خبرگزاری کار ایران

هشدار تحلیل‌گر پیشین سیا نسبت به تکرار وضعیت جنگ جهانی اول

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۹۰۳۶

یک تحلیل‌گر سابق سیا نسبت به وجوه تشابه وضعیت هیستریک آمریکا درباره حمله روسیه به اوکراین با وضعیت در آستانه جنگ جهانی اول هشدار داد.

به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، «جورج پپه»، تحلیلگر سابق سیا نسبت به وجوه تشابه هیستری فعلی ایالات متحده در مورد حمله روسیه به اوکراین و وضعیت در آستانه جنگ جهانی اول هشدار داده است.

تحلیلگر ارشد سابق در آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده در امور روسیه در مقاله‌ای که در مجله نشنال منتشر شد، تاکید کرد که امپراتوری‌های آلمان و بریتانیا در آن زمان مرتکب اشتباه مشابهی شدند.

نویسنده مقاله به بیانیه «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در روز شنبه اشاره کرد که در آن اظهار داشت روسیه در روزهای آینده سعی خواهد کرد به اوکراین حمله کند اما وی هیچ مدرکی دال بر چنین نیتی برای مسکو ارائه نکرد.

تحلیلگر سابق اطلاعاتی آمریکا توضیح داد که روسیه استقرار نیروهای خود در نزدیکی مرزهای اوکراین را راهی برای جلوگیری از استقرار قدرتمندترین ائتلاف نظامی در جهان یعنی ناتو در مرزهای خود می‌داند، در حالی که ایالات متحده این امر را تهدید بر می‌شمرد. 

این کارشناس آمریکایی معتقد است که این موضع یادآور اظهارات «تئودور روزولت» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سال ۱۹۰۴ میلادی است.

پپه به این اظهارات روزولت اشاره کرد که در آن زمان گفته بود: «قیصر ویلهلم دوم معتقد است که بریتانیایی‌ها قصد دارند به او حمله و ناوگانش را نابود کنند. در واقع، بریتانیایی‌ها چنین نیتی ندارند و به عکس، آنها خودشان از اینکه قیصر قصد دارد مخفیانه ناوگان آنها را نابود و امپراتوری بریتانیا را از روی زمین محو کند، وحشت دارند».

این تحلیلگر سایق سیا گفت: «این وضعیت خنده‌دارترین مورد بود، به گونه‌ای که بی‌اعتمادی و ترس متقابل، دو ملت را در آن زمان به مرز جنگ کشاند».

وی در پایان افزود: «از آنجایی که بی‌اعتمادی و ترسی که امروز باعث مسموم شدن روابط روسیه با غرب شده است، به یک فاجعه معاصر سوق می‌دهند، باید به برخی از واقعیت‌ها از منظر انتقادی فکر کنیم».

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز