خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

تشکیل شورای ریاستی یمن، فرار روبه‌جلوی ریاض بود/ تضاد منافع در ترکیب شورا پیداست/ پذیرش مذاکره از سوی انصارالله بعید است

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۷۶۶۰

کارشناس مسائل منطقه گفت: کنار گذاشتن رئیس‌جمهوری مستعفی یمن به معنای آن است که ریاض نمی‌تواند بیش از این شکست‌های میدانی و سیاسی در یمن را هضم کند و حالا به دنبال راهکار جدید است.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل کنار گذاشتن منصور هادی و تشکیل شورای ریاستی یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ائتلاف عبری – عربی- غربی پس از افزایش شکست‌های میدانی و پس از اجبار به آتش بس اخیر، هم‌اکنون در جبهه سیاسی شکست جدیدی را متحمل شده است. این شکست جدید را باید کنار گذاشتن عبدربه منصور هادی پس از حدود یک دهه دانست که به نوعی نشان می‌دهد عربستان سعودی که رهبری این ائتلاف را در ظاهر به عهده دارد، با یک مشکل ساختاری در مورد پرونده یمن رو به رو شده است. سعودی‌ها در طی تجاوزشان به یمن به نوعی به این نتیجه رسیدند که دیگر از حیث سیاسی و میدانی نمی‌توانند بیش از این پیشروی کنند که در واقع باید گفت هیچ پیشروی خاصی انجام نشده، بلکه تمام این هزینه‌ها به شکست منجر شد.

وی ادامه داد: ریاض و ابوظبی به این نتیجه رسیدند که در شرایط کنونی و به خصوص در وضعیت نامناسب اقتصاد بین‌الملل، دیگر نمی‌توان بیش از این هزینه داد و بر همین اساس معتقدم که آنها منصور هادی را به دلیل شکست‌های پی در پی نظامی و سیاسی کنار گذاشتند. در این میان توجه داشته باشید که عربستان در ارتباط با تشکیل شورای ریاستی یمن و کنار گذاشتن منصور هادی، علناً قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل متحد که به نفع منصور هادی بود را نادیده گرفتند و به هر ترتیب او را به حاشیه راندند. در این میان باید بگویم که شورای ریاستی یمن یک شورای نمایشی و مرکب از خائنین به یمن است که مردم این کشور هم آنها را قبول ندارند. بسیاری معتقدند که تشکیل این شورا عملاً فرار رو به جلو برای مذاکره با انصارالله یمن است ولی به نظر می‌رسد که انصارالله چنین موضوعی را قبول ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر به یاد داشته باشیم چندی پیش انصارالله یمن اعلام کرد که برای مذاکره با طرف مقابل باید تجاوز به خاک یمن متوقف شده و محاصره‌ها و تحریم‌ها هم برداشته شود ولی هنوز هیچ گام مثبتی برداشته نشده و اتفاق قابل اعتنا و اتکایی در خصوص مذاکرات انصارالله و ائتلاف عربی به وجود نیامده است. باید توجه داشت که شورای ریاستی یمن عملاً نه تنها از نظر انصارالله بلکه از نظر مردم یمن هم غیرمشروع به حساب می‌آید اما سعودی‌ها با تشکیل این شورا آن هم در داخل ریاض سعی می‌کنند تا یک پوشش سیاسی برای خود دست و پا کنند و بگویند این شورا قرار است مشکلات سیاسی و همچنین شکست‌هایی که در میدان متحمل شده‌اند را رفع و رجوع کنند. نکته‌ای که در این میان باید به آن اشاره کنم، ترکیب شورای ریاستی یمن است. توجه داشته باشید که اعضای این شورا هرکدام به یک کشور متصل هستند.

صدرالحسینی افزود: به عنوان مثال رشاد العلیمی، ریاست این شورا مورد حمایت آمریکا و اسرائیل قرار دارد. کسانی مانند عیدروس الزیدی به امارات متصل است، عبدالرحمان ابوزرعه در اصل یک تکفیری به متصل به ابوظبی است و سلطان العراده یکی از چهره‌هایی است که در این شورا مورد حمایت عربستان سعودی قرار دارد. بر همین اساس تمام این شورا از منظر ایدئولوژیک و خط و ربط‌های سیاسی با یکدیگر تضاد منافع دارند و دلیل آنهم حمایت هرکدام از آنها توسط یک کشور خاص و یک جریان خارج نشین است. لذا نتیجه نهایی ۸ سال جنایات ائتلاف عربی در یمن را می‌توان یک شکست سیاسی و میلیاردها دلار هزینه نقدی به انضمام هزاران کشته و اسیر دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم نتیجه نهایی جنگ یمن بدون تردید باز هم در میدان مشخص خواهد شد و قرار نیست این روند همانند گذشته به صورت سیاسی انجام شود و وعده‌های توخالی به مردم یمن داده شود؛ چراکه فکر نمی‌کنم اساساً مذاکره‌ای میان شورای ریاستی یمن و انصارالله شکل بگیرد. به گونه‌ای که این شورا نه تنها برآمده از ملت و کشور یمن نیست بلکه ما عملاً شاهد جمع شدن یکسری دست‌نشانده در ریاض هستیم که می‌خواهند اوضاع را به نفع خود و کشورهایی که با آنها ارتباط دارند، مدیریت کنند و به همین دلیل باید گفت که ریاض در حال طرح سناریوی جدید با هدف فرار از مهلکه یمن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز