خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

۳ هدف اصلی بایدن از سفر به ژاپن و کره‌جنوبی/ ابعاد راهبرد بی‌اعتنایی آمریکا به اقدام‌های کره‌شمالی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۰۶۸

کارشناس مسائل آمریکا گفت: پذیرش شراکت با واشنگتن برای ژاپن و کره‌جنوبی هزینه‌ساز است و آمریکا هم از این طریق به دنبال برجسته کردن تهدید چین در ابعاد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد و دلایل سفر جو بایدن به شرق آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: کره‌جنوبی و ژاپن متحدان آمریکا و غرب در دورترین نقطه شرق به حساب می‌آیند که دموکراسی خاص خود را دنبال می‌کنند. ژاپن متحمل ضربات بزرگی از آمریکا در جنگ جهانی و در قضیه بندر پرل‌هاربر شد اما در نهایت شاهد یک ائتلاف‌سازی میان واشنگتن با توکیو هستیم. در ادامه سئول هم در گذر زمان به یک قدرت اقتصادی و سیاسی بزرگ در جهان تبدیل شد و از این نظر زمانی که ایالات متحده تحریم‌های ایران را عملیاتی می‌کند ژاپن و کره‌جنوبی هم مجبور هستند تا از سیاست‌های این کشور دنباله‌روی کنند. به همین دلیل ما یک ائتلاف کاملاً مشهود میان این دو کشور شرق آسیا با آمریکا و غرب را می‌بینیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر آمریکا اعلام می‌کند که چین تهدید اول و آخر است ولی باید توجه داشت که این مواضع ایالات متحده برای ژاپن و کره‌جنوب هزینه‌هایی را به دنبال داشته و خواهد داشت و در مقابل راهبردهای ایالات متحده به صورت عینی پیاده‌سازی می‌شود. به موازات این وضعیت چین توانسته طی دوره‌های اخیر خود را به عنوان یک قدرت اقتصادی به دنیا معرفی کند و یک سطح رفاه نسبی را برای شهروندان به وجود آورده است. در این میان سفر بایدن به کره جنوبی و ژاپن می‌تواند یک هدف مهم دیگر یعنی تقویت روابط با تایوان را هم مطرح کند. چینی‌ها تایوان را به صورت علنی بخشی از خاک خود می‌دانند و ایالات متحده از همین مجرا به دنبال آزار پکن در ابعاد سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی است. لذا پذیرش این یارگیری‌ها به هر ترتیب برای ژاپن و کره‌جنوبی هزینه‌ساز است و آمریکا هم از این طریق به دنبال برجسته کردن تهدید چین در ابعاد منطقه‌ای  و فرامنطقه‌ای است.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: مورد دیگری که در سفر بایدن به ژاپن و کره جنوبی باید مد نظر قرار بگیرد، مسأله بحران اوکراین است. واقعیت این است که این پرونده هر روز از نظر سیاسی و اقتصادی ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. ما از زمان تزارها و سپس در زمان اتحاد جماهیر شوروی و حالا در دوران فدراسیون روسیه شاهد تعرض مسکو به بسیاری از کشورها و مداخله‌های چندجانبه آنها بوده‌ایم و حالا هم این روند به صورت دیگری دنبال می‌شود. به همین دلیل معتقدم بایدن بخشی از سفر خود را به روسیه تخصیص داده ولی ممکن است به صورت علنی از این پرونده و اقداماتی که علیه روس‌ها در فکر دارند سخن نگویند. در مورد ژاپن هم باید یادمان باشد «جزایر کوریل» که متعلق به این کشور بوده حالا در تصرف روس‌ها است و به همین دلیل آنها در مقیاس کلی راهی ندارند جز اینکه از سیاست‌های ایالات متحده تبعیت کنند.

مجلسی افزود: در این بین موضوع و پرونده کره‌شمالی هم مطرح است و به همین جهت ائتلاف آمریکا با ژاپن و کره جنوبی چند هدف عمده دارد که در رأس آنها روسیه و چین است. من معتقدم این کشمکش‌ها و تعمیق اختلاف‌ها در مقیاس کلان، می‌تواند آینده جهان را با مشکل روبه‌رو کند و حتی ممکن است آمریکا به دنبال فروپاشی روسیه باشد تا خود را قدرت بلامنازعه در دنیا مطرح کند. در این میان بحث کره شمالی و تهدیدات آن هم اساساً یک اهرم به حساب می‌آید. آمریکا می‌خواهد کره شمالی اقداماتش را مانند گذشته ادامه دهد و این اقدام‌ها را به مانند یک سایه بر سر ژاپن و کره جنوبی قرار دهد تا در نهایت حضور خود در شرق آسیا و شراکتش با سئول و توکیو را توجیه کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس آنها هم چشم به حمایت آمریکا دارند؛ چراکه چین و کره‌شمالی دو تهدید اصلی برای ژاپن و کره جنوبی به حساب می‌آیند. لذا سفر بایدن اگر چه چندین ضلع دارد، اما در نهایت یک راهبرد تحکیم شراکت با دو کشور مذکور در عرصه اقتصادی، سیاسی و نظامی در بطن آن قرار دارد که در سوی دیگر می‌توان آن را چنگ و دندان نشان دادن به چین و روسیه قلمداد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز