خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل تردید مقام‌های آلمان برای سفر به اوکراین/ ابعاد سیاسی - نظامی مشارکت برلین با اتحادیه اروپا علیه روسیه

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۹۳۹۸

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: صدراعظم آلمان به دلیل مواضع رئیس‌جمهوری اوکراین علیه برلین در داخل کشورش مورد انتقاد است و از خارج هم به دلیل گره‌هایی که با روسیه دارد در خصوص عزیمت به کی‌یف تحت فشار است.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل ایجاد تردید میان مقام‌های آلمان برای سفر به اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دنیای سیاست دنیا پارادوکس‌ها است و هیچگاه زیبا و نازیبا به طور کامل خود را در کنار هم به نمایش نمی‌گذارد. بر همین اساس اینکه اخیراً اعلام شده مقام‌های آلمان در تردید برای سفر به اوکراین هستند، نشان می‌دهد اوضاع در برلین چندان مناسب نیست و از حیث سیاسی، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان با مصائب زیادی در سیاست داخلی و خارجی رو‌به‌رو است. در این میان بسیاری در داخل آلمان معتقدند موضع‌گیری‌های اخیر رئیس‌جمهوری اوکراین علیه این کشور به گونه‌ای است که نباید صدراعظم این کشور یا هر مقام دیگر به کی‌یف سفر کند. احزابی مانند سوسیال دموکرات‌ها در برلین مخالف این اقدام سیاسی توسط مقامات کشورشان هستند که بخش اعظمی از این مخالفت‌ها به مواضع کی‌یف حین و بعد از حمله روسیه برمی‌گردد.

وی ادامه داد: به یاد داریم که رئیس جمهوری اوکراین بارها در اظهارات خود تأخیر آلمان در ارسال تسلیحات به کشورش را مورد انتقاد جدی قرار داد و از سوی دیگر تردیدهای برلین در خصوص همراه شدن با اروپا علیه مسکو را به باد انتقاد گرفت. در این میان صدراعظم آلمان و سایر مقام‌های این کشور به دلیل گره‌هایی که در روابط مسکو و برلین وجود دارد، یک نزدیکی مخاطره‌آمیز را رقم زدند و نمی‌توانند بیش از حد علیه روس‌ها اقدام کنند. اروپایی‌ها در دهه گذشته به صورت صریح و عیان شاهد آن بودند که برلین به روسیه نزدیک شده است و البته روس‌ها هم از این مسأله استقبال کردند که فراز و فرودهای زیادی در این میان وجود داشته است. این روند به نوعی نشان می‌دهد که اوضاع در شرایط کنونی با یک تضاد از جانب برلین روبه‌رو است و به طبع باید توجه داشت که روابط به نوعی میان آلمان و اوکراین تا حدودی مه‌آلود شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نکته مهمی که در این میان کمتر به آن توجه می‌شود این است که اساساً جنگ اوکراین، ابعاد اجتماعی و جامعه شناختی متفاوتی را به وجود آورده که برای درک آن باید به منحنی‌های سیاسی در اتحادیه اروپا و همچنین روابط دو سویه برلین با اوکراین و روسیه اشاره کرد. آلمان به دلیل آنکه یکی از سکانداران اصلی اتحادیه اروپا به حساب می‌آید، عملاً مورد توجه اعضای اتحادیه اروپا و سایر دولت‌های غربی و شرقی قرار دارد. این کشور از حیث صنعتی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی جایگاه خاصی در جهان دارد و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از دولت‌های غرب و شرق قرار دارد. بر این اساس، به نظرم مخالفت با سفر صدراعظم آلمان به اوکراین چندین لایه دارد. این سفر در حالی مورد مناقشه قرار گرفته که در برلین، گرایش‌های گریزناپذیر از اتحادیه اروپا مطرح بوده است اما در کل باید توجه داشت که آلمان یک جغرافیای مهم در اروپا به حساب می‌آید.

مطهرنیا افزود: آلمان بحران‌های مختلف اقتصادی و سیاسی زیادی را از سر اتحادیه اروپا گذرانده و اساساً برلین را باید یه نقطه مهم در قبال مواجهه با مشکل‌های اتحادیه اروپا دانست. بسیاری از استراتژیست‌ها و تحلیل‌گران معتقدند که آلمان کشوری است که به راحتی می‌تواند چالش‌ها و بحران‌ها را برآورد کند و سپس برای آن یک راه حل قطعی و منطقی طرح کند. اما به هر ترتیب برلین را باید بخشی از اتحادیه اروپا دانست که بسیاری از دولت‌های کوچک‌تر این بلوک سیاسی، اقتصادی و سیاسی چشم‌شان به سوی آن خیره شده است. لذا همانگونه که همگرایی برلین و مسکو با یکدیگر امتیاز محسوب می‌شود، به همان اندازه هم یک مسکوی تهاجمی می‌تواند برای آلمان و سایر پایتخت‌های اروپایی خطرناک باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در عین حالی که صدراعظم آلمان تلاش می‌کند توازن را رعایت کند، به خوبی می‌داند که اروپای متحد مهمتر از هر چیز دیگر است. این در حالی است که اخیراً آلمان‌ها بودجه‌ای در حدود یک میلیارد یورو برای ارسال تسلیحات به اوکراین تصویب کردند که اساساً ارسال این تسلیحات هم به نوعی می‌تواند همگرایی برلین با کشورهای اروپایی را به تصویر کشد. نکته دیگر این است که برخی از کشورهای اروپایی مانند اتریش به سوی روسیه متمایل شده‌اند و مسکو هم در بحث صادرات انرژی به آنها اطمینان کامل داده و حتی اعلام کرده که می‌توانند این مبالغ را به یورو محاسبه و پرداخت کنند. همین موضوع می‌تواند از یک سو تهدید کننده اتحادِ کشورهای اروپایی باشد و از سوی دیگر هم می‌تواند سایر دولت‌ها را برای خرید انرژی از رویه مجدداً تشویق کند که در ضدیت با سیاست‌های آمریکا و اوکراین قلمداد می‌شود.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز