خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

اعلام حمایت نظامی بایدن از تایوان، تَله سیاسی برای چین خواهد بود/ پکن نظاره‌گر «سفره مین‌گذاری» شده اوکراین برای روسیه است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۵۲۴۷

کارشناس مسائل آمریکا گفت: واشنگن سعی می‌کند تا چین را همانند روسیه که در اوکراین درگیر کرد، تحریک کند تا به تایوان حمله نظامی انجام دهد.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به موضع رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد مقابله به مثل نظامی با چین با محوریت تایوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چندی پیش جو بایدن در کنفرانس مشترک خبری خود با نخست‌وزیر ژاپن در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران صراحتاً اعلام کرد که اگر چین بخواهد اقدام نظامی علیه تایوان انجام دهد، ایالات متحده دست به مداخله نظامی خواهد زد. عده‌ای از رسانه‌ها و حتی سیاستمداران در خارج و داخل آمریکا این سخنان بایدن را یک نوع گافِ سیاسی اعلام کردند، اما واقعیت این است که موضع رئیس‌جمهوری آمریکا را نمی‌توان گاف سیاسی قلمداد کرد. بایدن در بیخِ گوشِ چین و از خاک ژاپن صراحتاً پیام مورد نظر خود را به پکن مخابره کرد. این پیام در حالی به گوش چینی‌ها می‌رسد که روسیه در اوکراین گرفتار شده و کمک‌های زیادی از سوس غرب، روانه کی‌یف شده است.

وی ادامه داد: بایدن در این فضا به چین گوشزد می‌کند که اگر قرار باشد به تایوان حمله کنند، واشنگتن هم به شیوه خودش وارد این منازعه خواهد شد. این پیام در حالی به گوش چین می‌رسد که آنها هم در حال مشاهده هزینه‌های روسیه در اوکراین هستند. توجه کنید که منشأ قدرت روسیه، نظامی و منشأ قدرت چین، اقتصاد است. به همین دلیل فکر نمی‌کنم که چینی‌ها بخواهند در شرایط کنونی جهان، اقتصاد خود را با مشکل روبه‌رو کنند. بر این  اساس باید گفت که بایدن با اعلام مواضعش، سه هدف را دنبال می‌کند. نخست اینکه او با مخابره این پیام به چینی‌ها هشدار نظامی داد. دوم، تحریک چین توسط آمریکا بود که دقیقاً نمایی مشابه با تحریک روسیه علیه اوکراین را به تصویر می‌کشد. هدف سوم بایدن هم ایجاد فاصله میان روسیه و چین است تا بتواند این دو قطب را از هم دور کرده و اهداف خود را اجرایی کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به همین دلیل سفر بایدن به ژاپن و کره‌جنوبی را نمی‌توان صرفاً اقتصادی دانست؛ بلکه مواضع او به صورت عینی سیاسی است و اساساً ایالات متحده هدف نهایی خود را چین می‌داند. نکته مهم در این میان بحث روابط تجاری آمریکا و چین است. این رقم چیزی حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد شده و حالا پرسش مهم‌تر این است که چین با کدام کشور می‌تواند این میزان مبادله اقتصادی داشته باشد؟ به همین دلیل فکر می‌کنم که فکر و ذکر چین اقتصادش است ولی در این میان آمریکا در حال چنگ و دندان نشان دادن به پکن است. این اقدام‌ها نشان می‌دهد واشنگن سعی می‌کند تا چین را همانند روسیه که در اوکراین درگیر کرد، تحریک کند تا به تایوان حمله نظامی انجام دهد. در مقابل، پکن هم نمی‌خواهد که آمریکا فراموش کند تایوان متعلق به چین است و همیشه اقداماتی را انجام داده که پیام اخطار خود را به گوش واشنگتن برساند.

بیگدلی افزود: معتقدم واکنش تند چین به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا یک امر طبیعی و البته معمول در چارچوب روابط بین‌الملل است اما چینی‌ها می‌دانند که باز هم در این میان مساله اقتصاد مطرح است. چین در بازار کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، کانادا و استرالیا میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده است و نمی‌خواهد با تنش نظامی این سرمایه‌گذاری‌ها را به خطر بیندازد. به عنوان نمونه، میزان سرمایه‌گذاری چین در استرالیا حتی بیش از آمریکا و انگلیس است و به همین دلیل حتی چینی‌ها در پرونده اوکراین هم نمی‌خواهند بیش از حد به سمت روسیه متمایل شوند؛ چراکه برای آنها اقتصاد از همه چیز مهمتر است. از سوی دیگر، باید توجه داشت که آمریکایی‌ها برای روسیه، سفره‌ای به نام اوکراین پهن کرده و درون آن را «مین‌گذاری» کردند و حالا چین در حال مشاهده این صحنه است که البته هزینه‌های آن بیشتر به چشم پکن می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چین به خوبی می‌بیند که اتحاد میان اروپا و آمریکا چگونه علیه روسیه عمل می‌کنبد و به خوبی در حال رصد و مشاهده تمام پرونده اوکراین و خصوصاً پیامدهای اقتصادی آن است. بر این اساس باید گفت که تهدید چین توسط بایدن با محوریت تایوان را باید یک هشدار علنی دانست که البته می‌تواند به یک تَله سیاسی برای چین تبدیل شود. متعاقباً پکن هم به چنگ و دندان نشان دادن خود علیه آمریکا ادامه خواهد داد. این در حالیست که اعلام حمایت نظامی بایدن از تایوان آن هم علیه چین باعث شده تا محبوبیت او در داخل آمریکا با کاهش روبه‌رو شود که در این میان همین مواضع می‌تواند به ابزار انتقاد برای جمهوری‌خواهان علیه بایدن تبدیل شود که ممکن است در انتخابات پیش‌رو از سوی آنها مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز