خبرگزاری کار ایران

مومنی در گفت‌وگو با ایلنا:

روس‌ها در آستانه زمستان مشغول بمباران خطوط انرژی اوکراین هستند/ جنگ در کی‌یف برای غربی‌ها نوعی «انبارگردانی تسلیحاتی» به حساب می‌آید

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۷۹۸

کارشناس مسائل روسیه گفت: قطع کمک تسلیحاتی غرب به اوکراین یک دروغ بزرگ است؛ چراکه کی‌یف همین حالا دیوار دفاعی و دیوار حائل برای اروپا و آمریکا به حساب می‌آید و بعد از جنگ اوکراین هم بدون شک منافع آن به آمریکا می‌رسد.

«قاسم مؤمنی» کارشناس مسائل روسیه در تشریح ابعاد تشدید حملات روسیه به اوکراین در آستانه زمستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید دانست که از منظر رسانه‌ای ما شاهد سکوت در قضیه اوکراین و روسیه بودیم و دلیل آن هم تمرکز رسانه‌ها بر پرونده جنگ در غزه بود اما این باعث نمی‌شود که ما فکر کنیم حملات روسیه به اوکراین و همچنین حملات اوکراین به روسیه کلاً متوقف شده است؛ چراکه چند روز پیش یک کارخانه ساخت تانک در روسیه منفجر شد که نشان می‌دهد همچنان جنگ میان دو طرف جاری و ساری است. در این میان روس‌ها مشغول بمباران خطوط انرژی اوکراین هستند تا بتوانند در آستانه فصل زمستان فشار افکار عمومی بر زلنسکی و دولت اوکراین را تشدید کنند.

وی ادامه داد: باید متوجه باشیم که روسیه بعد از جنگ از حیث وجاهت سیاسی و قدرت نظامی با تخریب وجهه خود روبه‌رو شده و این در حالیست که اقتصاد روسیه هم بسیار به هم ریخته شده است؛ تا جایی که آنها حالا در حال خرید ملزومات خود از بازار آزاد هستند. علاوه بر این مسائل، هزینه جنگ و عدم توان برای تامین تسلیحات نظامی هم مطرح است و باید دانست که اساساً نمی‌توان پرونده اوکراین و غزه را در همه محورها به یکدیگر پیوند زد. روسیه در وضعیت فعلی همانند کسی است که غربی‌ها رگ دست او را بریده‌اند و حالا به گوشه‌ای نشسته‌اند تا ببینند چه زمانی آخرین قطره خون وی به زمین می‌ریزد و از دنیا می‌رود. بر همین اساس پوتین دیگر نمی‌تواند یکباره از اوکراین خارج شود و همه چیز را ظرف چند روز متوقف کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در مقابل، فناوری و تکنولوژی به کمک سربازان اوکراینی آمده و ممکن است سلاح‌های دوربرد در اختیار کی‌یف قرار بگیرد. باید توجه داشت که تجارت انرژی و تجارت سلاح دو رکن اساسی تجارت جهانی به حساب می‌آیند. بزرگ‌ترین کارتل‌ها و حتی کُلونی‌های رسمی با همین دو عنصر، اقتصاد جهان را پیش می‌برند. بر همین اساس تسلیحاتی که پس از جنگ جهانی دوم در غرب تولید شد، به صورت مشخص و سازمان یافته در حمله آمریکا به افغانستان و عراق و همچنین در جنگ یوگسلاوی مورد استفاده قرار گرفت و حالا مقادیر دیگری از آن در اوکراین استفاده شده است. باید متوجه بود که این جنگ به نوعی برای کشورهای غربی یک نوع انبارگردانی به حساب می‌آید و به جای آن تسلیحات جدید را جایگزین تسلیحات قدیمی می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس باید متوجه بود که قطع کمک تسلیحاتی غرب به اوکراین اساساً یک دروغ بزرگ است؛ چراکه کی‌یف همین حالا دیوار دفاعی و دیوار حائل برای اروپا و آمریکا به حساب می‌آید و بعد از جنگ اوکراین هم بدون شک منافع آن به آمریکا می‌رسد. از منظر دیگر باید متوجه بود که ایالات متحده تسلیحات مورد استفاده اوکراین را به صورت مستقیم به این کشور صادر نمی‌کند بلکه آنها را در وهله اول به کشورهای اروپای شرقی که عضو ناتو هستند تحویل می‌دهد، و آنها هم این تسلیحات را به عنوان کمک‌های خود به دولت ولودیمیر زلنسکی اعطاء می‌کنند. بر همین اساس باید بگویم در نهایت واشنگتن در انتهای این جنگ امتیازات خاص خود را از مسکو اخذ می‌کند و از منظر دیگر اوکراین را هم به صورت کامل به خود وابسته خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز