خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر ارشد اردنی در گفت‌وگو با ایلنا:

توافق ایران و عربستان کل منطقه را تحت تاثیر قرار داده است/ کشورهای عربی واقعیت‌ها را در ارتباط با سوریه پذیرفته‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۸۸۱

تحلیلگر ارشد اردنی تاکید کرد که مهمترین دستاورد نشست وزرای خارجه عرب احیای روابط سوریه با جهان عرب و ایفای نقش در حل بحران دیپلماتیک این کشور است.

وزرای خارجه چهار کشور عربی، عربستان سعودی، عراق، اردن و مصر با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه در امان نشست برگزار کردند. 

وزیر خارجه سوریه در بدو ورود به امان و پیش از نشست پنج‌جانبه با «ایمن الصفدی»، همتای اردنی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. 

وزیر خارجه سوریه برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ و آغاز ناآرامی‌ها در این کشور در جمع وزرای خارجه عرب حاضر شده است و این نشست در ادامه رویکرد جدید کشورهای عربی نسبت به دمشق و زمینهچینی برای بازگشت آن به جهان عرب صورت گرفته است. 

در همین راستا، «مروان شحاده» نویسنده سیاسی و تحلیلگر ارشد اردنی در تشریح ابعاد و دستاوردهای نشست وزرای خارجه عرب با همتای سوری خود در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت:  در واقع دیدار وزرای خارجه عرب در وهله نخست در راستای شکست بن‌بستی است که بر روابط دیپلماتیک میان سوریه با همه کشورهای عربی سایه انداخته بود. 

شحاده گفت: تنها چند ماه پس از آغاز حوادث سال ۲۰۱۱ در سوریه، این کشور توسط رژیم‌ها و دولت‌های عربی محاصره شد و هم‌زمان این کشورها تلاش بسیاری کردند تا از این تحرکات به اصطلاح انقلابی در داخل سوریه حمایت کنند اما اکنون رویکرد همه این کشورها در سایه تحولاتی که دولت سوریه طی چندین سال جنگ رقم زد، تغییر کرده است و آنها واقعیت موجود را پذیرفته‌اند. 

وی در ادامه درباره زمینه‌های این نشست افزود: «به نظر می‌رسد که نشست ایران و عربستان و توافق آنها کل منطقه را تحت تاثیر قرار داده است و می‌توان گفت که موفقیت در پرونده یمن و حرکت در مسیر توقف جنگ میان جنبش انصار الله و ائتلاف سعودی عربی و همچنین بازگشت سوریه به دامان جهان عرب از جمله مهم ترین دستاوردهای این توافق بوده است». 

این تحللیگر ارشد اردنی افزود: «به تبع، دیدار وزرای خارجه عرب نیز در راستای هماهنگی تلاش‌ها و عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی چون اردن، عربستان سعودی، مصر، عراق و سایر کشورها با سوریه انجام شده است». 

وی ادامه داد: می‌توان گفت که مهم‌ترین دستاورد این نشست، احیای روابط جمهوری عربی سوریه با جهان عرب و ایفای نقش در حل بحران دیپلماتیک این کشور است. البته این اقدام به نوعی احیای روابط جمهوری اسلامی ایران با جهان عرب و همچنین دور شدن منطقه از تنش‌های سیاسی، تقابل‌ها و جنگ‌های نیابتی را نیز به همراه دارد. 

شحاده در پایان درباره سرانجام کرسی سوریه در اتحادیه عرب گفت:‌ قطعا سوریه به کرسی اتحادیه عرب بازخواهد گشت و همان طور که مشخص است، چنین دیدارهایی بین کشورهایی که در مسیر اختلاف با سوریه بودند، به ویژه عربستان سعودی بشارت‌دهنده این بازگشت است هر چند که دمشق از ابتدا نمی‌خواست تحت هر شرایطی و با هر فشاری به این اتحادیه بازگردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز