خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل با حمله به جهاد اسلامی به دنبال ارائه تضمین امنیتی به شهرک‌نشینان بود/ در صورت حملات و ترورهای بیشتر، تل‌آویو باید در ۴ جبهه بجنگد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۴۶۶۳

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: بازدارندگی که مقاومت فلسطین در عملیات شمشیر قدس ایجاد کرد مانع از تحرک اضافی اسرائیل شد و به همین جهت یک دست برتر برای جهاد اسلامی به وجود آورد.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل با اشاره به دلایل حمله اسرائیل به غزه و استراتژی جهاد اسلامی برای رویارویی با رژیم‌صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: چندین علت در مورد حمله ارتش رژیم‌صهیونیستی به غزه وجود دارد. در مقیاس بین‌المللی، اسراییل به دنبال آن بود که در آستانه توافق هسته‌ای ایران ضربه‌ای به مقاومت فلسطین وارد کند اما در ابعاد داخلی باید گفت که این حمله برآمده از استراتژی امنیتی صهیونیست‌ها به حساب می‌آید. توجه داشته باشید که کابینه بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۱۸ اساساً جهاد اسلامی را یک جریان رادیکال و خطرناک اعلام کرد و دلیلشان این بود که بتوانند از این طریق به جریان مذکور ضربه وارد کنند. قبل از این حمله و از حدود یک سال پیش تا چند روز قبل از حمله سه روزه به غزه، شاهد ترور رهبران جهاد اسلامی توسط ارتش رژیم صهیونیستی یا حمله‌های مهندسی‌شده علیه مواضع و زیرساخت‌های این جریان در مناطقی مانند جنین بودیم.

وی افزود: دستگاه امنیتی اسراییل از همان موقع تاکنون تمرکز خود را بر جهاد اسلامی گذاشته است و به همین دلیل عملیات‌های زیادی را در کرانه باختری و غزه علیه جهاد اسلامی انجام داد. تل‌آویو علاوه بر حذف فیزیکی رهبران جهاد اسلامی، زیرساخت‌های آن را مورد حمله قرار داد و مجموع این مولفه‌ها را باید علت اصلی درگیری‌های اخیر دانست. اسراییل در این میان به دنبال ایجاد اختلاف بین حماس و جهاد اسلامی بود و رسانه‌های آنها در ۵۶ ساعت درگیری، این مساله را به صورت عمده برجسته کردند اما در نهایت مواضع رهبران حماس، جهاد اسلامی و همچنین سخنان سید حسن نصرالله این سناریوی اختلافی را به بن‌بست کشاند. نکته‌ای که در این میان باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که در خلال حمله اسراییل به جهاد اسلامی شاهد آن بودیم که یک بازدارندگی که از زمان «عملیات شمشیر قدس» توسط مقاومت فلسطین به وجود آمده بود، مجدداً برجسته شد که نشان می‌دهد اسراییل تا حدود زیادی محدود شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: محدودیت و بازدارندگی که توسط فلسطینی‌ها به وجود آورده‌اند توانست برخی از سناریوی‌های تل‌آویو را از حیث میدانی به بن‌بست بکشاند. علاوه بر تمام این مساله کابینه فعلی اسراییل به رهبری یائیر لاپید به دنبال آن بود تا از طریق این حملات به شهرک‌نشینان در غزه اعلام کند که ما به فکر شما هستیم و به نوعی یک اطمینان خاطر امنیتی به آنها بدهد. توجه کنید که هر بار در داخل اسراییل بن‌بست سیاسی به وجود می‌آید یا یک بحران ارگانیک پدیدار می‌شود، نخست‌وزیر و یا کابینه وقت اقدام به خلق و توزیع بحران در خارج از محیط اسراییل می‌کنند تا بتوانند اوضاع را در داخل به کنترل خود درآورند. در این بین وزیر جنگ اسراییل اخیراً اعلام کرده که به هر ترتیب و حتی در زمان آتش‌بس اقدام به ترور رهبران و اعضای جهاد اسلامی خواهند کرد و این نشان می‌دهد که اسراییل مجدداً اولویت خود را با تاکید بر جهاد اسلامی پیش می‌برد.

وی در پایان خاظرنشان کرد: اگر این اقدام صورت بگیرد بدون تردید جهاد اسلامی دست به اقداماتی خواهد زد که تل‌آویو تاکنون آن را ندیده و لمس نکرده است و حتی احتمال دارد یک درگیری زمینی در دستور کار قرار بگیرد و هزینه‌های زیادی برای اسراییل به وجود بیاورد. بدون تردید اگر قرار باشد یک جنگ تمام‌عیار شکل بگیرد، رژیم صهیونیستی باید در چهار محور با جهاد اسلامی بجنگد که به نظرم از توان آنها خارج است. در پشت این صحنه هم ایالات متحده با تل‌آویو هماهنگ است و باید توجه کرد که صهیونیست‌ها می‌دانند ادامه این روند علاوه بر آنکه می‌تواند هزینه‌زا باشد اما ممکن است در بستر آن مذاکراتی با طرف‌های فلسطینی بوجود بیاورد تا بتواند آنها را به سازش وادار کند. اما نکته اینجاست که از نظر اسرائیل، جهاد اسلامی همچنان مانع اصلی این گفت‌وگوها به حساب می‌آید و به همین دلیل است که هجمه علیه این جریان افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز