خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

دلایل معرفی قطر به عنوان متحد اصلی خارج از ناتو/ ابعاد مشارکت جدید آمریکا با دوحه در حاشیه خلیج‌فارس

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۱۰۶۲

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: قطر مؤلفه‌های قدرتی دارد که ایالات متحده از سال‌ها قبل روی آن حساب باز کرد و میانجیگری آن در پرونده‌های مختلف هم از این دست همکاری‌ها بود.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل معرفی قطر به عنوان متحد اصلی خارج از ناتو از سوی ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه که رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مورد قطر و در دیدارش با امیر این کشور مطرح کرد، موضوع تازه‌ای به حساب نمی‌آید، بلکه ارزش قطر و اهمیت آن برای هرم قدرت ایالات متحده بیش از همسایگان آن است و طی سال‌های گذشته این مسأله صراحتاً اثبات شده است. توجه داشته باشید قطر مرکز فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس به حساب می‌آید و پایگاه العدید از اهمیت زیادی برای پنتاگون و ارتش ایالات متحده برخوردار است. از سوی دیگر قطر میانجی بسیار قابل اعتماد آمریکا در پرونده صلح با طالبان و همچنین مذاکره با فلسطینی‌ها و حماس به حساب می‌آید؛ به گونه‌ای که این کشور مسئول پرداخت بخشی از بودجه حماس به شمار می‌رود که یک نقش خوب را ایفا کرده است.

وی ادامه داد: از منظری دیگر بزرگ‌ترین بنگاه سخن‌پراکنی منطقه و همین‌طور یکی از آژانس‌های خبری با اهمیت دنیا یعنی «الجزیره» در قطر قرار دارد که این یک مؤلفه بسیار مهم به حساب می‌آید. این کشور رابطه خوبی از گذشته تاکنون با ایران داشته و دارد و قطری‌ها یک توازن نسبی را میان ایران و آمریکا در منطقه به وجود آوردند. حالا با توجه به پرونده اوکراین و تضاد واشنگتن و مسکو طبعاً آمریکایی‌ها به دنبال برجسته کردن جایگاه قطر در منطقه هستند. اینکه می‌بینیم بایدن اعلام می‌کند که دوحه متحد اصلی خارج از ناتو برای آمریکا به حساب می‌آید، موضوعی است که نشان می‌دهد قطر برای آمریکا در وضعیت فعلی منطقه اهمیت زیادی دارد و امنیت خلیج فارس هم برای آنها اهمیت دوچندان خواهد داشت. توجه داشته باشید که قطر از حیث انرژی هم برای آمریکایی‌ها اهمیت دارد و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در این حوزه انجام داده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر روس‌ها بخواهند در منازعه اوکراین از محور انرژی سوء استفاده کنند و آمریکا و اروپا را تحت فشار قرار دهند، ممکن است واشنگتن به صورت مشهود قطر را جایگزین مسکو برای ارسال گاز به اروپا کند. آنچه اتفاق افتاده به نظرم مسبوق به سابقه بوده است؛ چراکه قطر برای آمریکایی‌ها اهمیت ویژه‌ای از گذشته داشته است و شاهد آن بودیم که حتی در زمان بالا گرفتن بحران خلیج فارس، ترکیه و ایران به کمک قطر رفتند تا بتوانند محاصره را بشکنند و در نهایت شاهد بودیم که سعودی‌ها به سوی دوحه گام برداشتند. استقلال نسبی قطر بیشتر از سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس به حساب می‌آید و حالا دوحه در پرونده‌هایی مانند ایران، افغانستان و فلسطین خوش درخشیده است و آمریکا هم از این کشور به عنوان متحد استراتژیک و دوست خوب یاد می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  قطری‌ها توانسته‌اند با استفاده از رسانه‌ای مانند الجزیره افکار عمومی اعراب را به نفع خود هدایت کنند و مجموع این مسائل، مؤلفه‌های قدرت را به وجود می‌آورد که ایالات متحده روی آن حساب باز کرده است. همین مسائل باعث می‌شود واشنگتن، دوحه را متحد اصلی خارج از ناتو اعلام کند. ممکن است اعلام این خبر و اشاره به ناتو هم تا حدودی علیه روس‌ها قلمداد شود اما واقعیت این است که قطر از حیث نظامی چندان قوی نیست و وابستگی امنیتی و نظامی آن به آمریکا کاملاً مشخص است. در نهایت فکر می‌کنم آمریکایی‌ها روی نفوذ خود و پایگاه‌هایشان در قطر و حاشیه خلیج فارس حساب باز می‌کنند، لذا دیدار اخیر امیر قطر با بایدن و تعریف و تمجیدهایی که از دوحه شده است، نشان می‌دهد قطر حداقل در دوران بایدن نقش‌های جدید در منطقه ایفا خواهد کرد و باید آن را یکی از متحدان اصلی واشنگتن در حاشیه خلیج فارس دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز