خبرگزاری کار ایران

رییس اتحادیه آهن فروشان در گفتگو با ایلنا :

تولید فولاد از برنامه عقب افتاد / سال گذشته کارخانجات سرعت کار خود را پایین آوردند

در سال گذشته حدود ۵۰ درصد از مصرف داخل و ساخت و ساز‌ها نسبت به سال ۹۲ کاسته شد.

محمد آزاد ، در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: بر اساس برنامه ها تولیدات فولاد در سال ۹۳ باید از سقف ۲۰ میلیون تن می‌گذشت اما میزان تولیدات تنها به ۱۶ میلیون تن رسید.

وی افزود: در حال حاضر مقدار زیادی از تولیدات بر روی دست تولیدکنندگان باقی مانده و دپو شده است.

آزاد ادامه داد: در سال گذشته حدود ۵۰ درصد از مصرف داخل و ساخت و ساز‌ها نسبت به سال ۹۲ کاسته شد.

رییس اتحادیه آهن فروشان تصریح کرد: در سال ۹۳ عملا کارخانجات سرعت کار خود را پایین آوردند و در مقابل قیمت‌ها هم مرتبا کاهش یافت و در دو ماه پایانی سال که معمولا خرید‌ها برای سال‌آینده انجام می‌شود نیز هیچ رونقی در بازار نبود.

وی افزود: تا زمانی که میزان بودجه طرح‌های عمرانی امسال شفاف نشود نمی‌توان ارزیابی دقیقی از وضعیت تولیدات امسال داشت اما براساس چشم انداز ۲۰ ساله کشور تولیدات فولاد باید به مرز ۵۵ میلیون تن برسد که به نظر می‌رسد هم اکنون از برنامه ها عقب هستیم.

وی گفت: هم اکنون سنگ آهن را بین ۲۰ تا ۳۰ دلار از ما می‌خرند و شمش آهن را ۵۵۰ تا ۶۰۰ دلار به ما می‌فروشند.

آزاد خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید در سال ۹۴ انجام شود جلوگیری از خام فروشی است تا بتوانیم محصولات را با ارزش افزوده بیشتر تولید کنیم در این راستا در صورتی که وسایل فرآوری سنگ آهن در کنار معادن برداشت فراهم شود می‌توان به تولیدات فولاد با ارزش افزوده بیشتر امیدوار‌شد.

وی با اشاره به تولیدات فولاد در چین افزود: دولت چین در سال ۲۰۱۴ حدود ۵۰ درصد از تولیدات دنیا را به خود اختصاص داد و از ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن تولید فولاد ۸۲۰ میلیون تن مربوط به چین بود.

آزاد در خاتمه گفت: با نهایی شدن توافقات ۵+۱ و برداشتن تحریم‌ها و تسهیل در امور بانکی و گرفتن مطالبات مطمئنارونق به صنایع کشور بازخواهد گشت.

کد خبر : ۲۶۳۱۳۹