خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

ابعاد و دلایل برکناری وزیر دفاع اوکراین/امکان‌سنجی تشدید درگیری‌ها میان کی‌یف و مسکو

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۴۲۴

سفیر پیشین ایران در نروژ گفت: با اینکه مردم اوکراین در مقابل روسیه ایستادگی کرده‌اند اما صداهایی مبنی بر درخواست پایان جنگ از سوی شهروندان این کشور شنیده می‌شود.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر پیشین ایران در نروژ در تشریح دلایل برکناری وزیر دفاع اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه که دولت اوکراین و طرفداران این کشور مطرح کردند، این است که دلیل برکناری وزیر دفاع اوکراین این بوده که موفقیت‌های مدنظر ولودیمیر زلنسکی به ورطه اجرایی در نیامده و حالا هم بحث فسادهای مالی در وزارت دفاع اوکراین مطرح شده است. از جهت دیگر هم باید متوجه بود که امیدهای زیادی از سوی غرب به حملات بهاره اوکراین بسته شده بود و حتی آنها امید داشتند که از خطای یوگنی پریگوژین، رئیس سابق واگنر بتوانند به نفع خود استفاده کنند و از شکاف به وجود آمده یک دستاورد میدانی را رقم بزنند. معتقدم رئیس‌جمهوری اوکراین و رفتار او نسبت به سیاست پخته‌تر شده و حالا با برکناری مقام‌ها و به خصوص وزیر دفاع کشورش به دنبال ایجاد تحول مشخص است.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری اوکراین می‌خواهد عدم موفقیت در تثبیت دستاوردهای خود را به افراد دیگر نسبت دهد و به موازات آن به غرب نشان دهد که سیاست‌های اوکراین به بن‌بست نسبی نرسیده است. البته از زمان اعلام برکناری وزیر دفاع اوکراین گفته می‌شود که در جبهه جنوبی پیشرفت‌هایی حادث شده و همچنین در این میان بحث حملات اوکراین مطرح است. آنچه مسلم است، تشدید حملات اوکراین خواهد بود ولی کنار گذاشتن وزیر دفاع این کشور نشان داد که زلنسکی به مسائل دیگری غیر از جنگ هم فکر می‌کند. او تلاش دارد تا نشان دهد که می‌تواند در جنگ به مسائل دیگری هم توجه کند. باید متوجه باشیم با اینکه مردم اوکراین در مقابل روسیه ایستادگی کرده‌اند اما صداهایی مبنی بر درخواست پایان جنگ از سوی شهروندان این کشور شنیده می‌شود؛ چراکه حملات دو طرف زیرساخت‌ها را نابود و تلفات انسانی زیادی را برای اوکراین داشته است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد بسیار زیادی از مردم اوکراین به واسطه جنگ در این کشور قطع عضو و ناقص شده‌اند که آمار این موضوع روز به روز در حال افزایش است. به همین جهت معتقدم ممکن است ادامه جنگ اعتراضات داخلی در اوکراین را تشدید کند. باید متوجه بود که جبهه‌های نبرد در حال گسترش هستند که هم در شرق و جنوب اوکراین و هم در کریمه شاهد برخی از تحولات میدانی هستیم و ممکن است که این روند تشدید شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم سخنان رئیس جمهوری اوکراین در مورد افزایش کمک‌های نظامی غرب به این کشور نشان می‌دهد که او به دنبال تشدید جنگ است؛ تا جایی که آموزش خلبانان اوکراینی و ورود جنگنده‌های اف ۱۶ به جنگ می‌تواند به هر جهت باعث شود تا روس‌ها هم پاسخ متقابل بدهند. ضمن اینکه زلنسکی به دنبال آن است که از غرب خصوصاً پای میز مذاکره امتیاز دریافت کند و یا اینکه تضمینی همانند اسرائیل را از آمریکا بگیرد که اگر خطر به گونه‌ای آنها را تهدید کرد ناتو به حمایت و کمک از آنها برخیزد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز