خبرگزاری کار ایران

چگونه کلاهبرداری را ثابت کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۷۳۰

کلاهبرداری به اقدامی گفته می شود که یک فرد با دروغ و فریب و ادعاهای الکی فرد دیگر را فریب می دهد تا کار یا اقدامی صورت گیرد. برای مثال گاهی اوقات یک فرد دیگری را فریب می دهد تا شخص با رضایت خود مالی را در اختیار فرد کلاهبردار قرار دهد.

 

 نکته ای که باید به آن اشاره داشته باشیم، این است که این روزها روش های کلاهبرداری در حال تغییر می باشند و اگر شما از آن ها اطلاعی نداشته باشید، دچار ضرر و زیان بی شماری خواهید شد. از همین رو تصمیم داریم در این مقاله روش های کلاهبرداری را معرفی کنیم و در ادامه نیز به این موضوع بپردازیم که چگونه کلاهبرداری را ثابت کنیم؟

اثبات جرم کلاهبرداری و روش های آن

در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که کلاهبرداری در حقیقت موقعیتی است که یک فرد دیگری را با فریب و دروغ به سمت خود بکشاند و کاری کند که شخص با رضایت خودش مال یا سرمایه ای را در اختیار کلاهبردار بگذارد. بنابراین کلاهبرداری زمانی یک جرم شناخته می شود که یک فرد مالباخته شود و شخص کلاهبردار نیز از جهت کلاهبرداری نفع ببرد. درواقع اگر چنین شرایطی فراهم باشد، اتهام کلاهبرداری وارد است و می توان با تنظیم شکواییه، مراحل پیگیری را انجام داد.

برای اثبات کلاهبرداری، باید یک شکواییه تنظیم شود، اما هنگام تنظیم شکواییه باید به ارکان جرم نیز دقت داشته باشید، زیرا در غیر این صورت زحمات و تلاش های شما بی هدف می ماند و از تعقیب منع خواهید شد. از همین رو توصیه می شود پیش از آنکه اقدامی در جهت اثبات کلاهبرداری انجام دهید، با جنبه های گوناگون جرم آشنا شوید.

اگر شما با جنبه های یک جرم آشنا باشید، می توانید در ادامه با شیوه ای درست طرح شکواییه را انجام دهید و جرم کلاهبردار را ثابت کنید. درصورتی که این جرم ثابت شود، مال و حق و حقوق از دست رفته به فرد مال باخته برگردانده خواهد شد و برای شخص کلاهبردار نیز بسته به نوع کلاهبرداری و شرایط، مجازاتی مشخص می گردد.

در پاسخ به سوال اینکه چگونه کلاهبرداری را ثابت کنیم، روش های اصولی را در ادامه به شما خواهیم گفت، اما شما باید به اعمال مجرمانه، ابزارها و ... توجه داشته باشید. البته برخی از افراد هستند که هیچ اطلاعات و مدارکی ندارند و به دنبال اثبات جرم کلاهبرداری می باشند. این افراد به هیچ وجه نمی توانند جرم را ثابت کنند و به حق و حقوق خود برسند و در این پروسه ناکام خواهند ماند.

حتما از وکیل کمک بگیرید!

از همین رو پیشنهاد ما به شما این است که اگر ساکن شهر اصفهان هستید و درگیر پرونده ی کلاهبرداری شده اید، حتما با وکیل پایه یک دادگستری اصفهان در رابطه با پرونده مشورت کنید و شرایط را به او بگویید تا بررسی های لازم صورت گیرد و وکیل تشخیص دهد که چگونه شما را به حق و حقوق خود برساند. وکلا به واسطه رشته ای که در آن درس خوانده اند و تجربیاتی که بدست آورده اند، می دانند که چگونه می توانند جرم را ثابت کنند و حق شما را از فرد کلاهبردار بگیرند.

البته برای انتخاب بهترین وکیل اصفهان که توانایی رسیدگی به پرونده کلاهبرداری را داشته باشد، کار ساده ای پیش روی شما قرار ندارد، چراکه وکیل باید ویژگی های یک وکیل خوب و حرفه ای؛ اعم از علم و دانش بالا، سابقه کاری بالا، صداقت، امانت داری و ... را داشته باشد تا بتوان با خیال راحت پرونده را به او واگذار کرد و مطمئن بود که پرونده با موفقیت به پایان خواهد رسید.

چگونه کلاهبرداری را ثابت کنیم؟

از چه روش هایی می توان کلاهبرداری را اثبات کرد؟

در ادامه بررسی موضوع چگونه کلاهبرداری را ثابت کنیم، تصمیم داریم به معرفی روش هایی که می توانید از طریق آن این جرم را ثابت کنید می پردازیم. آگاهی داشتن از این روش ها به شما کمک می کند که هنگام انتخاب وکیل وظایف و عملکرد را بسنجید یا اگر خودتان قصد رسیدگی به پرونده را دارید، با عملکرد بهتر این کار را انجام دهید. از جمله روش هایی که می توانید با آن کلاهبرداری را اثبات کنید عبارتند از:

  • قسم یا سوگند خوردن

  • شهادت دادن اشخاص دیگر

  • اقرار خود شخص متهم

  • علم قاضی

با کمک هر یک از روش های ذکر شده، می توان جرم کلاهبرداری را ثابت کرد. اما همانطورکه گفته شد، تهیه اسناد، مدارک و مستندات برای اثبات جرم کلاهبرداری سخت و پیچیده است، اما سپردن پرونده به شخصی که کاربلد و حرفه ای است، مانند یک وکیل می تواند به شما در پیگیری و حل پرونده کمک کند.

آیا می توان کلاهبرداری را بدون مدرک اثبات کرد؟

اگر درگیر پاسخ سوال چگونه کلاهبرداری را ثابت کنیم می باشید، به احتمال زیاد این سوال نیز برای شما پیش آمده است که آیا می توان کلاهبرداری را بدون مدرک اثبات کرد یا خیر که در پاسخ باید گفت این کار، یعنی اثبات این جرم بدون مدرک و سند معتبر سخت و تقریبا نشدنی است، زیرا برای اثبات یک جرم به دلایل محکمه پسند نیاز می باشد.

البته شاید هر پرونده ای، حتی بدون مدرک و سند چند درصد احتمال موفقیت داشته باشد که در چنین موقعیتی نباید از این احتمال هرچند کم نیز گذشت، بلکه باید روی آن متمرکز شد و برای آن تلاش کرد. کمک گرفتن از یک وکیل پایه یک دادگستری کارکشته می تواند روند پیگیری پرونده را به نفع شما پیش ببرد و با کمترین اسناد و مدارک جرم کلاهبرداری اتفاق افتاده را ثابت کند.

آیا می توان از کلاهبردار دادخواست ضرر و زیان داشت؟

تا به اینجای مقاله به سوال اینکه چگونه کلاهبرداری را ثابت کنیم پرداختیم، اما بسیاری از افراد به دنبال این هستند که بدانند آیا می توان از شخص کلاهبردار ضرر و زیان ناشی از کلاهبرداری را مطالبه کنند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت کلاهبرداری حالت های مختلفی دارد، برای مثال گاهی اوقات کلاهبرداری باعث از دست رفتن سرمایه یک شخص می شود و در برخی از شرایط دیگر باعث از دست رفتن سرمایه ی زیادی از جامعه؛ مسلما مجازاتی که برای هریک از این حالت ها در نظر گرفته می شود متفاوت است.

اما در خصوص دادخواست ضرر و زیان ناشی از کلاهبرداری باید بگوییم که مطابق قانون، شخص شاکی یا مال باخته می تواند با مراجعه به مرجع قضایی، دادخواستی مطرح کند و طبق آن خواستار ضرر و زیان ناشی از کلاهبرداری باشد. در ادامه باید اسناد و مدارکی به دادگاه ارائه شود تا دادگاه براساس آن ها حکم و رای نهایی را صادر کند.

کلام آخر

جرم کلاهبرداری از آن دسته جرم هایی به شمار می آید که امروزه آمار زیادی از آن به گوش می رسد و وارد شیوه و روش های جدیدی شده است. از همین رو برای بسیاری از افراد سوال پیش می آید که چگونه کلاهبرداری را ثابت کنیم؟ ما در این مقاله هر آنچه باید در رابطه با این موضوع می دانستید را در اختیارتان قرار دادیم تا با داشتن اطلاعات کامل تصمیم نهایی خود را بگیرید. البته کمک گرفتن و مشورت با وکیل نیز فراموش نشود!

منبعوکیل از ما

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز