خبرگزاری کار ایران

واکسن های ضروری برای سگ و گربه

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۴۵۱

یکی از مهم ترین مواردی که در زمینه سلامت حیوانات خانگی مطرح می شود، بحث واکسیناسیون آنهاست. بیماری های متفاوتی ممکن است در طول زندگی، سگ ها و گربه ها را تهدید کند که برخی از آنها می توانند جان آنها را در معرض خطر قرار دهند. واکسن های ضروری برای سگ و گربه می توانند بدن این حیوانات را در برابر برخی بیماری های خطرناک واکسینه کنند.

از زمانی که سگ ها و گربه ها به دنیا می آیند، در بازه های زمانی مشخص باید واکسن هایی به آنها تزریق شود. برخی از این واکسن ها در تمامی کشورها در گروه واکسن های اصلی قرار می گیرند که باید به همه حیوانات تزریق شوند و برخی دیگر از آنها واکسن هایی هستند که بر اساس شرایط بدنی و زیستی حیوانات و به صلاحدید دامپزشک برای هر حیوان توصیه می شوند. در ادامه واکسن هایی را معرفی می کنیم که باید برای همه سگ ها و گربه ها ضروری هستند.

واکسن های ضروری برای گربه ها

مهم ترین واکسنی که به همه گربه ها تزریق می شود، واکسن سه گانه یا FVRCP است. این واکسن، گربه را در برابر سه بیماری خطرناک ایمن می کند:

  1. رینوتراکئیت RHINOTRACHEITIS نوعی بیماری ویروسی است که قسمت فوقانی سیستم تنفسی گربه را درگیر می کند. این بیماری می تواند با علائمی مانند آبریزش بینی، التهاب چشم، عطسه، التهاب حلق و بینی همراه باشد. در واقع این ویروس می تواند ریه گربه را تحت تاثیر قرار داده، تضعیف کند و بیمار را در معرض مشکلاتی جدی تر و حتی خطر مرگ قرار دهد. مهم ترین روشی که از گربه در مقابل این بیماری محافظت می کند، واکسیناسیون به موقع است.
  2. کلسی ویروس CALSIVIRUS ویروس دیگری است که گربه ها، به ویژه بچه گربه ها را بیمار می کند. این بیماری بسیار مسری است و بین گربه ها به سرعت شیوع پیدا می کند. کلسی ویروس معمولا با زخم هایی روی صورت گربه همراه است که به طور خورنده بافت زنده صورت حیوان را درگیر می کند. علاوه بر این نشانه، مشکلاتی مانند استفراغ و بی حالی هم در این بیماری بروز می کند.
  3. پنلوکوپنی PANLEUKOPENIA بیماری سومی است که واکسن سه گانه بدن گربه را در مقابل آن محافظت می کند. این بیماری می تواند بافت های مختلف بدن گربه از جمله استخوان، مغز و روده را درگیر کرده و با نشانه هایی مثل بی اشتهایی، تب، اسهال و استفراغ همراه باشد. پنلوکوپنی بیماری خطرناکی است که می تواند گربه هایی با سن بین 2 تا 6 ماه را بیشتر درگیر کند.

واکسن های ضروری برای سگ و گربه

واکسن های سه گانه از حدود سن 6 تا 8 هفتگی تا حدود 16 تا 20 هفتگی، در فواصل 3 تا 4 هفته تزریق می شوند. پس از گذراندن این دوره دوزهای یادآور باید به صورت سالیانه تکرار شوند.  علاوه بر این واکسن، واکسن هاری هم به گربه ها معمولا در چهار ماهگی تزریق می شود.

واکسن های ضروری برای سگ ها

برای حفظ سلامتی سگ ها هم لازم است که از سنین کم، تزریق واکسن های ضروری آغاز شود. واکسن هایی که باید برای همه سگ ها تزریق شود را می توان به شرح زیر توضیح داد:

یکی از مهم ترین واکسن هایی اصلی برای سگ ها، واکسن چهارگانه یا DHPP است. این نام نشان از بیماری هایی دارد که با تزریق آن، سگ در برابر آنها ایمن می شود.

دیستمپر سگ Canine Distemper یک بیماری ویروسی و بسیار مسری است که بخش های مختلف بدن سگ، از جمله سیستم تنفسی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی حیوان را درگیر می کند. این بیماری از طریق سرفه و عطسه بین سگ ها منتشر می شود. از آنجایی که دیستمپر درمان قطعی ندارد، مهم ترین اقدام علیه آن، واکسینه کردن حیوان است.

 پاروو ویروس Parvovirus همانطور که از نام آن مشخص است، یک بیماری ویروسی است که سیستم گوارشی سگ ها، به ویژه توله های کمتر از چهار ماه را درگیر می کند. این بیماری علائمی مانند تب، اسهال و استفراغ را به دنبال دارد و در صورت عدم درمان، حیوان ممکن است در زمان کمی از بین برود.

هپاتیت Canine Hepatitis یک عفونت ویروسی دیگر است که با علائم گسترده، اعم از تب خفیف، گرفتگی غشاهای مخاطی، بزرگ شدن معده و درد در اطراف کبد، می تواند قسمت های مختلف بدن سگ را درگیر کند. اگر بیماری از حدی شدیدتر باشد، ممکن است سگ نتواند در برابر آن مقاومت کند.

پاراآنفولانزای سگ Canine Parainfluenza با علائمی مانند عطسه، سرفه و آبریزش از چشم و بینی بروز می کند و با واکسیناسیون می توان از آن جلوگیری کرد.

واکسن های ضروری برای سگ و گربه

برنامه واکسیناسیون سگ ها از 6 تا 8 هفتگی با تزریق واکسن دیستمپر و پاروو ویروس آغاز می گردد. در ادامه و در حدود 10 تا 12 هفتگی واکسن های چهارگانه تزریق می شوند، این واکسن به همراه واکسن هاری در سن 16 تا 18 هفتگی و پس از آن در 12 تا 16 ماهگی تکرار می شود. دوز یاد آور واکسن های چهارگانه هر 1 تا 2 سال و واکسن هاری هر 1 تا 3 سال باید به سگ تزریق شود.

برای سگ ها و گربه ها، واکسن های دیگری هم وجود دارد که به صورت اختیاری و با صلاحدید دامپزشک تزریق می شوند.

منبع: سایت پشمالو

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز