خبرگزاری کار ایران

به بهانه سالروز تاسیس رژیم‌صهیونیستی؛

نعیمی: فلسطین توانست اسرائیل را از «کُنش» به «واکنش» وادار کند/ پاسخ به اقدامات رادیکال تل‌آویو، فرار سرمایه و مهاجرت معکوس را تشدید کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۱۳۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: صهیونیست‌ها در یک سرگردانی مشخص قرار دارند که حالا کشته شدن خبرنگار فلسطینی- آمریکایی الجزیره هم این بحران را در روز نکبت تشدید کرده است.

«مصیب نعیمی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سالروز تشکیل رژیم‌صهیونیستی در تشریح چالش‌های پیش‌روی این رژیم در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: سالروز نکبت (یوم النکبه) یا اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی تا حدودی نسبت به سال‌های گذشته فرق می‌کند؛ چراکه اوضاع در داخل اراضی اشغالی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است. توجه داشته باشید در شرایط فعلی، نفود و دست برتر مقاومت خصوصاً در دو ماه گذشته اساساً یک سناریوی غیرمنتظره را برای اسرائیل به وجود آورده است. در ادامه این روند ما کشته شدن خبرنگار شبکه الجزیره در اراضی اشغالی را شاهد بودیم که به خوبی نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی حتی به اصحاب رسانه هم رحم نمی‌کند و بحث سانسور و بایکوت خبری را همچنان در دست اجرا دارد. به موازات این روند ما شاهد آماده‌باش ارتش رژیم صهیونیستی در سالروز اشغال فلسطین بودیم و از منظری دیگر، مانورهای این رژیم از ترس مقاومت بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در این میان اروپا و آمریکا هم که در گذشته حمایت‌های بی‌قید و شرطی از اسرائیل در عرصه‌های متعدد داشتند حالا سعی کردند تا به نوعی این حمایت را کمرنگ کنند تا مورد هجمه جامعه مدنی خود قرار نگیرند. بر همین اساس شرایط فعلی در سرزمین اشغالی به هیچ وجه قابل مقایسه با گذشته نیست و می‌توان گفت که صهیونیست‌ها در یک سرگردانی مشخص قرار دارند که حالا کشته شدن خبرنگار فلسطینی- آمریکایی الجزیره هم این بحران را تشدید کرده است. این روند در حالی مشکلات متعددی را برای اسرائیل به وجود آورده که تنش در سرزمین‌های اشغالی هم زیاد شده است. نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که تشدید این تنش‌ها موجب افزایش مهاجرت و همچنین خروج سرمایه از سرزمین‌های اشغالی می‌شود که اگر روند فعلی متوقف نشود، می‌تواند آسیب‌های جدی اجتماعی و اقتصادی به تل‌آویو وارد کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این میان و با توجه به مؤلفه‌های موجود باید گفت که برخلاف گذشته، رژیم صهیونیستی از حوزه «کُنش» به «واکنش» رسیده است که این یک امر بی‌سابقه به حساب می‌آید. از حیث امنیتی، اسرائیل در حال دست به عصا راه رفتن است. آنها به این برآورد رسیده‌اند که مقاومت فلسطین به راحتی می‌تواند دوباره واکنش‌های نظامی نشان دهد اما در این بین تل‌آویو همچنان سیاست ارعاب را جلو می‌برد تا بتواند با برخوردهای خشن، ضعف‌های خود را پوشش دهد. استراتژی فلسطینی‌ها هم در مقابل، ارائه پاسخ‌های بالاتر از توان میدانی اسرائیل است که یک بازدارندگی مهم را ایجاد می‌کند. توجه داشته باشید سالگرد تأسیس رژیم صهیونیستی در حالی فرا رسیده که نه تنها منطقه، بلکه سراسر دنیا با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده است که ریشه آن حالا حمله روسیه به اوکراین تلقی می‌شود و این وضعیت نمی‌گذارد به‌هم‌ریختگی در اسرائیل فروکش کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از منظری دیگر باید توجه داشته باشید که اقدامات اسرائیل به جایی رسیده که حالا بزرگ‌ترین متحد آنها یعنی روسیه هم وارد چالش با این رژیم شده است که این مسأله نشان می‌دهد اسرائیل نمی‌تواند به دنبال دشمن جدید باشد، ولی در همین راستا هم نمی‌تواند از شر دشمنان گذشته خود خلاص شود. در نهایت آنچه در «سالروز نکبت» می‌تواند مورد نظر قرار بگیرد خیزش‌های مدنی در سراسر اروپا است که علیه اسرائیل مطرح شده و به نوعی باعث می‌شود تا وجهه تل‌آویو با مشکل و خلل جدی روبه‌رو شود. حالا باید دید که آیا تل‌آویو می‌تواند از این مشکلات خلاص شود یا اینکه برای انحراف افکار داخلی خود دست به اجرای یک سناریوی جدید خواهد زد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز