خبرگزاری کار ایران

استان صعده از جهان جدا شد؛

مجازات یمنی‌ها توسط عربستان پیش از آتش‌بس

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۹۳۴

یمنی‌ها باید روزهای طولانی، پیش از برقراری آتش‌بس مشروط که قرار است سه‌شنبه آینده برقرار شود و قابل تمدید است، به انتظار بنشینند.

پیش از این اقدام، استان «صعده» با بمباران شبکه ارتباطاتش و پخش اطلاعیه‌هایی توسط ائتلاف عربستان مبنی بر خروج ساکنان این استان که تبدیل به هدف نظامی شده، از جهان جدا شد.

پیش از آغاز نشست وزرای کشورهای حوزه خلیج فارس در پاریس که سنگ بنای نشست سران کشورهای حوزه خلیج فارس و آمریکا در کمپ دیوید در هفته آینده قرار داده شد، ائتلاف عربستان و هم‌پیمانانش، انصار الله را تهدید کرد که اگر از خطوط قرمز عبور کند به شدت به آن‌ها پاسخ می‌دهد. در نشست کمپ دیوید «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا تلاش می‌کند که به هم‌پیمانان خود در حاشیه خلیج فارس درباره فواید سیاسی توافق با ایران اطمینان خاطر دهد.

پنج‌شنبه شب بمباران گسترده استان صعده آغاز شد اما رهبران ائتلاف اقدامات شدید خود را با صدور بیانیه و اعلام تمامی صعده به عنوان یک منطقه نظامی از ساعت هفت شب جمعه به وقت محلی صنعا کامل کردند. رهبران ائتلاف از غیرنظامیان در صعده خواستند که به سرعت و پیش از پایان ضرب الاجل آن را ترک کنند. هواپیماهای ائتلاف اطلاعیه‌ها را روی شهر صعده ریختند و از آن‌ها خواستند پیش از غروب آفتاب در روز جمعه آن را ترک کنند.

صعده در شمال غرب یمن و در فاصله ۲۴۳ کیلومتری صنعا واقع شده و جمعیت آن ۷۰۰ هزار نفر است.

پیش از این اطلاعیه خبرگزاری رسمی عربستان مدعی شد که دو مرکز کنترل حوثی‌ها در «بنی معاذ» بمباران شد و کارخانه تولید مین در بخش قدیمی صعده و مجتمع ارتباطات در مثلث صعده نیز هدف بمباران قرار گرفت.

در پی آن شبکه تلویزیونی «المیسره» اعلام کرد که در  این بمباران شبکه ارتباطات در استان صعده به منظور جدایی آن از جهان و بستر سازی برای جنایت‌هایی که عربستان و متحدانش می‌خواهند مرتکب شوند، نابود شد. این شبکه تلویزیونی همچنین اعلام کرد که جنگنده‌های ائتلاف ۱۱ بار مقبره «حسین بدرالدین الحوثی» موسس جنبش انصار الله را بمباران کرده و آن را ویران کردند.

دقایقی پیش از پایان ضرب‌الاجلی که ائتلاف برای خروج غیرنظامیان اعلام کرد، شهر «خمر» در استان «عمران» در شمال یمن صد‌ها آواره از صعده را مورد استقبال قرار داد.

به گفته ساکنان استان عمران، زمانی که ائتلاف اعلام کرد، برای خروج بسیاری از خانواده‌ها کافی نبود زیرا نبود مشتقات نفتی باعث شده است که خودرو‌ها از کار بیفتند و غیرنظامیان نتوانند جا به جا شوند.

در اشاره به اینکه ائتلاف هیچ نقطه‌ای در صعده را مستثنی نمی‌کند، «احمد عسیری» سخنگوی این ائتلاف اعلام کرد که اطلاعاتی در دست دارد که سلاح‌هایی که در گلوله‌باران عربستان و مرز‌هایش از آن استفاده می‌شوند، در برخی تاسیسات دولتی و مدارس و بیمارستان‌ها موجود است.

این سخنگوی عربستانی در ادامه گفت که مجالی برای آتش‌بس نیست بلکه باید مجازات کرد و هر کسی که حمله به شهرهای عربستان را به اجرا درآورده یا تحریک به این حمله کرده است، باید مجازات شود.

عسیری در ادامه گفت که از شهروندان یمنی می‌خواهیم که از قاتلان دور شوند و آن‌ها را برای رویارویی با سرنوشتشان تنها بگذارند و اگر خواستند فرار کنند، نیروهای هوایی در کمین آن‌ها هستند.

این سخنگو، انصار الله را نیز تهدید کرد که مجازاتی که در عملیات طوفان اراده شاهد آن نبودند را اکنون تجربه خواهند کرد.

عسیری در ادامه گفت که گزینه دخالت زمینی در یمن مطرح است اما اکنون رخ نمی‌دهد و نیروهای زمینی اکنون وارد اراضی یمن نمی‌شوند.

اما صحنه در پاریس کاملا متفاوت بود. آتش‌بسی که ریاض با فشار آمریکا و پیامش مورد تایید قرار داد و جان کری این پیام را منتقل کرد، مقدمه توقف عملیات نظامی در یمن از سه‌شنبه شب خواهد بود.

 «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان نیز گفت که تصمیم گرفتیم از سه‌شنبه آینده آتش‌بس انسانی برقرار کنیم و این آتش‌بس به مدت پنج روز ادامه پیدا می‌کند و در صورت موفقیتش می‌توان آن را تمدید کرد.

الجبیر تاکید کرد که طی آتش‌بس محاصره هوایی و دریایی تحمیل شده علیه یمن، ادامه می‌یابد.

الجبیر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جان کری همتای آمریکایی خود در سفارت آمریکا در پایتخت فرانسه، اشاره کرد که موفقیت آتش‌بس کاملا به پابیندی انصار الله به آن مربوط است.

وزیر خارجه عربستان در این کنفرانس تاکید کرد که در صورت پایبند نبودن حوثی‌ها و هم‌پیمانان آنها، این آتش‌بس به پایان می‌رسد.

کری نیز به نوبه خود اذعان کرد که این آتش‌بس قابل تمدید است و در صورت ادامه آن، راه برای تمدیدش باز می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که هر کسی به فکر ملت یمن است، باید به این امر واقف باشد که فاجعه انسانی در یمن در حال رخ دادن است.

کری از نشانه‌هایی سخن به میان آورد که حکایت از توافق انصارالله با آتش‌بس دارد و گفت که امیدواریم که انصار الله با این آتش‌بس موافقت کنند. نشانه‌هایی دریافت کردیم ولی هنوز هیچ چیز قطعی نیست.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: دیدارش با همتایان حوزه خلیج فارس (عربستان، بحرین، امارات، کویت، عمان و قطر) به رایزنی درباره برخی جزئیات آتش‌بس کمک کرد.

وی افزود : قرار است آتش‌بس انسانی سه‌شنبه شب در سراسر یمن آغاز شود به شرط آن‌که حوثی‌ها با توقف گلوله‌باران یا تیراندازی، توقف تحرک نیرو‌ها یا اقدام برای تمرکز دوباره یا انتقال سلاح‌های سنگین موافقت کنند. این پایبندی نیز آتش‌بس را قابل تمدید می‌کند.

کری در ادامه گفت که ریاض و واشنگتن این زمان را برای فرصت دادن به حوثی‌ها به منظور دادن پیام به نیروهای خود برای توقف درگیری‌ها، انتخاب کردند.

در عین حال وی تصریح کرد که آتش‌بس به معنای صلح نیست و در ‌‌نهایت این طرف‌های درگیر در یمن هستند که باید وسیله‌ای برای نشستن پشت میز مذاکرات پیدا کنند.

کری همچنین تاکید کرد که راه حل سیاسی تنها راه حل بحران یمن است.

وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره مستقیم به ایران و روسیه، از برخی کشورهای دارای نفوذ بیشتر بر حوثی‌ها خواست آن‌ها را به موافقت با آتش‌بس تشویق کنند و تاکید کرد که واشنگتن در این زمینه با مسکو و تهران تماس برقرار می‌کند.

وزیر خارجه عربستان نیز درباره فروش سیستم دفاع موشکی آمریکا به کشورهای حوزه خلیج فارس گفت که رایزنی درباره فروش این سیستم میان کشورهای شورای همکاری حوزه خلیج فارس و طرف آمریکایی از چند سال پیش آغاز شد و اکنون کشورهای عضو این شورا در پی بالا بردن توان دفاع موشکی خود هستند و این مساله جدیدی نیست.

پس از انتقاد الجبیر از «نقش منفی ایران در یمن»، تهران بار دیگر این گونه اتهام‌ها را رد کرده و اعلام کرد که این گونه اتهام‌ها در چارچوب انداختن مسئولیت به گردن دیگران است.

در همین زمینه «مرضیه افخم» سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که این گونه اتهام‌ها فرافکنی و مبتنی بر یک رشته تحلیل‌های تکراری و بی‌فایده است.

افخم تاکید کرد که یمن برای تامین منافع ریاض و هم‌پیمانانش بی‌وقفه هدف حملات نظامی قرار دارد و با محاصره کامل زمینی، دریایی و هوایی به گروگان گرفته شده است.

 «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز گفت که پایان نظام حاکم بر عربستان فاجعه‌بار است و تاکید کرد: راهی که خاندان حاکم بر عربستان می‌رود‌‌‌، همان مسیری است که صدام طی کرد.

در همین حال، «ویتالی چورکین» نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل پیش‌بینی کرد که مذاکرات صلح در یمن با نظارت سازمان ملل به زودی از سر گرفته می‌شود.

چورکین تاکید کرد که در این زمینه همتاهای عربستانی و قطری به وی اطیمنان خاطر دادند.

نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل تصریح کرد که نمایندگان دائمی عربستان و قطر در سازمان ملل تاکید کرده‌اند که نشستی که «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن و مقیم در ریاض، قصد دارد آن را در ۱۷ می‌ در پایتخت عربستان برگزار کند، به از سرگیری مذاکرات صلح در یمن با نظارت سازمان ملل کمک می‌کند.

چورکین گزینه اعزام نیروی زمینی به یمن در صورت رخ دادن‌ آن را اقدامی در راستای افزایش تنش دانست.

وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای، خشونت در «عدن» دومین شهر بزرگ یمن که باعث کشته و زخمی شدن صد‌ها نفر شد را محکوم کرد.

در این بیانیه به افزایش تنش مرزی میان عربستان و یمن نیز اشاره شده و آمده است که بمباران فرودگاه‌های یمن توسط عربستان همه را در برابر واقعیت دشواری قرار می‌دهد زیرا باعث می‌شود که ارائه کمک‌های بشر دوستانه به غیر نظامیان در یمن توسط سازمان‌های بین‌المللی غیرممکن شود.

منبع:روزنامه السفیر

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز