خبرگزاری کار ایران

نعیمی در گفت‌وگو با ایلنا؛

خواست عراق همگرایی کشورهای پیرامونی‌اش برای همکاری‌های اقتصادی است/ برخی کشورهای منطقه، منافع کشورهای فرامنطقه‌ای را به منافع ملی خود ترجیح می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۱۳۶۷

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: نگاه عراق این است که کشورهای پیرامونی در چهارچوب یک سیاست واحد نسبت به عراق و نسبت به امکانات و توانمندی‌های مشترک به یکدیگر نزدیک شوند.

مصیب نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل اهمیت «کنفرانس بغداد ۲» برای عراق و در پاسخ به این سوال که نخستین دور این کنفرانس سال گذشته و در جریان نخست وزیری مصطفی الکاظمی با نگاه به گسترش همکاری با کشورهای عربی منطقه و کشورهای فرامنطقه‌ای در بغداد برگزار شد، با روی کار آمدن نخست‌وزیر جدید در عراق، این کشور به دنبال چه دستاوردهایی از نشست‌های این چنینی است، گفت: «کنفرانس بغداد ۲» در ادامه کنفرانسی است که سال گذشته به ریاست مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر پیشین عراق در این کشور برگزار شد و نگاه آن همگرایی کشورهای پیرامونی عراق است. خود الکاظمی نیز طرحی داشت که در آن همگرایی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی مورد نظر نخست وزیر وقت عراق بود. در کنفرانس بغداد ۱ نیز یکی از موضوعات مورد بحث کاهش تنش میان ایران و عربستان به عنوان دو کشور مهم تأثیرگذار در عراق بود که تا حد خوبی پیش رفته بود اما به دلیل برخی مسائل حاشیه‌ای اکنون متوقف شده است و حالا نیز خواست کشورهای حاضر در نشست نیز ادامه همان روند کاهش تنش است.

وی ادامه داد: نگاه عراق این است که کشورهای پیرامونی در چارچوب یک سیاست واحد نسبت به عراق و نسبت به امکانات و توانمندی‌های مشترک به یکدیگر نزدیک شوند. در مشورت‌های اولیه در جریان سفر السودانی، نسخت وزیر عراق به ایران نیز این مسائل مورد تأیید ایران قرار گرفت چرا که نگاه کلان جمهوری اسلامی ایران نیز مبتنی بر همگرایی کشورهای منطقه است. از این رو انتظار می‌رود یک زمانبندی مناسبی برای آغاز پروژه‌های اقتصادی با محوریت عراق تعیین شود.

وی افزود: خط ریلی ایران به عراق و ادامه آن به طرف اردن و سوریه تا مصر و آفریقا طرح بسیار کلان و با اهمیتی است که در اجلاس پیشین مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت حتی عراق تقبل کرده بود تا به کشورهایی که توان مالی مناسبی ندارند در این راستا کمک کند. طرح های گشایش مرزهای کشورها از بعد فعالیت های اقتصادی نیز مورد بحث بود. لذا هدف این پروژه این است که ضمن کاهش تنش سیاسی میان کشورهای منطقه و پس از آن طرح‌های اقتصادی عنوان شده و میان کشورهای پیرامونی عراق به سرانجام برسد.   

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که عراق همواره نگرانی خود را از تأثیرپذیری این کشور از اختلافات همسایگان بیان کرده است، در همین راستا نیز میانجیگری گفت‌وگوهای کاهش تنش میان ایران و عربستان را به عهده گرفت، آیا همچنان چشم‌انداز روشنی برای تداوم نقش آفرینی عراق و باز شدن گره ایجاد شده در روند مذاکرات وجود دارد، گفت: عراق به عنوان میانجی و کشوری که هم برای جمهوری اسلامی ایران و هم عربستان سعودی از اهمیت بالایی در زمینه‌های سیاسی، عمق استراتژیک و اقتصادی برخوردار است؛ لذا این موقعیت از طرف تهران و ریاض مورد قبول است و هر دو طرف چراغ سبز را برای نقش‌آفرینی این کشور نشان دادند و ۵ دور گفت‌وگو نیز با موفقیت برگزار شد. البته جمهوری اسلامی از ابتدا نسبت به همکاری با همه کشورهای اسلامی مشتاقانه عمل کرده و این چراغ سبز به همه کشورهایی که خواهان نقش‌آفرینی در این رابطه هستند نشان داده شده است. 

وی ادامه داد: حال اینکه برخی کشورهای منطقه، منافع کشورهای فرامنطقه‌ای مانند ایالات متحده را به منافع ملی خود ترجیح می‌دهند به نگاه این کشورها برمی‌گردد اما جمهوری اسلامی سال‌هاست که به دنبال همگرایی با کشورهای منطقه است و از بسیاری از اقدامات نیز چشم‌پوشی کرده است. امیدوار هستیم برخی کشورها مانند عربستان سعودی با مشاهده نتایج اقدامات پیشین و تنش‌آفرینی خود، امروز اراده لازم را برای تغییر رفتار از خود نشان دهند. ریاض که روزی مجموعه‌ای را برای حمله به یمن رهبری می‌کرد امروز تقریبا هیچ هم پیمانی در این رابطه در کنار خود ندارد و حتی امارات نیز در تلاش است تا مسیر دیگری را دنبال کند. همین نکته کافی است که این کشورها تجدیدنظری در رفتارهای خود داشته باشند که اگر این چنین باشد زمینه برای همکاری‌های گسترده وجود دارد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز