خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

اروپا با تحریم نفت روسیه به دنبال انسداد منافذ اقتصادی است/ چین در قبال حمایت از مسکو محافظه‌کاری به خرج می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۹۰۳۸

کارشناس مسائل اروپا گفت: آلمان‌ها بعد از الحاق جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه به دنبال افتتاح خط لوله نورداستریم ۲ بودند ولی حالا رویکردشان در قبال مسکو تغییر کرده است.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح پیامدهای توافق اتحادیه اروپا برای تحریم ٩٠ درصدی نفت روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: یکی از متغیرهای مؤثر در توانایی شوروی سابق و روسیه فعلی، بحث انرژی و صادر کردن آن به سراسر دنیا است. این کشور روزانه چیزی حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و به همین دلیل ما تاثیر قطب انرژی در جهان را بر مسائل سیاسی نظامی و حتی اقتصادی را شاهد هستیم. از زمان شروع جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تاکنون نظاره‌گر آن بودیم که یک آرایش مشخص علیه حوزه انرژی روسیه و صادرات آن به سایر جهان شکل گرفته است. به یاد داریم که پیش از فروپاشی شوروی، خط لوله صادرات نفت و گاز مسکو به اروپا به کار خود ادامه داده بود و بر همین اساس معتقدم که یک روند مشخص برای هدف قرار دادن بازار انرژی روسیه در این بین مطرح شده است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که همین حالا برخی از کشورهای اروپایی مشتری دریافت نفت و گاز روسیه هستند اما از سوی دیگر باید توجه شود که اروپایی‌ها همواره به دنبال کم کردن وابستگی خود به انرژی روسیه بودند. در این میان باید متوجه بود که اروپا طی یک دهه گذشته سعی داشت تا جایگزین جدیدی برای انرژی روسیه پیدا کند و به همین دلیل اقدام‌های اروپا و سیاست کاهش وابستگی به روسیه هم در مدار این پرونده قرار گرفت. دولت‌های اروپایی حالا در یک مدار مشخص و یک سناریو تایید شده از سوی ایالات متحده قرار گرفتند و حالا بسیاری از معادلات تغییر پیدا کرده است. آنها می‌خواهند بازارهای جدید برای دریافت نفت و گاز از کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای آسیایی به وجود بیاورند که این می‌تواند برای روسیه بسیار خطرناک و زیان‌بار باشد. در این بین اگر بازارهای جدید به وجود بیاید و روند خرید انرژی از کشورهای دیگر ادامه داشته باشد، بدون تردید روسها با مشکلات عدیده روبرو خواهند شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: توجه کنید که اخیراً اتحادیه اروپا ورود دو سوم از نفت و گاز روسیه به قاره سبز را ممنوع اعلام کرده و همین همگرایی باعث شده تا انتقادهای زیادی از سوی مسکو روانی پایتخت‌های اروپایی شود. این در حالی است که آلمان هم در حال خروج از سیاست محافظه‌کارانه خود است. به یاد داریم که آنها بعد از الحاق جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ میلادی به خاک روسیه به دنبال افتتاح خط لوله نورد استریم ۲ بودند ولی حالا و پس از حمله مسکو به اوکراین، این روند تغییر پیدا کرده است؛ لذا باید گفت که آلمان‌ها به نوعی از روسیه فاصله گرفتند و به دنبال همگرایی بیشتر با ایالات متحده و کشورهای اروپایی رفتند که همین موضوع باز هم برای روسها گران تمام شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان روس‌ها تلاش خود را برای تصرف شرق و جنوب به اوکراین دو چندان کرده‌اند و به همین دلیل معتقدم که آنها در محور نظامی به گونه‌ای پیش خواهند رفت که حداقل بتوانند یک پیروزی مشخص برای خود دست و پا کنند. از سوی دیگر باید متوجه بود که در حوزه اقتصاد هم روسیه به دنبال آن است تا بتواند با چین کار کند و حالا به دنبال آن است که نفت خود را به قیمت بسیار پایین‌تر به پکن بفروشد. اما به هر ترتیب در نقطه مقابل شاهد چسبندگی اقتصاد چین به غرب هستیم و همین مساله باعث می‌شود که چین در قبال حمایت از روسیه محافظه‌کاری به خرج دهد. لذا عدم خریداری نفت و گاز روسیه از سوی غرب و تحریم انرژی آن، می‌تواند پیامد خطرناکی برای مسکو داشته باشد و به نوعی نشان می‌دهد آنها به دنبال بستن منافذ اقتصادی مسکو هستند. حال باید دید که روس‌ها این اقدام اروپایی‌ها را چگونه می‌خواهند پاسخ بدهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز