خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

چین به دنبال استفاده از اختلاف اروپا و آمریکا بر سر اوکراین است/پکن به دنبال اثبات بی‌طرفی خود نسبت به روسیه خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۷۵۱

مدیرکل پیشین وزارت خارجه: اروپایی‌ها می‌توانند بازارهای چین را جایگزین بازار‍‌های تحریم‌شده روسیه کنند و این مسائل باعث می‌شود که نگاه پکن و نگاه اتحادیه اروپا با یکدیگر در یک مسیر قرار بگیرد.

«سیدجلال ساداتیان» مدیرکل پیشین شرق آسیای وزارت خارجه با اشاره به طرح صلح چین برای بحران اوکراین و اعلام آمادگی اروپا برای همکاری با پکن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هرچیز باید دانست چین وارد چرخه‌ای شده است که می‌خواهد خود را به عنوان قدرت اول دنیا به همگان معرفی کند و اکثر کشورهای تاثیرگذار در نظام بین‌الملل هم به این تحلیل رسیده‌اند که پکن علاوه بر قدرت مالی و تولید ناخالص مناسب، توانسته یک جهش چشمگیر در عرصه اقتصادی و همچنین سیاسی و نظامی داشته باشد. در این میان برخی دیگر معتقدند همچنان اسباب، وسایل و شرایط اینکه چین بتواند نوک هرم اقتصاد دنیا را تحت سلطه خود درآورد وجود ندارد و پکن چند سالی با این موضوع فاصله دارد. با این تفاسیر باید گفت که چین زودتر از موعدی که خودش انتظار داشت، به جایگاه مناسبی در حوزه اقتصاد و سیاست بین‌الملل رسید.

وی ادامه داد: یکی از دلایل این رشد چین را می‌توان تا حدودی حذف مخالفان و موانع در داخل این کشور توسط رئیس‌جمهور آن و همچنین افزایش ذخایر ارزی دانست. از سوی دیگر باید توجه داشت که سفر «شی جین‌پینگ» به عربستان سعودی و میانجی‌گری چین در بهبود روابط ایران و عربستان به نوعی برای پکن یک مؤلفه مفید به حساب آمد و حالا هم به دنبال گسترش راهبرد میانجی‌گری در پرونده‌های دیگر و به خصوص جنگ اوکراین است. باید توجه داشت که طرح صلح چین برای اوکراین از سوی اتحادیه اروپا و همچنین ایالات متحده رد شده بود اما حالا مجدداً نظر اروپایی‌ها تغییر پیدا کرده و اعلام کردند که در این مورد حاضر به همکاری با چین هستند. در همین راستا پکن به دنبال آن است که بتواند در گسل‌های به وجود آمده میان آمریکا و اروپا که بخشی از آن مربوط به جنگ اوکراین می‌شود، منافع خود را کسب کند و در شرایط کنونی هم که اعلام کرده قرار است نماینده ویژه به روسیه و اوکراین اعزام کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: چین دقیقاً به دنبال تامین همین منافع است و این در حالی است که ایالات متحده نمی‌خواهد پکن اینگونه عمل کند و به همین جهت باید گفت که یکسری از مؤلفه‌های پیچیده در این میان وجود دارند که کار را برای چین سخت‌تر از گذشته می‌کند. باید متوجه باشیم که در سطح کلان هم ایالات متحده به دنبال آن است تا بتواند منطقه خاورمیانه را آرام کند و سپس به شرق آسیا و پیرامون چین حرکت کند و به موازات آن هم پرونده اوکراین را در قبال روسیه به سمت و سویی ببرد که منافع تمام‌ و کمال واشنگتن تأمین شود. به همین جهت چینی‌ها می‌خواهند به اروپا این پیام را مخابره کنند که در شرایط فعلی آنها متحد تمام قد روسیه نیستند و صرفاً یک بازیگر بی‌طرف خواهند بود. وی افزود: این راهبرد چین به گونه‌ای می‌تواند به نفع اروپا هم باشد؛ چراکه اروپایی‌ها می‌توانند بازارهای چین را جایگزین بازار‍‌های تحریم شده روسیه کنند و این مسائل باعث می‌شود که نگاه پکن و نگاه اتحادیه اروپا با یکدیگر در یک مسیر قرار بگیرد. چین در حال اطمینان دادن به اروپا است تا به آنها بگوید که دیگر قرار نیست تکنولوژی جدید برای استفاده علیه اوکراین به روسیه بدهد و به همین جهت آنچه برای اروپایی‌ها در شرایط کنونی مهم به نظر می‌آید، بی‌طرفی چین خواهد بود. این در حالی است که جریان‌های راستگرای ساکن کشورهای اروپایی معتقدند که چین در حال فریب دادن بروکسل بر سر طرح صلح اوکراین است و اعلام می‌کنند که به هر ترتیب باید مراقب رفتار پکن باشند.

ساداتیان در پایان خاطرنشان کرد: در سوی دیگر هم ایالات متحده در شبه جزیره کره به دنبال گسترش نفوذ خود است و به نوعی در این میان پرونده تایوان را مفتوح کرده که به موازات آن تقویت شرکای خود یعنی ژاپن و کره جنوبی را در دستور کار قرار داده است. نکته آخر این است که اروپایی‌ها به دنبال آن هستند که به تمام دنیا بفهمانند در قضیه اوکراین به صورت تمام قد با آمریکایی‌ها هماهنگ هستند و سفر اخیر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به آلمان و دریافت بسته‌ کمک‌های نظامی هنگفت از برلین هم در این راستا تحلیل می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز