رفته یا برای چه مدت در بازداشت بوده است. در ادامه این بیانیه آمده است که بازداشت وی نتیجه همکاری‌های نزدیک میان مقام‌های استرالیا و ترکیه است. سفارت ترکیه در کامبرا امروز پاسخی به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این زمینه نداده است.

این شهروند که در استرلیا متولد شده و والدین کامبوجی و فیجیایی دارد، در سال ۲۰۱۲ از دین بودا به اسلام گرویده و یک سال بعد نیز به سوریه سفر کرده است.

این فرد که پیش از این در شهر ملبورن خواننده بوده است، در ویدیو‌های داعش نشان داده شده و با چندین حمله از پیش طراحی شده در استرالیا مرتبط بوده و خواستار حمله‌های انفرادی علیه آمریکا شده است.

پراکش در صورت محکوم شدن به جرائم تروریستی در استرالیا ممکن است به حبس ابد محکوم شود.

دفتر کینان اعلام کرده که دولت استرالیا مرگ پراکش را در ماه می بر پایه توصیه‌ها از سوی آمریکا گزارش داده است.

در این بیانیه آمده است: «ظرفیت دولت برای تایید این گزارش‌های مرگ در سوریه یا عراق محدود است.»

«جورج براندیس» دادستان کل استرالیا پراکش را در زمان اعلام مرگش به عنوان «هدف خیلی مهم و با ارزش»‌ معرفی کرد.

 

 

کد خبر : ۴۳۲۳۲۱