خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخابات مصر صرفاً به معنای تمدید مدت حضور «عبدالفتاح السیسی» در قدرت است/ کوچاندن مردم غزه به مصر، به مثابه چاشنی برپایی یک انقلاب دیگر در قاهره خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۲۹۱

کارشناس مسائل آفریقا گفت: رقبای انتخاباتی این دوره رئیس‌جمهوری فعلی مصر در واقع به صورت انفرادی وارد میدان شده‌اند و هیچ گرایش یا گروه سیاسی خاصی را نمایندگی نمی‌کنند، بنابراین در صورت شکست هم، هیچ واکنش و اعتراض خاصی صورت نمی‌گیرد.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به در پیش‌رو بودن انتخابات ریاست جمهوری مصر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری مصر به رغم اهمیت این کشور و همچنین جایگاه سیاسی آن در بحران کنونی غزه، از جانب هیچ رسانه‌ای با اهمیت تلقی نشد و حتی توجه خاصی بدان جلب نشده است. دلیل این امر هم آن است که تمام کسانی که به اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی این کشور واقف هستند و تحولات آن را از نزدیک دنبال می‌کنند، این انتخابات را در اصل کوششی برای تمدید ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی، برای یک دوره چهارساله دیگر می‌دانند و حتی معتقدند که رقابت‌ها و مبارزات انتخاباتی این کشور را نباید جدی گرفت. بااین‌حال سوال‌های زیادی در مورد انتخابات مصر پیش می آید که باید به آن ها پاسخ داد به عنوان مثال این سوال مطرح می‌شود که چرا این کشور با وجود داشتن جمعیت زیاد و جایگاه مهمش در میان کشورهای عربی و اسلامی، در مقوله انتخابات کمترین توجه را به خود جلب می‌کند؟

وی ادامه داد: سوال دیگر هم این است که حکومت حاکم بر قاهره چه شگردهایی را برای هدایت افکار عمومی در این خصوص در دستور کار قرار داده تا مانع از وقوع هرگونه اعتراض شود؟ در این مورد باید دانست که عملاً نامزدهای انتخاباتی در مصر و به خصوص در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری خارج از چارچوب یک حزب مهم به میدان می‌آیند و اساساً باید آنها را نامزدهای انفرادی بدانیم. بر همین اساس آنها هیچ طرز فکر سیاسی خاصی را نمایندگی نمی‌کنند و اگر در انتخابات شکست بخورند هم هیچ ضرری به حزب سیاسی خاصی وارد نمی‌شود. در مورد این انتخابات باید توجه داشت که اساساً بحث دموکراسی و انتقال قدرت در مصر به صورت عملی جاری و ساری نبوده و می‌توان تنها انتخابات مشخص با مشارکت بالای مردم را بعد از سقوط حسنی مبارک در قاهره مشاهده کرد که در نهایت زمینه‌های سرکوب به وجود آمد و نظامیان هم کار را تمام کردند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به عبارت دیگر مردم مصر با مناسبات و شعارهای درست انتخاباتی آشنا نبودند. در این میان باید توجه داشت که دولت‌های مصر هم برای کاهش حساسیت‌های انتخاباتی، راهکارهایی را در دستور کار قرار دادند و همین حالا هم از این راهکارها استفاده می‌کنند؛ به گونه‌ای که در بحث بسته بودن گذرگاه رفح و عدم قطع روابط قاهره با تل‌آویو به دلیل حملات رژیم صهیونیستی به غزه، بسیاری از مردمان مصر خواهان اجرای مسائل مذکور از سوی دولت کشورشان بودند اما در مقابل عبدالفتاح السیسی این اقدامات را انجام نداد ولی برای تبرئه شدن از اتهامات عمومی، مواضعی را اتخاذ کرد که بتواند در آستانه انتخابات از انتقادهای مردم به دور باشد. این در حالیست که در آستانه انتخابات مصر، برخی از کشورهای خارجی برای برگزاری انتخابات این کشور هزینه‌های مالی کلانی را به قاهره پرداخت کردند که باید آن را نوعی حمایت از دولت فعلی مصر دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در گوشه و کنار جهان در مورد انتخابات مصر ممکن است حرف‌هایی زده شود اما باید توجه داشت که در داخل این کشور وعده‌های السیسی به مردم در مورد مسائل اقتصادی به وضوح دیده می‌شود که باید بگوییم تیم وی به دنبال درگیر کردن افکار عمومی قاهره با وعده‌های انتخاباتی هستند. اما در خارج از مصر باید گفت که یک بمب ساعتی با محوریت کوچاندن آوارگان فلسطینی از غزه توسط اسرائیل بر سر راه السیسی قرار داده شده است. او صراحتاً این موضوع را یک مشکل جدی و بحران اصلی برای خود اعلام کرده و این در حالیست که حتی رئیس‌جمهوری فرانسه هم با طرح انتقال فلسطینی‌ها و کوچاندن آنها مخالفت کرده است. باید متوجه بود که غرب به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند طرح مورد نظر اسرائیل را اجرایی کنند؛ چراکه برای آنها هم این مسأله، خروجی و تأثیر منفی دارد و مطمئناً هزینه‌های زیادی را به وجود خواهد آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز