خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل گسترش همکاری ژاپن و ناتو/ ابعاد جدید ائتلاف‌سازی آمریکا علیه چین و روسیه در شرق‌آسیا

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۰۹۸۸

مدیرکل پیشین شرق‌آسیای وزارت خارجه گفت: توکیو عملاً به دنبال گام برداشتن علیه روسیه بوده و از منظر دیگر آنها به دنبال تأمین امنیت خود ذیل سایه ناتو و آمریکا هستند.

«سیدجلال ساداتیان» مدیرکل پیشین شرق‌آسیای وزارت خارجه در تشریح ابعاد تصمیم ژاپن برای گسترش همکاری با ناتو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از آنکه به دلایل تحکیم روابط ژاپن و ناتو بپردازیم باید بگویم که ایالات متحده از قدیم‌الایام به دنبال آن بوده که تمرکزش را بر اقیانوس آرام و در نهایت چین بگذارد که حالا در خلال این موضوع پرونده اوکراین و روسیه هم مطرح می‌شود. بسیاری از تحلیلگران مطرح دنیا معتقدند که جنگ اوکراین اساساً دام آمریکا برای روس‌ها بود ولی در مجموع باید توجه داشت که ایالات متحده از گذشته به دنبال گسترش نفوذ خود در شرق آسیا بوده است. واشنگتن حداقل از یک دهه پیش و به خصوص پس از پاندمی کرونا به این نتیجه رسید که چینی‌ها به دنبال لطمه زدن به اقتصاد غرب و ایالات متحده هستند و به همین دلیل بحث بر سر این بود که دولت بایدن از سال ۲۰۲۰ میلادی روند تشدید تقابل را در دستور کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: در این بین روسیه با حمله به اوکراین به نوعی به غرب کمک کرد تا اروپا و آمریکا بتوانند نگاه ضد شرقی خود را توسعه بدهند و در این میان حالا نه تنها سوئد و فنلاند خواهان پیوستن به ناتو هستند، بلکه ژاپنی‌ها هم به دنبال گسترش روابط خود با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی رفته‌اند. مجموع این مؤلفه‌ها نشان می‌دهد یک بحران ارگانیک در بیخ گوش روسیه به وجود آمده است؛ چراکه آنها فکر می‌کردند اگر حمله به اوکراین عملیاتی شود نهایتاً همانند سال ۲۰۱۴ با آنها برخورد می‌شود که این البته یک اشتباه محاسباتی بزرگ بود. در سایه این اشتباهات، تحریم و ائتلاف‌سازی‌ها علیه مسکو شکل گرفت که یکی از آنها تشدید فضای بین‌المللی علیه روسیه بود. ژاپن هم‌اکنون وارد میدان بازی با آمریکا شده است و حالا به دنبال آن است تا بتواند بیش از گذشته به ناتو و کشورهای اروپایی نزدیک شود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: به همین جهت اینکه روابط ژاپن با ناتو و ساختار نظامی امنیتی غرب قرار است عمیق‌تر و گسترده‌تر شود نشان می‌دهد که توکیو عملاً به دنبال گام برداشتن علیه روسیه بوده و از منظر دیگر آنها به دنبال تامین امنیت خود ذیل سایه ناتو و آمریکا هستند. واقعیت غیرقابل انکار این خواهد بود که آمریکا در حال بهره‌برداری همه‌جانبه از پرونده اوکراین است. اینکه گفته شده نخست‌وزیر ژاپن قرار است در نشست آتی سران ناتو در اسپانیا شرکت کند عملاً نشان می‌دهد که آمریکا در حال مخابره پیام تهدید صرفا به سوی روسیه نیست، بلکه واشنگتن و ساختار سیاسی آن، چین را هم در این پرونده مد نظر قرار داده است.

وی در پایان با اشاره به عزم ایالات متحده برای فراهم کردن جبهه واحد علیه روسیه و چین خاطرنشان کرد: آمریکا نه تنها ژاپن بلکه اروپایی‌ها را هم برای افزایش قدرت تقابل با چین وارد ناتو کرده است و باید توجه داشت که این تقابل صرفاً متمرکز بر بحث نظامی نیست؛ بلکه مساله اقتصاد و امنیت به علاوه جنگ تکنولوژی هم در این بین مطرح است. از این جهت، آمریکایی‌ها با استفاده از فضای بین‌المللی خلق شده پس از بحران اوکراین بدنبال آن هستند تا هم در غرب و هم در شرق دست به ائتلاف‌سازی بزنند. در این میان ژاپن هم برای تحکیم نفوذ خود در شرق آسیا با آمریکا علیه چین و روسیه هم پیمان شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز