خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

مصر نقش سوپاپ اطمینان را برای اسرائیل بازی می‌کند/ میانجیگری قاهره برای برقراری آتش‌بس‌ در اراضی اشغالی دوگانه است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۱۸۶

کارشناس مسائل منطقه گفت: اسرائیل یک سناریوی از پیش تعیین‌شده برای مصر نوشته است و آنها هم در حال بازیگری هستند و همین مسأله جایگاه مصر در میان کشورهای عربی را با افول روبه‌رو کرده است.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل تنش‌ سیاسی اسرائیل و مصر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بحث روابط مصر و رژیم صهیونیستی از گذشته دارای نوسانات زیادی بوده اما این فراز و نشیب‌ها باعث نشده که روابط دو طرف به صورت کامل قطع شود. بارها دیده‌ایم که گفته شده روابط دو طرف دچار نوسان شده است و کار به نقطه بدتر از شرایط فعلی رسیده است، اما باز هم مناسبات قاهره و تل‌آویو قطع نشده است. از زمان ریاست جمهوری جمال عبدالناصر به بعد ما شاهد یک موضوع بودیم و آن هم این بود که در تمام این مدت مصر خود را به عنوان میانجی در پرونده اسراییل و فلسطین به دنیا معرفی کرد. در مورد نقش‌آفرینی مصر باید توجه داشت که ما یک معادله دوگانه را می‌بینیم؛ به عنوان مثال در زمانی که اسراییلی‌ها به غزه و کرانه باختری حمله می‌کنند هیچ اقدامی از سوی مصر صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: در این شرایط مصر در سکوت کامل صرفاً به تماشای صحنه زد و خورد فلسطینی‌ها و اسراییل می‌نشیند و حتی کار به جایی می‌رسد که درگیری تشدید می‌شود. مصر در این موقعیت عموماً به دنبال آن است تا اسراییل به خروجی مورد نظر خود برسد اما زمانی که فلسطینی‌ها دست به حمله می‌زنند یکباره قاهره وارد میدان می‌شود و اوضاع را به نفع اسراییل تغییر می‌دهد و در نهایت آتش‌بس اعمال می‌کند. این میانجی‌گری در حقیقت یک بازی دو گانه در پرونده فلسطین به حساب می‌آید؛ چراکه این کشور طی چند دهه اخیر آنگونه که باید، بی‌طرف عمل نکرده است و همین مسأله نشان می‌دهد عملکرد قاهره در این میان مفید نبوده است. به همین دلیل معتقدم اینکه گفته می‌شود روابط مصر و اسراییل با یکدیگر دچار مشکل شده است و بحران سیاسی به وجود آمده، اساساً درست نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: مصر نقش سوپاپ اطمینان را برای رژیم صهیونیستی بازی می‌کند و یکی از اهدافی که در این میان برای تل‌آویو اهمیت دارد، بحث بازگشایی و مسدود کردن گذرگاه رفح توسط مصر است. بارها دیده‌ایم که مصری‌ها به دستور اسراییل این گذرگاه را بر روی فلسطینی‌ها مسدود کردند و هر دفعه که تل‌آویو دستور داده مجدداً آن را بازگشایی کردند. بر همین اساس باید توجه کرد که رژیم صهیونیستی به نقش و جایگاه مصر در محور سیاسی پرونده فلسطین نیاز دارد. اینکه می‌بینیم زمانی که فلسطینی‌ها به اراضی اشغالی حمله می‌کنند و سپس مصری‌ها وارد میدان می‌شوند عملاً یک سناریونویسی ثابت است که اسرائیل جایگاه مصر را در این میان تعریف کرده و در قالب یک نقشه راه از آن تبعیت می‌کند. به همین جهت معتقدم که این عوامل باعث شده تا مصر و جایگاه آن در میان کشورهای عربی و منطقه افول کند.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: نظامیان حاکم بر قاهره می‌دانند که چگونه باید با  اسراییل روابط خود را تنظیم و حفظ کنند و اساساً در مدار تل‌آویو قرار بگیرند، ولی بحث اینجاست که صهیونیست‌ها در حال ضربه زدن به وجه مصر در جهان عرب هستند. اینکه یکباره مصر میانجی می‌شود و یک آتش‌بس به وجود می‌آید و سپس شخصی مانند بنی گانتز، وزیر جنگ اسراییل اعلام می‌کند اسرائیل در هر صورت اقدام به رهگیری، حذف و دستگیری عناصر جنبش جهاد اسلامی می‌کند، نشان می‌دهد که اسراییل برای منافع خود از مصر هم عبور کرده است؛ چراکه سوابق، اسناد و رفتار اسرائیل نشان می‌دهد که آنها تمام دنیا را بدهکار خود می‌دانند و با تولید و توزیع بحران برای کسب امنیت و منابع خود مصر را هم قربانی سیاست‌های خود کرده‌اند. لذا اینکه صرفاً بحران فی‌مابین را بر سر تحرکات اسرائیل در کرانه باختری و غزه پس از آتش‌بس اخیر قلمداد کنیم، یک خطای تحلیلی به حساب می‌آید و عملاً این تنش هم گذرا خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز