خبرگزاری کار ایران

کاربردهای سایزهای مختلف نبشی

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۲۰۸۳

از سری مصالح پرکاربرد در ساختمان‌سازی، نبشی­ها هستند که انواع بسیار گوناگونی دارند. همین تنوع در آن باعث شده تا در مصارف مختلفی قابل استفاده باشد. می‌توان هم به صورت مرکب و هم به صورت منفرد از این قطعات استفاده کرد. البته کاربرد انواع سایز نبشی بستگی به نوع سازه شما خواهد داشت. این محصول در حالت کلی به دو دسته بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می­شود. در نوع بال سماوی هر دو بخش عمود برهم نبشی هم اندازه هستند، اما در نوع بال نامساوی یکی از بال­ها طول بیشتری به نسبت دیگری دارد. با توجه به نوع نیاز خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. البته نبشی اسپیرال هم وجود دارد که ظاهری مشابه به نوع بال مساوی دارد با این تفاوت که انعطاف‌پذیری اسپیرال و طول عمر آن بیشتر است.

انواع سایز نبشی­ها

شکل ظاهری این ابزار به صورت حرف انگلیسی L می‌باشد که به صورت عمود برهم هستند. نوع دیگر آن هم زاویه کمتر از 90 درجه داشته و به همین خاطر به اسم نبشی V شکل شهرت دارد.  هر یک از آن‌ها دارای سایزبندی مختلفی هستند که باعث می‌شود برای کاربردهای مختلف در ساختمان‌سازی و صنعت به کار روند. ضخامت نبشی­ها با هم فرق می­کند و همچنین طول بال­های آن‌ها هم با یکدیگر متفاوت می­باشد. طبیعی است که دارای سایز بندی مختلفی هم هستند. اما این سایزبندی پیرو یک سری اصول تعیین شده است. این اصول به شما کمک می‌کند تا بتوانید با استفاده از مشخصه‌های عددی نبشی، شکل ظاهری آن را متصور شده و بهترین خرید را انجام دهید. سایز نبشی‌ها طبق یک فرمول انجام می‌شود و آن فرمول عبارت است از:

  • LXLXT

در این فرمول LX مولفه اندازه بال نبشی است.  T انتهای فرمول هم نشان دهنده ضخامت نبشی می­باشد. حال فرض کنید یک نبشی با سایز 5 * 30 * 40 دارید. عددهای 40 و 30 نشان دهنده طول باله‌ای نبشی است  و از آنجایی که طول آن‌ها یکسان نیست، با یک نبشی بال نامساوی روبه‌رو هستیم که ضخامتی برابر با 5 میلی‌متر دارد. نکته مهمی که در سایز بندی نبشی باید به آن توجه کنید این است که ابعاد در تمامی استانداردها برحسب میلی‌متر بیان شده­اند.

سایزبندی نبشی چه تاثیری بر وزن آن دارد؟

کاربرد انواع سایز نبشی با توجه به وزن آن هم بسیار متنوع است. وزن این محصول علاوه بر تعیین نوع کاربری آن، بر روی قیمت فروش هم موثر است. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در زمان خرید به حساب می­آید چرا که با بیشتر شدن وزن نبشی، متریال بیشتری برای ساخت آن به کار می­رود و در نهایت باعث می­شود قیمت بیشتری داشته باشد. اما سوالی که مطرح می­شود این است که سایز نبشی چه تاثیری بر وزن آن دارد؟ هرچه ضخامت نبشی بیشتر باشد یا طول بال­های آن زیادتر شود، وزن آن هم سنگین­تر خواهد بود. که در نهایت قیمت فروش گران­تری هم خواهد داشت. وزن نبشی و قیمت روز فولاد و فلزهای به کار رفته جهت ساخت نبشی­ها مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت روز انواع نبشی هستند.

وزن نبشی چگونه محاسبه می­شود؟

برای تعیین کاربرد انواع سایز نبشی باید برحسب وزن آن‌ها را دسته‌بندی کنید. شاید تصور کنید به راحتی با قراردادن نبشی روی ترازو می‌توان آن را اندازه‌گیری کرد. اما زمانی که طول نبشی بسیار بلند باشد یا دسترسی به ترازو نداشته باشید، با استفاده از یک فرمول استاندارد می­توانید وزن آن را محاسبه کنید. این فرمول عبارت است از:

طول نبشی * ضخامت نبشی * اندازه بال نبشی * 2 * 7850

کافی است مقادیر خواسته شده را جایگذاری کرده و در نهایت به وزن تقریبی نبشی دست پیدا کنید. یک نکته کلیدی در این فرمول وجود دارد و آن هم واحد اندازه‌گیری طول است که بر حسب متر می­باشد. درست است که طول و ضخامت نبشی­ها برحسب میلی­متر می­باشد اما برای استفاده از این فرمول باید آن‌ها را به متر تبدیل کنید.

کاربردهای سایزهای مختلف نبشی

کاربرد انواع سایز نبشی در صنعت و ساختمان سازی

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، این محصول برای مصارف مختلفی در حوزه ساختمان سازی و صنعت به کار گرفته می­شود. در زمان استفاده باید به سایز نبشی و ضخامت و طول بال­های آن دقت کنید. چرا که در صورت استفاده از ضخامت کم یا طول­های کمتر، مخصوصا در مصارف صنعتی، غیراستاندارد تلقی شده و نامناسب می­باشد. به همین خاطر پیش از انتخاب و خرید نوع مصرفی و نیازتان را بررسی کنید تا متناسب با آن خریدتان را انجام دهید. اما در حالت کلی، از کاربردهای نبشی می­توان موارد زیر را نام برد:

1- سازه­های خرپایی

2- ستون­ها در پل‌سازی، سدسازی و...

3- استحکام فوندانسیون

4- وصل ستون­ها با تیرآهن

5- ساخت دکل­ها و تجهیزات صنعتی

6- اسکلت فلزی سازه­ها

7- ساخت بادبند

8- دکل­های منتقل کننده نیرو

9- نبشی کشی نما

10- ساخت دیگ‌های بخار

11- وسایل نقلیه، مبلمان­ فلزی شهری، آلاچیق و...

12- ساخت سوله، کرکره­های نورد

13 و... .

در زمان انتخاب و خرید نبشی­ها به چه نکاتی توجه کنیم؟

تنها دقت داشتن به سایز بندی نبشی برای انتخاب بهترین نمونه با توجه به نیازتان، کافی نخواهد بود. باید معیارها و فاکتورهای دیگری را هم در نظر بگیرید که از مهم­ترین آن‌ها می­توان موارد زیر را نام برد:

جنس نبشی

نبشی­ها با استفاده از مواد اولیه و متریال مختلفی تولید شده­اند. این متریال­ها عبارت‌اند از:

  • فولاد گالوانیزه
  • آلومینیوم
  • استیل
  • فولاد A36
  • استیل ضدزنگ T316

هر یک از آن‌ها خصوصیات و ویژگی­های منحصربه‌فردی دارند که بر روی مقاومت و ماندگاری نبشی اثر می‌گذارد. با در نظر داشتن این مشخصات می­توانید بهترین نمونه را تهیه و خریداری کنید.

شیوه تولید نبشی

علاوه بر جنس، شیوه ساخت هم بر روی کاربرد انواع سایز نبشی در صنایع اثرگذار است. این محصول به دو شیوه نورد گرم و نورد سرم ساخته می­شود. نورد گرم که به آن فابریک هم گفته می­شود در ابعاد نامحدود ساخته شده و بهره‌وری بسیار بیشتری هم دارد. اما هزینه تولید آن بیشتر است. روش نورد سرد که به آن روش پرسی هم می­گویند، با هزینه پایین انجام شده و برای ابعاد نبشی هم با محدودیت­هایی مواجه است. بهره­وری نبشی با نورد سرد هم متوسط در نظر گرفته می­شود.

برندهای تولید کننده

نبشی­ها جز مقاطع فولادی هستند که در کشور به بهترین شیوه ممکن و مطابق با استانداردهای جهانی تولید و حتی به بسیاری از کشورها همچون اوکراین یا روسیه هم صادر می­شود. شما می‌توانید نمونه­های ساخته شده در کشور را با بهترین کیفیت و مناسب­ترین قیمت تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید. البته نمونه­های خارجی آن هم در بازار وجود دارد که به دلیل وارداتی بودن قیمت فروش به نسبت بیشتری دارند.

طول نبشی

کاربرد انواع سایز بندی نبشی باعث شده تا در طول­های مختلف ساخته شود. اما برای سایزهای پایین معمولا در طول 6 متر عرضه می­شود. در صورت نیاز به طول کمتر هم می­توانید به آسانی آن را برش دهید. برای سایزهای بیشتر هم معمولا نبشی­ها با طول 12 متر تولید می­شوند.

کاربردهای سایزهای مختلف نبشی

قیمت نبشی چقدر است؟

قیمت این محصولات به عوامل متعددی همچون طول، سایز، شیوه ساخت و... بستگی دارد. اما مهم‌ترین عامل موثر بر تعیین قیمت آن، قیمت روز فلزات به کار رفته برای ساخت نبشی می­باشد. از آنجایی هم که قیمت فلزات در بازار متفاوت است و دارای نوسان می­باشد، نمی­توان قیمت مشخصی برای آن در نظر گرفت. شما می‌توانید برای دریافت قیمت دقیق و لحظه­ای نبشی­ها و همچنین کاربرد انواع سایز نبشی با کارشناسان ما در پیوان در ارتباط باشید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز