خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

غرب توسط افکار عمومی خود در مورد اسرائیل زیر فشار است/ کشتن تیم آشپزخانه جهانی بارزترین مصداق نقض کنوانسیون‌ها توسط تل‌آویو بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۰۷۵

کارشناس مسائل منطقه گفت: اتباع مسلمان و اعراب هم در داخل کشورهای اروپایی و آمریکا و حتی کانادا و استرالیا حکم یک اهرم فشار را بازی می‌کنند.

صباح زنگنه، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تخریب وجهه بین‌المللی اسرائیل پس از حمله به کاروان آشپزخانه مرکزی جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هرچیز باید به این نکته مهم توجه داشت که کشورهای غربی و به خصوص ایالات متحده، آلمان، انگلیس و حتی فرانسه احساس می‌کنند که یک بدهی تاریخی به اسرائیل دارند و در این راستا از تل‌آویو به عنوان یک پایگاه خط مقدم استفاده می‌کنند که در نهایت میزان حمایت از رژیم صهیونیستی را پررنگ‌تر می‌کند اما در این روند باید توجه داشت که ادامه این حمایت‌ها برای غرب هم هزینه‌هایی را به دنبال داشته و خواهد داشت. به عنوان مثال اسرائیل اخیراً به کاروان آشپزخانه مرکزی جهانی حمله کرده و ملیت‌های مختلفی که در این نهاد بین‌المللی مشغول به ارائه کمک‌های بشردوستانه در غزه بودند را کشته است.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که این افراد دیگر حماس یا فرماندهان مقاومت فلسطین محسوب نمی‌شوند بلکه همه آنها اتباع کشورهای غربی هستند که به صورت علنی و همه‌جانبه با رژیم صهیونیستی رابطه دارند. این در حالیست که سایر سازمان‌های بین‌المللی مانند صلیب سرخ و غیره از سوی اسرائیل مورد حمله قرار گرفتند که خروجی‌اش بسیار منفی بوده است. این رفتار اسرائیل موجب می‌شود که سازمان‌های بین‌المللی علیه تل‌آویو موضع بگیرند؛ چراکه رژیم صهیونیستی بسیاری از کنوانسیون‌های حقوق بشر و حقوق بشردوستانه را زیر پا گذاشته است. در این میان افکار عمومی کشورهای غربی هم در قبال این اقدام‌های اسرائیل به شدت نگران و عصبانی هستند و مجالی برای دولت‌ها در جهت ادامه حمایت از اسرائیل باقی نمی‌گذارد و فشار خود را افزایش می‌دهند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: برخی از این کشورها مانند آلمان در گذشته به عنوان میانجی میان اسرائیل و لبنان برای مبادله اسرا نقش ایفا کرده اما حالا نمی‌توانند نقش مذکور را دنبال کنند و عملاً از خط بی‌‌طرفی خارج شده‌اند. در این میان شورای امنیت سازمان ملل هم چندین بار علیه اسرائیل اقدام کرده که آخرین آن را باید تصویب قطعنامه ۲۷۲۸ با محوریت اجرای آتش‌بس در غزه بدانیم. تمام این مسائل برای کشورهای اروپایی یک شاخص جدید را مشخص می‌کند و آنها مجبور هستند که به هر ترتیب سیاست خود را تغییر دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته اینجاست که اگر کشورهای مذکور اراده‌ای بر پاسخگو کردن اسرائیل داشته باشند بدون شک روال جاری تغییر می‌کند اما در این میان باید متوجه بود که کشورهای غربی به هر ترتیب باید پاسخگوی افکار عمومی خود هم باشند و به نظرم همین حالا هم زیر فشار انتقادهای شهروندان خود قرار دارند. از سوی دیگر اتباع مسلمان و اعراب هم در داخل کشورهای اروپایی و آمریکا و حتی کانادا و استرالیا حکم یک اهرم فشار را بازی می‌کنند؛ مضاف بر آنکه ابزارهای حقوقی و قضایی در ابعاد بین‌المللی مانند دیوان کیفری بین‌المللی و دیوان دادگستری بین‌المللی هم وجود دارد و باید از آنها هم علیه رژیم صهیونیستی استفاده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز