خبرگزاری کار ایران

مهارت های اولیه مهندس عمران برای ورود به بازار کار چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۹۳۱۳

برای ورود به بازار کار مهندسی عمران نیاز است تا فرد دارای مهارت های لازم باشد. از آن جا که رشته مهندسی عمران یک رشته با زمینه های کاری بسیاری است و فرد در زمینه های مختلفی مثل سازه های ساختمانی، سازه های دریایی، محیط زیست، حمل و نقل و ... می تواند به فعالیت حرفه ای بپردازد در این مقاله قصد داریم تا به معرفی مهم ترین مهارت های اولیه یک مهندس عمران بپردازیم.

مهمترین مهارت های اولیه به آن دسته از مهارت هایی اتلاق می شود که دانش و تخصص علمی را در بر می‌گیرند و درواقع ضرورت اصلی هستند به نحوی که بدون آن ها داشتن سایر مهارت ها نیز بی فایده خواهد بود. بنابراین در این نوشته به بررسی چند مهارت اصلی و اولیه از نوع مهارت های علمی و تخصصی خواهیم پرداخت.

مهارت های دانشگاهی یک مهندس عمران، لازم و کافی؟

در قدم اول باید به این نکته اشاره شود که داشتن توانایی اولیه در طراحی و نظارت و اجرای سازه ها و آشنایی با مبانی مقاومت مصالح، استاتیک و آشنایی با ریاضیات و فیزیک لازمه کار هر مهندس عمران می باشد. اگرچه این موارد  لازم  هستند اما نهایتا مهارت بازارکاری به شمار نمی روند و به بیانی دیگر کافی نیست!

 در ادامه به بررسی مهارت هایی اصلی و اساسی می‌پردازیم که همواره مورد نیاز هر مهندس عمران هستند و در واقع قدم نخست برای ورود به بازار کار به شمار می آیند.

مهارت های مورد نیاز بازار کار مهندسی عمران

مهمترین مهارت برای یک مهندس عمران دانش و مهارت نقشه خوانی است. زیرا در هر جایگاهی در بازار کار مهندسی عمران باشید قطعا به این مهارت نیاز دارید. به عنوان مجری یا سرپرست کارگاه باید بتوانید نقشه های اجرایی را به خوبی بخوانید تا بتوانید دقیقا خواسته های طراح را اجرا کنید. تسلط شما در این مهارت بسیار مهم است زیرا در هنگام اجرا آنقدر اتفاقات پیش بینی نشده وجود خواهد داشت که دیگر نمی توانید برای یک نکته نقشه خوانی به منابع مختلف مراجعه نمائید. ضمن آنکه با توجه به وجود دیتیل های بسیار در نقشه های اجرایی گاهی ممکن است نقشه کش سازه اشتباهات کوچکی در رسم دیتیل های مختلف داشته باشد، بنابراین شما باید در نقشه خوانی تسلط کامل داشته باشید تا بتوانید این اشتباهات نقشه کش سازه را در انواع علامت ها و دیتیل ها متوجه شده و المان ها را با جزئیات درست اجرا کنید. بنابراین تسلط شما در این مهارت می تواند سبب سرعت و دقت شما در کارگاه و هنگام اجرا باشد.

مهارت های اولیه مهندس عمران برای ورود به بازار کار چیست؟

علاوه بر این ها حتی به عنوان ناظر ساختمان نیز مهارت نقشه خوانی الفبای اولیه کار شما خواهد بود زیرا باید بتوانید با یک نگاه و خیلی سریع نقشه ها را با اجرا مطابقت دهید. و در صورت عدم انطباق به گزارش نویسی بپردازید.

بنابراین به عنوان یک مهندس عمران در هر زمینه کاری که باشید مهارت نقشه خوانی اولین و ضروری ترین مهارت برای شما است. که با تمرین و تکرار و خواندن نقشه های اجرایی آن را فراگرفته و مسلط شوید.

یکی دیگر از مهارت های مهم عمرانی طراحی سازه و نرم افزارهایی از جمله سیف و ایتبس می باشد. این مهارت لزوما تنها مورد نیاز طراح سازه نیست بلکه برای یک ناظر یا مجری نیز می تواند بسیار کمک کننده بوده و موجب اعتبار او شود. تصور کنید به عنوان یک مجری یا سرپرست کارگاه در یک کارگاه ساختمانی مشغول کار هستید و یک پروفیل اشتباه به عنواع یکی از تیر ها اجرا شده است روال کار در این شرایط این است که مجری ساختمان باید با طراح مکاتبه کند تا طراح در مدل خود این پروفیل جدید را ببیند و به مجری اطلاع دهد که آیا آن تیر در مدل کلی سازه جواب می دهد یا خیر. حال در چنین شرایطی اگر یک سرپرست کارگاه با طراحی و مدل سازی در ایتبس اشنایی کمی داشته باشد می‌تواند به سادگی با کمی تغییر در مدل نرم افزار خود بررسی کند که آیا تیر جدید مشکلی خواهد داشت یا خیر. اگرچه بازهم برای طی شدن روال درست کار باید مراتب به طراح اطلاع داده شود اما آشنایی با طراحی و نرم افزار ایتبس در سبب میشود تا مجبور نباشید در انتظار نظر طراح بمانید. در این شرایط معمولا منتظر شدن برای نظر طراح یعنی حداقل دو روز توقف کامل پروژه. بنابراین با این مهارت می توانید در وقت و هزینه کارهای اجرایی صرف جویی نموده و اعتبار بسیار زیادی در بین همکاران و کارفرمایان خود کسب کنید. در زمینه نظارت نیز آشنایی شما با فلسفه طراحی و نرم افزار ایتبس می تواند به اعتبار و محبوبیت شما نزد کارفرما بیفزاید. زیرا در آن صورت می توانید نکات بهینه سازی بسیاری را در اختیار کارفرما قرار دهید که شما را از سایر ناظران مجزا می نماید.  و در این صورت ممکن است از شما درخواست شود تا نظارت عالیه سایر پروژه های آن کارفرما را هم برعهده بگیرید. در این صورت می توانید تا انتهای پروژه به عنوان مشاور و ناظر عالیه در پروژه های دیگر هم در کنار کارفرما بوده و ضمن کمک به صرفه جویی در زمان و هزینه پروژه در کشور برای خود نیز منبع درآمد خوبی را داشته باشید.

یکی دیگر از مهارت های مهم در عمران متره و برآورد پروژه ها می باشد که سبب سوددهی بیشتر پروژه و اجتناب از دردسرهای حقوقی خواهد شد. اگرچه این مهارت در کارگاه ضرورت بیشتری دارد اما برای یک طراح نیز می تواند مفید باشد زیرا سبب دید اجرایی قوی تر و نیز بهینه سازی بهتر در طراحی خواهد شد.

 مهارت مورد نیاز بعدی نقشه کشی اجرایی با استفاده از نرم افزار اتوکد می باشد. اگر به عنوان طراح سازه مشغول به کار طراحی باشید باید نتیجه طراحی خود را به نقشه های اجرایی تبدیل کنید. هر قدر هم که طراحی شما حرفه ای باشد، تا زمانیکه نقشه هایی دقیق،اجرایی، بهینه و تمیز ارائه ندهید نمی توانید ویترین خوبی برای کار خود داشته باشید. در حقیقت یکی از مواردی که می تواند میان شما و یک طراح متوسط تمایز ایجاد کند، نقشه کشی اجرایی سازه است که برای اجرا به کارفرما تحویل می دهید و اگر روی این مهارت کار کرده باشید به راحتی می توانید معتبر و برند باشید پس اگر وارد حوزه طراحی شدید این مهارت راجدی بگیرید.

در نهایت، باتوجه به مثال های مختلفی که از مهارت ها زده شد، پیداست که برخی مهارت های اولیه و یا حتی اصلی، می توانند علاوه بر فراهم کردن شرایط ورود به بازار کار برای شما، وجه تمایز برای رقابت در بازار کار مهندسی ایجاد نماید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز