خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

گفت‌وگوی «بایدن» و «شی» برای تنظیم روابط است/ اختلاف دو طرف باعث انسداد منافذ دیپلماسی نمی‌شود/ حجم تجارت، مانع از درگیری خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۶۷۰

کارشناس مسائل آمریکا گفت: ایالات متحده مایل نیست که بیش از حد سر به سر چین بگذارد و به همین دلیل دو طرف تلاش می‌کنند با تنظیم روابط و گفت‌‌وگوی دوطرفه، درگیری را تا حد زیادی کاهش دهند و از آن دوری کنند.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد و دلایل اولین دیدار رؤسای جمهوری چین و آمریکا که به صورت مجازی برگزار می‌شود در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اختلافات میان چین و آمریکا سابقه دیرینه دارد و مربوط به وضعیت کنونی یا سال‌های اخیر نمی‌شود. دو طرف نگران نفوذ سیاسی، اقتصادی و نظامی یکدیگر در اقصی نقاط جهان هستند و در این میان باید توجه داشت که بازارهای تجاری و مسائل امنیتی - نظامی به خصوص در حوزه تایوان، هنگ‌کنگ و دریای چین به شدت برای پکن اهمیت دارد و نگران از نفوذ ایالات متحده در این جغرافیا است. از سوی دیگر، بزرگ‌ترین حجم تجارت جهان بین آ‌مریکا و چین اتفاق می‌افتد ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که آمریکا بازار چین را در خاک خود به نوعی گرو گرفته است تا بتواند سیاست‌های خود را پیاده کند.

وی ادامه داد: در این میان ایالات متحده هم نگران نفوذ چین در حوزه اقتصادی است. این نفوذ از خاورمیانه، شرق‌آسیا، جنوب‌آسیا، آفریقا و حتی اروپا را در برگرفته است و این برای ایالات متحده چندان خوشایند نیست. در این میان توجه داشته باشید که تنش‌ها میان آ‌مریکا و روسیه هم به نوعی در حال تشدید شدن است، اما به هر حال چین و روسیه پیمان استراتژیکی را باهم به امضا رساندند که آمریکایی‌ها را نگران کرده است. بر این اساس آمریکا از یک سو باید چین را در حوزه‌های مختلف تحت فشار قرار دهد و در طرف دیگر روسیه را به دلیل پرونده‌های متعددی مانند اوکراین و حتی بلاروس مورد هدف قرار دهد. بسیاری معتقدند تنش بین روسیه و آ‌مریکا و همچنین تقابل میان چین و آمریکا می‌تواند به یک درگیری نظامی بیانجامد اما به نظرم این تحلیل غلط است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ایالات متحده مایل نیست که بیش از حد سر به سر چین بگذارد و به همین دلیل دو طرف تلاش می‌کنند با تنظیم روابط و گفت‌‌وگوی دوطرفه، درگیری را تا حد زیادی کاهش دهند و از آن دوری کنند؛ چراکه اگر قرار باشد بین دو طرف درگیری رخ بدهد مطمئناً جنگ هسته‌ای به راه می‌افتد. عنصر دیگری که باعث می‌شود پکن و واشنگتن از درگیری با یکدیگر پرهیز کنند، افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها از سوی دو طرف در خاک یکدیگر است. زمانی که این سرمایه‌گذاری‌ها افزایش پیدا می‌کند عملاً دو طرف به اقتصاد یکدیگر وابسته می‌شوند و به همین دلیل، این مساله جنبه پیشگیری از شروع هرگونه درگیری را دارد. آمریکایی‌ها حتی برای فهم دو طرف از وضعیت کنونی، به مذاکره با چین پرداختند و چینی‌ها می‌دانند که باید به مذاکره با آمریکا برگردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که دو طرف استراتژی مشخصی در سیاست خارجی دارند و دهه‌ها است که عملاً کار برای مذاکره را به صورت واضح آموخته‌اند اما در مورد کشورهای دیگر اینگونه نیست. چین و آمریکا ملاحظاتی در مورد روابط خود با یکدیگر دارند، اما اختلافات شدید میان دو طرف باعث نشده که تمام منافذ دیپلماسی را مسدود کنند. آنها با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد و امروز هم اولین دیدار رؤسای جمهوری آمریکا و چین در دولت بایدن برگزار خواهد شد که اگر چه به صورت مجازی خواهد بود، ولی اهمیت مثال‌زدنی دارد. این در حالی است که دو طرف در حین اینکه باهم مذاکره می‌کنند اما ابزارهای قدرت علیه یکدیگر را هم تقویت می‌کنند و این بدان معنی است که در اوج اختلاف‌ها نباید تمام درها را به روی یکدیگر بست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز