خبرگزاری کار ایران

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در گفت‌وگو با ایلنا:

تصمیم‌گیری برای آهن و فولاد از مسیر قانونی خارج شده است/ در صادرات انحصار وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۸۸۹۰

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران اظهار داشت:‌ آمارها نشان می‌دهند که تقاضا در سال جاری بیشتر از سال قبل نبوده است. با توجه به افزایش قیمت مسکن به نظر می‌رسد که مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر هم شده باشد.

حمیدرضا رستگار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد وضعیت بازار آهن و فولاد اظهار کرد: وضعیت بازار آهن و فولاد جدا از وضعیت باقی بازارها نیست. یعنی متاثر از کم و زیاد  شدن قیمت ارز، قیمت جهانی فولاد و غیره قرار می‌گیرد اما متاسفانه بدون ضابطه و پایه صحیحی است که طبق آن قیمت‌ها تغییر پیدا کنند. متاسفانه تغییرات در بازار ما بسیار غیرمنطقی، غیرطبیعی و غیرعلمی است. قیمت فولاد هر روز یک نوسان قیمت دارد و دلیل این موضوع خروج کار از مسیر قانونی خود است.

وی افزود:‌ الان کسانی برای فولاد تصمیم می‌گیرند که بعضی از آنها اصلا حق دخالت در این موضوعات را ندارند. برای مثال تولیدکننده مسئول تولید کالا است نه تنظیم بازار و توزیع! متاسفانه همه این موارد از سیر قانونی خود خارج شده است. یا دولت برای تنظیم بازار ورود می‌کند یا خود فرد بر اساس قیمت جهانی فولاد و قیمت انرژی و... تصمیم‌گیری می‌کند. یعنی بازار بدون نظم و برنامه‌ریزی در حال پیش رفتن است.

رستگار خاطرنشان کرد: پیک مصرف از ماه دوم سال شروع می‌شود و تا انتهای پاییز ادامه دارد. آمارها تاکنون نشان می‌دهند که تقاضا در سال جاری بیشتر از سال قبل نبوده است، با توجه به افزایش قیمت مسکن به نظر می‌رسد که مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر هم شده باشد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد میزان صادرات گفت: یکی از اشکالاتی که به صادرات ما در این حوزه وارد می‌شود این است که افراد محدودی برای صادرات تعیین شده‌اند و کسانی که چندین سال است در این حوزه فعالیت داشته‌اند را کنار گذاشتند. این کار باعث ضربه به صادرات ما شده چراکه از حالت رقابتی خارج شده و به نفع چند نفر انحصار به وجود آمده است، این اشتباه است. امیدواریم در دولت جدید این مشکل مرتفع شود.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران تصریح کرد: طبق آمارهای قبلی که داشتیم از 30 میلیون تن فولاد تولیدی در کشور؛ 18 میلیون تن مصرف داخلی و 123 میلیون تن نیز صادر می‌شد. این روند روال عادی بود که تاکنون وجود داشت؛ با وجود اینکه هنوز آمار دقیق منتشر نشده احتمالا هنوز همین تناسب باقی باشد.

وی اضافه کرد: فولاد یک کالای راهبردی است، بعد از نفت ما در این کالا جایگاه بهتری داریم و الان در دنیا نهم یا دهم هستیم. امیدواریم دولت جدید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند و امور بازار را به خود بازار بسپارند. اگر این اتفاق طبق اصل 44 رخ دهد و هر یک از زنجیره‌های فولاد بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند، به کمک بخش خصوصی و با حمایت کسانی که در بازار سرمایه مولد دارند تا سال 1404 به چشم انداز در این حوزه که تولید 54 میلیون تن فولاد است دست پیدا می‌کنیم. ما نیز کاملا آماده همکاری با کسانی که از اقتصاد بخش خصوصی حمایت کنند هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز