خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از سیدرضا صدرالحسینی:

پاکسازی نوار غربی؛ رعایت حسن همجواری توسط بغداد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۸۸۵۳

در قانون اساسی عراق آمده است که نباید از این سرزمین به همسایگان تهدیدی وارد شود و به نظرم همین موضوع به صورت کاملاً مشخص توسط دولت فعلی اجرایی شد.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح ابعاد و دلایل توافق بغداد و گروه‌های مسلح تجزیه‌طلب برای تحویل سلاح‌های خود پرداخت که به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

طرح جمهوری اسلامی ایران برای تأمین امنیت و منافع ملی خود در منطقه مرزی همجوار با استان‌های کُردنشین عراق از زمان نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی مطرح شد که یک کمیته سه نفره متشکل از نمایندگان ایران، دولت بغداد و اقلیم کردستان تشکیل شد و گفت‌وگوهای کارشناسی در این خصوص صورت گرفت. در اواخر دولت مصطفی الکاظمی قول و قرارهایی گذاشته شد اما روند اجرایی آن با کُندی همراه بود. در دولت السودانی موضوع توسط دولت بغداد به شدت پیگیری شد و قرار شد که دولت مرکزی بغداد در این خصوص به صورت مستقیم اقدام کند و به همین دلیل اقدامات دو جانبه بغداد و اقلیم کردستان به سرعت پیش رفت و بیش از ۲۰۰ میلیون دلار توسط نخست‌وزیر عراق برای اجرای این طرح مصوب و سرمایه‌گذاری شد و نزدیک به دو هزار نفر از نیروهای مرزبانی به دستور السودانی به مناطق مرزی مشترک اعزام شدند و حتی پایگاه‌های مرزی در این خصوص ساخته شد و در حقیقت دولت مرکزی بر اساس توافقاتی که با تهران داشتند، این مهم را اجرایی کردند.

در قانون اساسی عراق آمده است که نباید از این سرزمین به همسایگان تهدیدی وارد شود و به نظرم همین موضوع به صورت کاملاً مشخص اجرایی شد. در این رابطه شش ماه قبل ضرب‌الاجلی از سوی ایران به گروه‌ها و جریانات تجزیه‌طلب مستقر در مناطق مرزی داده شده بود و بغداد نسبت به این موضوع از خود جدیت نشان داد و مراکز تجمع عناصر این جریان‌ها در غارها و تونل‌های درون کوه‌ها را تخلیه کردند و باتوجه به توافق صورت‌گرفته میان عراق با اقلیم کردستان، عناصر مذکور به عمق خاک این کشور منتقل شدند. سفر اخیر فوأد حسین، وزیر خارجه عراق به تهران که چندی روز پیش انجام شد در اصل ارائه یک گزارش مشخص از اقداماتی بود که اخیراً بغداد درباره پرونده مذکور انجام داده است که مشخص شده بیش از ۹۰ درصد توافق‌های انجا شده به ورطه عملیاتی شدن درآمده است.

این در حالیست که نخست‌وزیر عراق به نوعی فرمانده ستاد نیروهای مسلح و وزیر کشور عراق را مامور تسریع اقدامات و نظارت بر اجرای این اقدامات کردند تا اجرای این طرح به خوبی انجام شود. لذا باید بگویم که دیگر تهدید ملموسی از سوی جریان‌های تجزیه‌طلب در پشت مرزهای کشور، متوجه استان‌ها و مرزهای غربی ما نخواهد بود که به نظرم دولت فعلی عراق در اجرای آن بسیار عملکرد خوبی از خود به ثبت رساند. نکته مهم این است که مجموعه جریان‌های تجزیه‌طلب در طول ۴۰ سال گذشته مورد حمایت رژیم صهیونیستی و سرویس‌های اطلاعاتی غربی بودند اما در نهایت دولت السودانی توانست با اقدامات خود حسن همجواری را به معنای واقعی کلمه عملیاتی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز